Нужни са преференции за екологични горива и по-ефективни санкции за замърсителите

23.12.2005 | 01:00
по статията работи: econ.bg

 

"Газтек БГ" АД е дружество в системата на ОВЕРГАЗ, основен партньор и разработчик на документацията по проектите "Съвместно изпълнение" на ОВЕРГАЗ

 

Специално за ECON.BG

 

Г-жа Пингарова, скоро ще стане година от влизането в сила на Протокола от Киото. Какво се случи в международен мащаб по отношение на парниковите газове след 16 февруари 2005г.?

Невена Пингарова:

Протоколът представлява международно споразумение за контролиране на парниковите газове отделяни в атмосферата.

Той вече влезе в сила за 126-те нации, които се присъединиха към него. Протоколът въвежда и принципно нови икономически механизми за намаляване на вредните емисии.

На практика се отвори пазарът за намаления на парникови газове.

На този етап българските фирми могат да участват по програми и търгове, обявени от страни, с които България има подписани Меморандуми и споразумения. България вече има  подписани 12 договора за изпълнение на проекти по механизма "Съвместно изпълнение". Ние се гордеем, че три от тях са на ОВЕРГАЗ.

Настъпи обаче моментът, когато трябва да се замислим как да се ангажират всички нации, включително и тези, които имат най-голям дял в отделянето на вредни емисии, в един бъдещ период след изтичането на протокола през 2012 г., за поставянето на нови цели. Именно това беше и една от главните задачи на 11-та среща на страните на конвенцията на ОН по изменение на климата и първа среща на страните по протокола от Киото в Монреал, проведена в началото на декември. На тази среща беше създаден и Надзорен комитет по механизма "Съвместно изпълнение", който има за цел да улесни проектите, реализиращи се по този механизъм, като утвърждава типови методики за оценка на редуцираните емисии.

Протоколът от Киото ще има принос само за малка част от намаляването на емисиите на въглероден диоксид в развитите страни в периода между 2008 и 2012 г. в сравнение с 1990 г. Предвидени са различни целеви нива за всяка страна. За да има истински напредък, е необходимо всяка от страните да реализира последователна стратегия за развитие и опазване на околната среда. Да се подобрят националните управленски стратегии както в областта на енергетиката, така и в транспорта.

Следва да има един дългосрочен системен подход, изграден на правила и системи за стимулиране въвеждането на екологосъобразни горива и технологии.

Един от механизмите по протокола от Киото е схемата за търговия с квоти на емисии от парникови газове. Добър ли е този механизъм, според Вас, защото това реално не ограничава процеса на изменение на климата?

Невена Пингарова:

Протоколът въвежда три, така наречени "гъвкави механизми" – "Съвместно изпълнение", "Чисто развитие" и "Търговията с квоти". Към момента България може да търгува с намаления на парникови газове по механизма "Съвместно изпълнение", по който намалението на парниковите газове постигнато на територията на една страна се прехвърля в друга страна. В глобален план намаление има и независимо, че е прехвърлено като единици в друга страна, екологичните ползи, както и социалните и икономическите са на територията на страната, която реализира проекта.

Европейската схема за търговия с квоти парникови газове е създадена за да улесни изпълнението на задълженията по Протокола от Киото на страните членки на Европейския съюз. България ще се включи в Европейската търговия с парникови газове след присъединяването си към ЕС. Европейската търговия е механизъм за намаляване на парниковите газове на територията на Съюза и съответно в глобален план.

Какви са задълженията на страната ни в контекста на предстоящото членство в ЕС. Кои са най-подходящите мерки конкретно за България за намаление на емисиите парникови газове?

Невена Пингарова:

Най-големите замърсители на въздуха в България са енергетиката, транспорта и промишлеността. Затова и националните усилия трябва да са насочени към въвеждане на нови по-ефективни и енергоспестяващи технологии, отговарящи на високите европейски норми, увеличаване дела на използваните екологични енергоносители - такива от възобновяеми енергийни източници и природен газ, обновяване на транспортния парк в страната. Това може да се постигне от една страна чрез въвеждане на преференции за екологичните горива и от друга страна чрез по-сериозни и ефективни санкции за замърсителите.

Природният газ има своето безспорно значение като екологично и енергоефективно гориво. Неговото използване, в следствие замяната на традиционните горива – мазут, газьол, твърди горива и електроенергия води до намаляване на общото количество емисии, включително на въглероден диоксид; елиминират се емисиите от серни окиси, прах и сажди и до редица икономически социални ползи за обществото.

ОВЕРГАЗ е водеща компания в Европа по брой на проекти спечелили търгове по механизма за Съвместно изпълнение по протокола в Киото. Как се развива пазарът на намаления от парникови газове?

Невена Пингарова:

Разработването на проекти по устойчиво развитие е едно от основните направления по реализацията на екологичната политика на ОВЕРГАЗ.

Проектите за газификация водят до увеличаване на дела на екологично чистото гориво - природен газ в енергийния баланс на страната и съответно допринасят за намаляване на вредните емисии и парниковите газове в атмосферния въздух. Такива проекти са и проектите за газификация, реализирани по механизма от Киото "Съвместно изпълнение".

Първият ни голям успех в тази област се свързва с проекта за газификация на Триградието (както ние го наричаме) – градовете Велико Търново, Горна Оряховица и Лясковец. По този проект ОВЕРГАЗ подписа и първото си споразумение за доставка на единици редуцирани емисии на холандската правителствена агенция СентерНовем, упълномощена от холандското правителство да купува редуцирани емисии.

Последва спечелването на търга ERUPT 4 с проекта "Намаляване на парниковите газове чрез газификация в Столична община" и ERUPT 5 с проекта "Намаляване на парниковите газове чрез газификация в Община Варна".

Чрез тези проекти ОВЕРГАЗ ще прехвърли на Холандското правителство общо 1 200 000 единици редуцирани емисии парникови газове. Чрез средствата получени от тази продажба ще се ускори газификацията във Велико Търново, Горна Оряховица, Лясковец, София и Варна. Природният газ ще стигне по-бързо до всеки краен потребител.

Пазарът на намаления на парникови газове се развива бързо, колкото повече наближава периодът за отчитане на напредъка по ангажиментите на Киото протокола, толкова повече страни заемат по-активна позиция.

За обслужването на тези механизми се създават правителствени агенции, целеви карбонови фондове и климатични борси в рамките на енергийните борси; сертифицират се валидатори и верификатори на редуцирани емисии. Естествено с развитието на този пазар се разраства и пазарът на консултантските услуги.

Какви са намеренията на ОВЕРГАЗ  за бъдещо участие с проекти по механизмите на протокола от Киото?

Невена Пингарова:

Като лидер в тази област, ОВЕРГАЗ ще поддържа активната си позиция на пазара за намаления на парникови газове и занапред. Ние проявяваме интерес и към новите програми и възможности, разкриващи се след подписването от България на споразумения с Япония и Швеция.

Открити сме за сътрудничество и споделяне на нашия опит с други компании и страни.

Губи ли светът контрол над проблема с глобалното затопляне?

Невена Пингарова:

Не. И срещата на страните, подписали Протокола от Киото в Монреал го доказа.

Сега обществеността трябва да погледне в бъдещето, да се включи активно и с ясни отговорности в изграждането на един по-сигурен свят, в който не съществуват тежки рискове за разрушаване на околната среда.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 04.07   1054 г. – Свръхнова с наименование SN 1054 е забелязана за пръв път от династията Сун, араби и вероятно от американски индианци в близост до звездата Зета Таури. За...