Интервю на Радостин Маринов за икономическото предаване “Екон” на ТВ “Европа”
Бихте ли ни казали накратко историята на вашето предприятие. Кога е основано?
Ангел Желязков – изпълнителен директор, “Биовет”АД: То е основано още през 1961 година. Има повече от 40 години история, опит и традиции в бранша. Различни производства, които в годините са се сменяли, търсейки по-добрите продукти. Предприятието е започнало с един малък цех, със само 15 кубически метра като размер ферментатори. Сега вече имаме и 70 и 100 кубически метра ферментатори. Започвайки от този цех той се развива до мащабите, които можете да видите днес в предприятието като ние имаме още много планове за неговото разширяване и развитие.

Колко хора работят във вашето предприятие?
А.Ж.: В настоящият момент само тук в Пещера ние имаме около 850 души, които работят на четири сменен режим на работа, защото нашето производство е непрекъсваемо. Като специфика на производство ние можем да кажем, че работим 24 часа в денонощието 365 дни в годината.
Как виждате развитието на вашия бизнес?
А.Ж.: Както споменах в началото ние сме предприятие с големи традиции, над 97 % от нашето производство е предназначено за износ. Нашите продукти са познати в над 70 страни по света. Ние продължаваме да разширяваме нашето пазарно присъствие навън. Ние имаме още какво да правим и в посока на нови производства, както и в увеличаване на мощностите. Установяване на нови марки и продукти. Нашите продукти са предназначени за ветеринарната медицина. На увеличаване на продуктивността на животните, а всичко това изисква една предварителна регистрация. А това е много работа в нашите институти и отдели, които подготвят тези продукти, след това тези документи да бъдат проучени и изследвани от властите в съответните страни преди да получим право да продаваме в тези страни. Ние инвестираме в добро производство, добри продукти и разширяване на пазарите.
Срещате ли някакви трудности в реализацията на продуктите си?
А.Ж.: Те са обичайните трудности като за всеки бизнес. Първо едно е само да произвеждаш, друго е и да продаваш, да убедиш купувача, да убедиш съответния фермер или фуражен завод, който произвежда храна за животните, че твоите продукти са по- добри от тези на конкурентите. На световния пазар ние имаме доста конкуренция. Ние трябва много добре да познаваме нашата конкуренция и трябва да знаем как да я изпреварим. Също така е важно за нас клиентите ни и хората, с които работим да посетят завода и да видят къде се произвеждат техните продукти. Важно е да разберат, че продуктите им се произвеждат при добри условия. Под изискванията на всички регулативни и нормативни наредби в тази посока.
А.М.: Проблеми има с персонала. За да стане една обувка качествена трябва не само добри материали, добри машини, така и кадри, които да бъдат подготвени да бъде изпълнен и най- малкият детайл качеството трябва наистина да отговаря на европейския пазар. Много от кадрите са от бившият обувен завод в града, но във фирмата работят и 80% предимно млади хора, които при добро желание има достатъчно квалифицирани кадри – началник цехове, моделиери, специалисти, които могат да ги обучат. И много често се получава така нареченото текучество, тъй като в града има доста фирми. Имаме изградена дистрибуторска мрежа в цялата страна и работим с търговци, които предлагат нашите продукти. Клиентите, както казах вече са по- капризни и искат продуктите да бъдат изработени от естествени материали. Добре се продава на пазара въпреки, че на пазара вече има и много продукти от чужбина. Казвали сме не веднъж за проблемите с китайските и турски обувки. Мисля че българина вече се убеди, че от българското няма по- добро.
Какви са проблемите във Вашия бранш?
А.Ж.: Фармацевтичният бранш е строго специфичен, изисква се висока инвестиционна бариера и не много фирми могат да навлязат в него. Необходимо е да имаш и добре обучен персонал – висококвалифицирани специалисти, които познават спецификата на работата. Трябва да имат и дългогодишен опит, защото не може само за няколко месеца да обучиш хората, които работят при нас. Трябва да притежават ноухауто и знанието как да подготвиш документи за регистрация на съответният продукт. И да можеш да умееш да продаваш добре.
Как успявате да привлечете младите специалисти да останат в град Пещера?
А.Ж.: Ние използваме различни ресурси и начини да мотивираме нашият персонал, не само младите хора, но и всички, които работят при нас. Предлагаме динамична и интересна работа. Предлагаме работа с възможност за много практическа изява. Тъй като предприятието е голямо, нашата дейност е разнородна, не е само производство, но и имаме голяма част по поддръжка, тъй като имаме много и разнородни машини. Осигуряваме обучение на хората ни в чужбина. Те имат възможност за развитие на кариерата. Опитваме се да осигурим определени социални придобивки като например това лято осигурихме за нашите служители почивка на нашето море.
А.М.: С едно добро заплащане, със създаване на добри социални условия. Полага им се работно облекло и всичко останало, което е необходимо за едно съвременно производство. Те имат най – добрите условия за една съвременна работа.
От къде набавяте суровини?
А.М.: Суровините ни са предимно български, но с влизането ни в Европейския съюз вече купуваме суровини предоставени и от Гърция и Италия.
Наблюдавате ли облекчения след приемането ни в ЕС?
А.М.: Да ние изнасяме успешно пътуваме свободно със собствения транспорт на фирмата за доставка на материалите. Нямаме ограничения при изнасянето на продукцията.
С какво региона е благоприятен за развитието на Вашия бизнес?
А.Ж.: Град Пещера е град с много висок дух на предприемачество. Има млади хора, които отиват, учат и се връщат в града. Самите хора са доста инициативни и това дава възможност това да има развитие за тях. Смятам, че наличието на няколко големи фирми в региона създава конкуренция на пазар на труда.
С какво работата ви до момента благоприятства за развитието на региона като цяло?
А.Ж.: Като най-голям работодател в региона ние осигуряваме работа над 800 души. Като голяма корпоративна фирма ние имаме желанието да помагаме на общината.
А.М.: С модерната фабрика, която сме построили, със създадените работни места, които сме разкрили, с доброто име на марката, която сме защитили.
Къде е по-трудно да се реализира продукцията в България или в останалата част на Европа?
А.М.: Навсякъде клиентите са еднакво претенциозни. Качеството трябва да бъде еднакво както в България, така и в чужбина. За нас няма разлика дали стоката ще бъде реализирана в София или в Берлин, Париж или където и да е по света.
Според Вас какво трябва да направят държавата и фирмите, за да успеят да подобрят състоянието на бранша, който вие се занимавате?
А.М.: Всичките активи на предприятието са закупени чрез банков кредит и много от формите, с които работим всички разчитат на тези кредити. Мисля, че трябва да има по- големи преференциални условия за лихвите и изискванията, които банките предлагат са много и една малка фирма, която тепърва започва и стъпва на пазара е много трудно – да закупи машините и фабриката да започне да работи. На първо място по- ниски лихвени проценти и по- ниски данъци.
Как преценявате общината помага ли си ви ли по-скоро ви пречи?
А.М.: Работим в чудесно партньорство с общината, няма мероприятие, в което да не сме се включили и да не сме спонсорирали. Всъщност този имот, който е закупен чрез търг от фирмата е общински. Работим в добро сътрудничество, кадрите са изцяло местни. Не можем да се оплачем от сътрудничеството ни с общината.
Как се справяте с конкуренцията?
А.М.: Ние сме в прекрасни отношения с всичките ни колеги. За мен няма конкуренция, защото за всеки има работа. Човек преценява възможностите и условията. Клиента сам вижда сам вижда дали ще работи с дадената фирма или ще предпочете конкуренцията. Нека да има конкуренция, защото тя създава по- доброто качество.
Как Вие като организация се включвате в процесите на привличане на инвестиции в региона?
А.Ж.: Тепърва се разработват някои проекти по структурните фондове на Европейския съюз. Обсъждали сме няколко инициативи в общината и по- специално кмета, като изграждане на пречиствателна станция за града. Идеята е да се разшири съществуващата на предприятието.
Разкажете в какво се изразява проектът, който осъществихте?

Това първият такъв проект ли ви е?
С.Ц.: Досега сме спечелили два проекта - към МИЕ по разработка и внедряване на ISO 9001, а другия е за безопасни условия на труд . В момента финализираме двата проекта. С нас работиха БАЛТОВ КОНСУЛТ . Фирма ГИДО е сертифицирана от фирма URS-София по ISO 9001.
След приключване на проекта планирате ли други?
С.Ц.: До момента кандидатстваме по още пет проекта, в МИЕ и МТСП и се надяваме, че ще спечелим поне още един проект за подобряване условията на работа. Направихме презентация пред ръководството на общината и получихме одобрение за целевото изразходване на средствата.
Смятате ли, че тези проекти ще подпомогнат развитието на общината?
С.Ц.: Да, определено. Чрез тези проекти се дава възможност да се влеят нови средства във фирмата, без да се заделят средства то фирмата за закупуване на ДМА. Това е голяма помощ, защото всяка фирма трябва да влага средства за обновяване на производството си и за квалификация и преквалификация на своят персонал. Фирмата разполага с високо квалифицирани работници, модерно оборудване, но за да сме конкурентоспособни на европейския пазар трябва да се стремим към по-високи условия.