Обща е грижата ни за създаване на благоприятни условия за способните ни млади хора да работят тук

17.05.2001 | 01:00
по статията работи: econ.bg
Саша Безуханова, генерален директор на Hewlett Packard България, специално за BEF News Desk

В колко на брой страни HP има официални представителства?

Саша Безуханова:

НР има 600 офиса в повече от 120 държави.

Каква е политиката на HP за Югоизточна Европа? Ясно е, че българският пазар е ограничен, как HP решава този проблем – ако може така да се нарече?

Саша Безуханова:

Югоизточна Европа е територия, в която НР инвестира преференциално в последните 4 години. Тази политика е обусловена от стабилизирането на държавите в региона в политически и финансов смисъл. Що се касае за ограничеността на пазара ни, това е относително понятие - продажбите на дребно безспорно се лимитират от обема на потребителите и тяхната платежоспособност. Те не са голям брой поне като потребители на маркови продукти. Корпоративният сегмент предлага възможности за много интересни и мащабни инфраструктурни задачи, каквито в развитите държави не са на дневен ред. Това ни дава преднина и ни прави интересни. Друг катализатор за големи проекти, които вървят в паралел в повечето от страните на Балканите е подготовката на държавите ни за ЕС и НАТО интеграция. Тези проекти са сходни и позволяват "стандартизиран" подход в подготовката и внедряването.

За годините през който сте на българския пазар, какво се промени и в каква насока?

Саша Безуханова:

Клиентите ни пораснаха в своята култура за ползване на ИТ и осмислянето на ролята на технологиите за техния личен успех и конкурентоспособност. Има тенденция в корпоративния сектор да се залага на маркови продукти, което не беше вярно преди 5 години. Вече в България се инвестира не само в хардуер, но и в софтуерни продукти. Много се надявам, че клиентите ни ще достигнат скоро и до разбирането, че наред с продуктите важен компонент от успеха на един проект е интеграцията, интелектуалният продукт, гарантиращ работоспособността и своевременното внедряване на една система. Във времето на голямо състезание, в което живеем, надеждната и навреме заработила ИТ система, предпоставя пазарния успех.

Какви са вашите прогнози за развитието на този пазар?

Саша Безуханова:

Виждаме ясна тенденция за нарастване на SOHO-пазара, обслужващ малките и средни предприятия и частните клиенти. С развитието на интернет се разкриват и нови канали за търговия, както и идват на дневен ред технологични решения, осигуряващи електронната търговия и средствата за сигурност на транзакциите в Е-средата. ИТ трябва да обслужва наред с класическите си задачи и потребностите на клиентите, ориентирали своя бизнес и дейност към новата среда – портални решения, WEB-hosting, outsourcing и др. Ние имаме добър опит и квалифициран екип в България и посрещаме професионално тези нови задачи.

Кой са най-новите продукти на HP?

Саша Безуханова:

Ние анонсирахме преди няколко седмици нова серия лазерни принтери – устройства, притежаващи наред с високата производителност и интелигентност, уникална на пазара за този клас устройства. Имаме ново поколение сървъри и системи за съхраняване на информация.

Вие работите с български специалисти – мит ли е или реалност, че българските специалисти в IT сектора са много добри?

Саша Безуханова:

Ако се огледам в близкото си обкръжение, бих потвърдила мита за талантливите български ИТ специалисти. Истината обаче е, че те далеч не са така многобройни и статични, както би ни се искало, за да подплатим със съдържание имиджа си на ИТ инкубатор на Балканите. Една Румъния е много по-чест партньор на чужди софтуерни компании за изнесен развой от България. Мисля, че е обща грижата ни, на правителството и ИТ бранша, за създаване на благоприятни условия за способните ни млади хора да работят тук, а не "да се качват на бързия влак", за да гонят експортно битие и щастие.

Изпитвате ли затруднения при набирането на специалисти и с какво допринася HP България за задържането на специалистите в страната – т.е. има ли някаква програма, насочена към тях, обучения?

Саша Безуханова:

Не. Щастливи сме, че няма текучество във фирмата ни. Мисля, че предпоставка за това е добрата атмосфера във фирмата и стандартът, който не отстъпва на този в чужбина. НР инвестира сериозно в квалификацията на служителите си и в мениджмънт практиките на локалните фирми – партньори на НР. Когато казваме, че компанията ни е добър гражданин на държавите, в които работи имаме предвид именно факта, че създаваме условия на работещите за нас и с нас да развиват квалификацията си и да печелят по-добре.

Има ли потенциал в България за създаването на "research and development" центрове в сферата на IT? HP Bulgaria има ли такива намерения?

Саша Безуханова:

За създаване на R&D-центрове трябва научно-творчески потенциал и регулаторна рамка в държавата. Практиките на държави, сочени като модели в това отношение ( имам предвид Ирландия, Израел, Индия, Австралия) са известни. Има нужда от средища, които могат да творят технологии, близка колаборация между бизнес и университети и ясни преференции за компаниите, които инвестират. В крайна сметка състезанието между държавите за вниманието на технологичните лидери е голямо. Мнението ми е, че потенциалът на България е не по-малък от този на държавите, позиционирали се като добри ИТ центрове. Налага се обаче държавата да артикулира ясна политика в това направление с произтичащите от това конкретни мерки за преодоляване на бюрократичните бариери и ясни преференции за инвестиращите в България. Тръгне ли процесът, новината за добрата практика се разпространява бързо и инвеститорите водят след себе си други, техни софтуерни или хардуерни партньори. Що се касае за намеренията на НР, ние и в момента включваме в портфолиото си иновативни софтуерни разработки, направени в България и ги предлагаме на наши международни клиенти. Това е допълнителна възможност за българската ИТ индустрия да се развива.

Предстоящи инициативи, проекти в България?

Саша Безуханова:

Продължаваме да развиваме дейността си в Е-пространството. След разработката на портала на държавната администрация и икономическия портал Econ.bg съвместно с партньора ни CNSys, ние планираме да доразвием програмата "Powered by HP", към която вече се присъединиха големи имена в българския интернет като Netinfo.bg, Gbg.bg, News.bg, Europronet.com. Радваме се, че продажбите чрез нашия web-магазин нарастват и планираме разширяване на инициативата ни shop-in-shop. Разбира се, смятаме да участваме активно в предстоящите големи държавни проекти като оборудване на училищата с интернет класове, както и тези, свързани с доизграждане на интегрираната ИТ инфраструктура на държавата.

/Предоставено от BEF News Desk/

 

Саша Безуханова:

Не. Щастливи сме, че няма текучество във фирмата ни. Мисля, че предпоставка за това е добрата атмосфера във фирмата и стандартът, който не отстъпва на този в чужбина. НР инвестира сериозно в квалификацията на служителите си и в мениджмънт практиките на локалните фирми – партньори на НР. Когато казваме, че компанията ни е добър гражданин на държавите, в които работи имаме предвид именно факта, че създаваме условия на работещите за нас и с нас да развиват квалификацията си и да печелят по-добре.

Има ли потенциал в България за създаването на "research and development" центрове в сферата на IT? HP Bulgaria има ли такива намерения?

Саша Безуханова:

За създаване на R&D-центрове трябва научно-творчески потенциал и регулаторна рамка в държавата. Практиките на държави, сочени като модели в това отношение ( имам предвид Ирландия, Израел, Индия, Австралия) са известни. Има нужда от средища, които могат да творят технологии, близка колаборация между бизнес и университети и ясни преференции за компаниите, които инвестират. В крайна сметка състезанието между държавите за вниманието на технологичните лидери е голямо. Мнението ми е, че потенциалът на България е не по-малък от този на държавите, позиционирали се като добри ИТ центрове. Налага се обаче държавата да артикулира ясна политика в това направление с произтичащите от това конкретни мерки за преодоляване на бюрократичните бариери и ясни преференции за инвестиращите в България. Тръгне ли процесът, новината за добрата практика се разпространява бързо и инвеститорите водят след себе си други, техни софтуерни или хардуерни партньори. Що се касае за намеренията на НР, ние и в момента включваме в портфолиото си иновативни софтуерни разработки, направени в България и ги предлагаме на наши международни клиенти. Това е допълнителна възможност за българската ИТ индустрия да се развива.

Предстоящи инициативи, проекти в България?

Саша Безуханова:

Продължаваме да развиваме дейността си в Е-пространството. След разработката на портала на държавната администрация и икономическия портал Econ.bg съвместно с партньора ни CNSys, ние планираме да доразвием програмата "Powered by HP", към която вече се присъединиха големи имена в българския интернет като Netinfo.bg, Gbg.bg, News.bg, Europronet.com. Радваме се, че продажбите чрез нашия web-магазин нарастват и планираме разширяване на инициативата ни shop-in-shop. Разбира се, смятаме да участваме активно в предстоящите големи държавни проекти като оборудване на училищата с интернет класове, както и тези, свързани с доизграждане на интегрираната ИТ инфраструктура на държавата.

/Предоставено от BEF News Desk/

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 18.12   218 пр.н.е. – Втора пуническа война: Картагенският военачалник Ханибал разбива римляните в битка при Требия. 1398 г. – Тюркският предводител Тамерлан покорява...