Ние направихме среща с колегите от Сърбия. На тази среща присъстваше министърът на транспорта на Република Сърбия г-жа Вукосавлевич, също така колегата, който се занимава с пътната администрация там, г-н Тимотеевич, на която среща категорично бе потвърдена политическата воля на двете страни за изграждането на магистралата. Също така беше потвърдена и пресечната точка на автомагистралата с държавната граница между двете страни, това е в Градина - Калотина в нашата част.
Безспорно волята от двете страни съществува. Какво още трябва? Може би по-нависоко равнище да тръгнем към европейските инвеститори. Какво очаквате?
За да успеем да спечелим вниманието на европейските инвеститори, ние започнахме и вече са готови прединвестиционните проучвания на българската част от това трасе. В тази част с обща дължина около 80 километра тези прединвестиционни проучвания трябваше да бъдат представени пред представители на Европейската инвестиционна банка. Те са тук, но за жалост колегите, които извършваха това прединвестиционно проучване, това е американската фирма "Бусалан и Хамилтън", по обясними причини просто не успяха да пристигнат и очакваме тяхното идване на 24-28 септември в този период, когато ще бъдат представени. Най-общо може да се каже, че тези прединвестиционни проучвания са добро начало и показват, че има смисъл от реализацията на този проект, но по-конкретни данни ще имаме на самото представяне, което ще бъде идната седмица.
А за какви суми разговаряме?
По българската си част трасето по, разбира се, експертни данни е със стойност около 293 милиона евро. Доколкото знам, и колегите от Сърбия също са направили такива проучвания и тяхната стойност е близка до нашата. Те говорят за около 350 милиона евро. Важното нещо, което също така го направихме при тази среща с колегите от Сърбия, беше двете страни да обединят усилията си, за да може този проект да бъде представен освен пред Европейска инвестиционна банка също така и на донорската конференция, която в месец октомври в Румъния, която ще се състои, пред Пакта за стабилност, за да можем да кандидатстваме едновременно, така че едновременно да започне реализацията на проекта. За град София този проект може да се каже е от съществено значение, тъй като трябва да кажем още нещо, че част от този проект е и реализацията на северния околовръстен път на София, който би изнесъл съществено товарния трафик извън столицата, което освен своите екологични проблеми ще има и своите транспортни заслуги за това.
/Предоставено от BEF News Desk/
/Предоставено от BEF News Desk/