Г-н Папазов какви инвестиции сте вложили в изграждането на новия цех на "Винпром Пещера"?*
Иван Папазов:
Инвестицията за този цех беше приблизително около 3 млн. лева, но ние не се ограничаваме с това. Инвестираме непрекъснато. Миналата година открихме винарска изба в гр. Съединение, където бяха инвестирани над 12 млн. лв. Половината от тези средства бяха осигурени по Програма САПАРД. Тази винарна е перлата на винарската промишленост в региона. В момента подготвяме нова инвестиция – завод за високоалкохолни напитки, който ще бъде отворен 2006 г.
Колко са собствените лозя, с които разполага "Винпром Пещера"?
Иван Папазов:
Към настоящия момент имаме приблизително около 8 000 декара собствени лозя, които включват качествени сортове като Мерло и Каберне и нови сортове. Имаме и характерни ракиени сортове, които участват в блиндирането на напитката. Започваме да засаждаме нови лозя. Основен проблем ни е комасацията на земята в България, защото е трудно да се намери достатъчно голям парцел, който да отговаря на всички изисквания за засаждането на лозов масив. Според мен страната ни няма да може да изпълни квотата от 1,5 млн. декара, при положение, че към момента имаме към 700-800 хил. декара, а остават две години до влизането в ЕС. Ние се опитваме да правим необходимото и реинвестираме всичко в засаждането на нови лозя. Целта ни е да създадем повече лозя, защото засаждането на един декар лозе струва около 2 хил. евро, а плодът от тези инвестиции се вижда едва на четвъртата година.
Към коя класа вино се насочвате – към бутиково или към следния клас вина?
Иван Папазов:
Участваме на пазара във всички класове. Бутиковите вина са нещо много хубаво, което се прави с малките изби и издига имиджа на България пред света. В производството на нашите вина спазваме класическата технология за бутикови вина - отлежават в дъбови бъчви, имаме малки венификатори, в които венифицираме вината. Взимаме суровината от едни и същи масиви с избите, които правят бутикови вина.
Какво е мястото на "Винпром Пещера" на европейските пазари?
Иван Папазов:
Българските винпроми все още не са заели мястото си на европейските пазари. Принудени да се борим с традиционни марки, наложени от години, трудно се организира PR-кампания, която да достигне до потребителите на нашите продукти. Има и характерни особености. Ракията е питие, което, под различно наименование, се пие в страни като България, Румъния, Югославия, Гърция, Турция. В Западна Европа се пият повече напитките водка и вино. Ние сме се съобразили с вкуса на българския потребител. Смятам, че с високоалкохолните продукти и вината, които произвеждаме ще заемем достойно мястото си в ЕС. В момента квотите, митата и забраните са много тежки за нас.
Колко литра изнасяте за чужбина?
Иван Папазов:
За тази година износът е над 2,5 млн. литра вино за Англия. Засега се въздържаме да подпишем договор за следващата година по простата причина, че страната беше сполетяна от бедствия. Те се отразиха и на гроздовата реколта. Цените в момента са по-високи с минимум 50 % в сравнение с миналогодишната реколта. Ние сме лоялен партньор на повече от 200 кооперации, на които сме дали над 3 млн. лв. авансово. Това ни дава възможност да подбираме суровината, да преценим себестойността на продуктите и едва тогава да поемем ангажимент към пазара.
Планирате ли внос на суровини, предвид високите изкупни цени на гроздето?
Иван Папазов:
Не. Всички, които говорят за внос на суровина от грозде спекулират. За да стане качествено едно вино или ракия има технологична схема, според която определен брой часове след беритбата на гроздето, то трябва да е в избата и да се обработи. По закон има определени части от масивите, от които може да се бере. Представяте ли си какво ще стане, ако гроздето се внася от Македония или от Молдова например, докато стигне до България то вече няма да е годно за производство.
Ще повишавате ли цените на продукцията?
Иван Папазов:
Не предвиждаме да повишаваме цените. Надяваме се да успеем да избегнем покачването на цените с по-добрата организацията на работата, по-модерни машини и съоръжения, които дават по-малко загуби. Повишаване на цените има тогава, когато държавата вдига акциза и всички производители са принудени да вдигнат цените.
Притеснява ли Ви повишаването на акцизите?
Иван Папазов:
Повишаването на акцзите не е само за алкохолните напитки, но и за горивата и ще се отрази на целия начин на живот. Мен лично не ме притеснява повишаването на акциза, но би ме притеснило, ако доходите на хората не нараснат пропорционално на акциза.
* използвани са въпроси и на други медии