Основното "не трябва" е да липсва национална експортна стратегия

24.11.2003 | 01:00
по статията работи: econ.bg
 

Специално за ECON.BG

 

- Българският министър на икономиката декларира намерението си за развитие на Национална стратегия за конкурентоспособен износ. Какъв е случаят с Румъния - имате ли развита и действаща стратегия? Какви са вашите препоръки към нас?

Костин Лиану:

- Според нас, инициативата на вашия министър е много полезна, тъй като е насочена към конкурентноспособността на българския експорт. В Румъния Министерство на икономиката прави същото - имаме система за стимулиране на износа, която подпомага експорта на Румъния , както и комисия към правителството, която следи дейността на тази система. Имаме идеята, на базата на тази комисия, да създадем Съвет по износа, който ще представлява сдружение между държавния и частния сектор; партньорство между публичния сектор - министерства и агенции, които имат опит в стимулирането на износа и Асоциацията на износителите, която има важно значение за румънския експорт. Това което можем да предложим на колегите си в България е именно подобно партньорство, което е много ценно. Много се дискутира коя е най-добрата практика по отношение на конкурентоспособния износ и основното заключение е че всяка страна може да намери своите начини и средства да повишава конкурентоспособността на изнасяните стоки, като следва желаната структура и система. Единственото нещо, което може да бъде възприето е подобно институционализирано партньорство.

Лиляна Деак:

- Бих допълнила, че трябва да вземем под внимание факта, че нашите две страни - България и Румъния имат сходни цели в близките няколко години. Може би правителствата трябва да намерят пътища за сътрудничество, като например вид интеграция на тези стратегии в една регионална, вместо да влизаме в безсмислена конкуренция.

- Ясно е, че няма универсален модел за конкурентоспособен износ, който да бъде приложен във всяка държава, но има ли общовалидни "трябва" и "не трябва" с които изграждащите стратегии трябва да се съобразяват?

Костин Лиану:

- Основното "не трябва" е да липсва национална стратегия или усилията да не са съгласувани на национално ниво. Това е, което трябва да се избегне. Изводите ни са, че прекаленото фрагментиране на дейностите по стимулиране на износа в държавата ще доведе до застъпване на дейностите и до неефективност. Така че, това е основното "не трябва" по отношение на стратегиите за износ.

- Как може да се засили сътрудничеството между публичния и частния сектор в процеса на изграждане на стратегията за конкурентоспособен износ? Каква е ролята на специализираните институции в тази връзка?

Лиляна Деак:

- Те трябва да са като катализатор за сближаването на всички участници в процеса на изграждане на стратегия и нейното приложение, така че всяка професионална организация да има възможност да участва и да дискутира проблемите. Разбира се, този диалог трябва да бъде отворен за всички, да е с участието и на правителствените структури, които да чуват и да взимат под внимание предложенията на частния сектор. Организациите за насърчаване на износа са нещо като катализатор на този диалог.

Костин Лиану:

- Бих добавил, че тези агенции в развитите икономики , се опитват да избегнат застъпване на предлаганите услуги. Това също е една практика, която трябва да вземем под внимание – трябва да специализираме различните организации за стимулиране на търговията, независимо дали са в частния или в публичния сектор, така че да избегнем подобно припокриване.

- Конкурентоспособен износ е невъзможен без конкурентоспособна икономика. Коя е движещата сила на националната конкурентоспособност? Трябва ли да имаме приоритетни сектори?

Костин Лиану:

- Едва ли има еднозначен отговор на този въпрос, защото от една страна, всяка държава, всеки публичен сектор трябва да е неутрален по отношение на подкрепата на всякакви икономически дейности. Това е нещо като неутрална намеса, например да се дава достъп до информация на компаниите, да се помага на израстването и на стартирането на бизнеса. Това е активно неутрално отношение към всички участници в икономиката. Такъв тип намеса е необходим. От друга страна, някои сектори могат да бъдат приоритетни - когато имат определени конкурентни предимства. За Румъния , такива сектори са текстилната промишленост, дърводобива и мебелното производство, ИТ сектора и хранително-вкусовата промишленост. Но тази намеса не трябва да се осъществява само чрез определяне на приоритетни сектори, но с подпомагане на компаниите да добавят повече стойност по веригата и да продават собствените си марки.

- Как можем да се рекламираме - например България и Румъния?

Лиляна Деак:

- Вероятно това е свързано с брандинговата политика на всяка страна.

Костин Лиану:

- Много е интересен въпросът дали трябва ли да се конкурираме в експорта. Мисля че отговорът е и да и не, защото ние се състезаваме в приемането и прилагането на чужди добри практики в нашите системи. Но, когато избираме какво да стимулираме при износа, има място за коопериране и специализация. Например, специализацията в ЕС се определя от самите компании, а не от нас, самите пазарни сили оформят специализацията. Във всеки сектор има специализирани компании от различни страни, което разбира се , е свързано с конкуренция, но от друга страна, нарастващата специализация на световния пазар ще ни даде възможност да се би ни позволило да се изявим в определени насоки, продукти или сектори. Например, румънците са добри в антивирусни продукти, докато българите могат да са добри в друг сегмент на софтуера, така че за всяка една от нас да има място в рамките на този сектор.

- Какво е мястото на електронната търговия в цялостната идея за конкурентоспособен износ?

Костин Лиану:

-Електронната търговия в Румъния засега все още се формира, но не е добре развита. Все още съществуват бариери за електронна търговия - технически или свързани с манталитета на хората. Този вид търговия би могъл да даде тласък на повишаването на конкурентоспособността на износа и затова ние напълно поддържаме развитието на електронната търговия в Румъния.

Лиляна Деак:

- Разбира се, ние не можем да гледаме на електронната търговия като на универсално решение и като на бъдещ заместител на традиционните начини на търговия.

 

- Конкурентоспособен износ е невъзможен без конкурентоспособна икономика. Коя е движещата сила на националната конкурентоспособност? Трябва ли да имаме приоритетни сектори?

Костин Лиану:

- Едва ли има еднозначен отговор на този въпрос, защото от една страна, всяка държава, всеки публичен сектор трябва да е неутрален по отношение на подкрепата на всякакви икономически дейности. Това е нещо като неутрална намеса, например да се дава достъп до информация на компаниите, да се помага на израстването и на стартирането на бизнеса. Това е активно неутрално отношение към всички участници в икономиката. Такъв тип намеса е необходим. От друга страна, някои сектори могат да бъдат приоритетни - когато имат определени конкурентни предимства. За Румъния , такива сектори са текстилната промишленост, дърводобива и мебелното производство, ИТ сектора и хранително-вкусовата промишленост. Но тази намеса не трябва да се осъществява само чрез определяне на приоритетни сектори, но с подпомагане на компаниите да добавят повече стойност по веригата и да продават собствените си марки.

- Как можем да се рекламираме - например България и Румъния?

Лиляна Деак:

- Вероятно това е свързано с брандинговата политика на всяка страна.

Костин Лиану:

- Много е интересен въпросът дали трябва ли да се конкурираме в експорта. Мисля че отговорът е и да и не, защото ние се състезаваме в приемането и прилагането на чужди добри практики в нашите системи. Но, когато избираме какво да стимулираме при износа, има място за коопериране и специализация. Например, специализацията в ЕС се определя от самите компании, а не от нас, самите пазарни сили оформят специализацията. Във всеки сектор има специализирани компании от различни страни, което разбира се , е свързано с конкуренция, но от друга страна, нарастващата специализация на световния пазар ще ни даде възможност да се би ни позволило да се изявим в определени насоки, продукти или сектори. Например, румънците са добри в антивирусни продукти, докато българите могат да са добри в друг сегмент на софтуера, така че за всяка една от нас да има място в рамките на този сектор.

- Какво е мястото на електронната търговия в цялостната идея за конкурентоспособен износ?

Костин Лиану:

-Електронната търговия в Румъния засега все още се формира, но не е добре развита. Все още съществуват бариери за електронна търговия - технически или свързани с манталитета на хората. Този вид търговия би могъл да даде тласък на повишаването на конкурентоспособността на износа и затова ние напълно поддържаме развитието на електронната търговия в Румъния.

Лиляна Деак:

- Разбира се, ние не можем да гледаме на електронната търговия като на универсално решение и като на бъдещ заместител на традиционните начини на търговия.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Женевски конвенции
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 02.10   1187 г. – Сирийският султан Саладин превзема Йерусалим след 88-годишно управление от кръстоносците. 1835 г. – С Битката при Гонзалес започва Тексаската...