Основното предизвикателство за по-нататъшния ход на пенсионната реформа е въпросът за доходите на населението

31.01.2003 | 01:00
по статията работи: econ.bg
 

Специално за Econ.bg

- Г-жа Петкова, как бихте обобщили развитието на ПОК "Доверие" до края на 2002?

Даниела Петкова:

- Развитието на ПОК "Доверие", от създаването й през 1994 г., е стабилно, с траен ръст в размера на управляваните активи, с повишаване ефективността на дейността и с огромно увеличение на броя осигурени лица. Когато стартирахме дейността си, пенсионното осигуряване беше съвсем непознато за страната. Започнахме от нула броя клиенти и след първото осигурено лице за компанията и изобщо за България, днес в компанията се осигуряват около 750 000 души. След предстоящото вливане на Българско пенсионно осигурително дружество и на управляваните от него фондове в ПОК "Доверие", броят на осигурените лица ще достигне около 1 милион. Точните думи, с които може да се характеризира развитието на компанията през целия този период е развитие напред и нагоре. 

- Кои са основните постижения и слабости в развитието на пенсионно-осигурителната схема в Българи? Кои са предизвикателствата пред българската пенсионна реформа?

Даниела Петкова:

- Законодателството, което урежда пенсионната реформа в страната беше оценено, включително и от международни организации, като едно от най-добрите в Европа. Основното постижение е реализирането на идеята залегнала в законодателството. В момента в пенсионните фондове постъпват средства от НОИ и всички осигурени лица имат индивидуални сметки, в които се натрупват средства. Тези средства ще помогнат да се осъществи крайната цел на пенсионната реформа, а именно повишаване на пенсионните доходи.

Естествено е в системата на пенсионното осигуряване, доколкото това все още е нов бизнес в страната, да има и слабости. На първо място са честите промени в законодателството. Пенсионното осигуряване е един дългосрочен процес и е много важно той да е стабилен. Част от тази стабилност е свързана с външната среда, а законодателството е една от основните й характеристики. В този смисъл, честата промяна в законодателството поражда несигурност в клиентите, пречи на пенсионните фондове да наложат нужното спокойствие в усещането на хората, че всичко което се случва наистина е предназначено да доведе до увеличаване на пенсионните им доходи. Друга съществена слабост на пенсионната реформа е ниският размер на вноските. В момента, с определения в законодателството размер на вноската от 2% от дохода, по индивидуалните сметки на осигуряващите се в универсални пенсионни фондове, постъпват средно по 5 лева месечно. И то само за тези, за които работодателите плащат редовно вноски. Вярно е, че периодът на осигуряване в универсалните пенсионни фондове е дълъг, може да стигне до 25 години, но дори и за това време, при тези средномесечни вноски, не би могла да се събере сума, която да доведе до съществено увеличение на пенсионните доходи.

Безспорно най-голямото предизвикателство за по-нататъшния ход на пенсионната реформа е болезненият въпрос за доходите на населението. Докато доходите на населението не отбележат съществен ръст, колкото и да се увеличава размерът на вноската, като процент от осигурителния доход, средствата по индивидуалните сметки на осигурените лица ще продължават да бъдат недостатъчни. Голямо предизвикателство пред пенсионната реформа е и повишаване на събираемостта на осигурителните вноски в НОИ. Ние сме в пряка зависимост от този проблем, защото осигурените лица могат да разчитат на превод по индивидуалните им сметки, ако има вноска от страна на работодателя в НОИ. Проблемът с безработицата също се отразява на пенсионната реформа.

- Позволява ли инвестиционният режим за пенсионните дружества ефективно управление на средствата?

Даниела Петкова:

-  Инвестиционният режим позволява ефективно управление дотолкова, доколкото доходът, който се реализира от пенсионно-осигурителните дружества и се разпределя по индивидуалните партиди на осигурените лица в момента значително надвишава основния лихвен процент, инфлацията и средните лихвени нива на депозитите в банките. Разпределеният доход осигурява реален ръст на средствата, защото надвишава значително размера на таксите събирани от пенсионно-осигурителното дружество. Това, обаче, в никакъв случай не е достатъчно. Основната цел на пенсионната реформа е да се повишават пенсионните доходи, а реализираният доход от инвестиции е част от индивидуалната сметка и поради това пенсионните доходи са в пряка зависимост от него. Другата основна цел на пенсионната реформа е да се даде тласък на капиталовия пазар. За съжаление, в момента законодателството и проектът за промяната му дават предимство на ДЦК пред останалите инвестиционни инструменти. Има едно доста нарушено съотношение между разрешения размер на инвестиции в ДЦК и инвестиции в акции и корпоративни облигации. Това на практика показва, че засега законодателството не провокира намесата на пенсионните фондове в развитието на капиталовия пазар, което, според мен, е грешка. Българските пари трябва да намерят мястото си на българския пазар, в българската индустрия и да помогнат за развитието на различните й отрасли. Надяваме се, че при предстоящото разглеждане на промените в закона, на този въпрос да бъде обърнато внимание.

- Оптимизирана ли е координацията между НОИ и пенсионно осигурителните дружества, според Вас?

Даниела Петкова:

- Между пенсионните дружества и НОИ съществува координация, но има още много какво да се желае. Свидетели сме как в другите страни в Европа, където пенсионната реформа е стартирала доста по-рано отколкото при нас, координацията между пенсионните фондове и институциите, които са аналог на НОИ все още продължава да бъде огромен проблем. В България сме много напред в това отношение. Създадената координация до момента създава безпроблемно движение на средствата от НОИ към фондовете. Пенсионните фондове са в договорни отношения с НОИ, но пълният комплект от действия предвидени в тези договори все още не е факт. Липсва добре разработена система за обмен на информация между пенсионните фондове и НОИ по повод на средствата, които не постъпват по сметките на лицата, чиито работодатели не са превели вноските си в НОИ или не са изпълнили ангажимента си да предадат съответната информация за персонализиране на преведените суми по имената на работниците и служителите на съответното предприятие. Засега пенсионните фондове просто установяват факта, че за част от осигурените лица не пристигат средства, но не получават информация от НОИ за причините за това.

- Какви са целите на ПОК "Доверие" за тази година?

Даниела Петкова:

- И през тази година "Доверие" ще продължи стабилното си възходящо развитие. Целта ни е да пазим парите на осигурените лица и да ги увеличаваме. Заедно с това, си поставяме за цел да привлечем и нови осигурени лица и да създадем, чрез различните програми за обслужване на клиенти, чувството на стабилност, спокойствие и превъзходство. Предизвикателство е да се обслужват 1 милион човека. При такъв голям брой хора нямаме много голям избор за начините, по които можем да реализираме целите си. Един от малкото възможни начини е използване на най-новите постижения в информационните технологии. През 2002 г. цялата информационна система на компанията беше модернизирана и разширена, както софтуерно, така и хардуерно. Въведохме възможност нашите осигурени лица да могат да проверяват състоянието на индивидуалните си сметки в Интернет във всеки един момент, като чрез индивидуална кореспонденция до тях разпространихме пароли. Една от целите ни е да продължим да използваме Интернет технологиите, включително за това да може да се извършва реален процес на продажби, чрез въвеждане на всичко необходимо и разрешено от закона за електронните подписи. Бихме искали клиентите ни да имат възможност да увеличават вноските си в доброволния фонд без да се налага да ходят до офисите на компанията.

Постоянната ни цел всяка година е да продължаваме да подобряваме класата на персонала на ПОК "Доверие". Дейността ни от търговска гледна точка е услуга, при това една от най-трудните за обслужване. В този смисъл ни трябват много качествени хора. Доколкото ние вече ги имаме, през 2003 г. сме подготвили специална програма за обучението им и повишаване на професионалното им равнище. Естествено, и през тази година, огромна част от усилията ни ще са насочени към повишаване осигурителната култура на населението, към предоставяне на необходимата информация на нашите клиенти. Според принципа, че доволният клиент е добре информираният клиент ще предоставяме информация за дейността на дружеството, за резултатите от управлението на пенсионните фондове и за хода на пенсионната реформа.

 

- Позволява ли инвестиционният режим за пенсионните дружества ефективно управление на средствата?

Даниела Петкова:

-  Инвестиционният режим позволява ефективно управление дотолкова, доколкото доходът, който се реализира от пенсионно-осигурителните дружества и се разпределя по индивидуалните партиди на осигурените лица в момента значително надвишава основния лихвен процент, инфлацията и средните лихвени нива на депозитите в банките. Разпределеният доход осигурява реален ръст на средствата, защото надвишава значително размера на таксите събирани от пенсионно-осигурителното дружество. Това, обаче, в никакъв случай не е достатъчно. Основната цел на пенсионната реформа е да се повишават пенсионните доходи, а реализираният доход от инвестиции е част от индивидуалната сметка и поради това пенсионните доходи са в пряка зависимост от него. Другата основна цел на пенсионната реформа е да се даде тласък на капиталовия пазар. За съжаление, в момента законодателството и проектът за промяната му дават предимство на ДЦК пред останалите инвестиционни инструменти. Има едно доста нарушено съотношение между разрешения размер на инвестиции в ДЦК и инвестиции в акции и корпоративни облигации. Това на практика показва, че засега законодателството не провокира намесата на пенсионните фондове в развитието на капиталовия пазар, което, според мен, е грешка. Българските пари трябва да намерят мястото си на българския пазар, в българската индустрия и да помогнат за развитието на различните й отрасли. Надяваме се, че при предстоящото разглеждане на промените в закона, на този въпрос да бъде обърнато внимание.

- Оптимизирана ли е координацията между НОИ и пенсионно осигурителните дружества, според Вас?

Даниела Петкова:

- Между пенсионните дружества и НОИ съществува координация, но има още много какво да се желае. Свидетели сме как в другите страни в Европа, където пенсионната реформа е стартирала доста по-рано отколкото при нас, координацията между пенсионните фондове и институциите, които са аналог на НОИ все още продължава да бъде огромен проблем. В България сме много напред в това отношение. Създадената координация до момента създава безпроблемно движение на средствата от НОИ към фондовете. Пенсионните фондове са в договорни отношения с НОИ, но пълният комплект от действия предвидени в тези договори все още не е факт. Липсва добре разработена система за обмен на информация между пенсионните фондове и НОИ по повод на средствата, които не постъпват по сметките на лицата, чиито работодатели не са превели вноските си в НОИ или не са изпълнили ангажимента си да предадат съответната информация за персонализиране на преведените суми по имената на работниците и служителите на съответното предприятие. Засега пенсионните фондове просто установяват факта, че за част от осигурените лица не пристигат средства, но не получават информация от НОИ за причините за това.

- Какви са целите на ПОК "Доверие" за тази година?

Даниела Петкова:

- И през тази година "Доверие" ще продължи стабилното си възходящо развитие. Целта ни е да пазим парите на осигурените лица и да ги увеличаваме. Заедно с това, си поставяме за цел да привлечем и нови осигурени лица и да създадем, чрез различните програми за обслужване на клиенти, чувството на стабилност, спокойствие и превъзходство. Предизвикателство е да се обслужват 1 милион човека. При такъв голям брой хора нямаме много голям избор за начините, по които можем да реализираме целите си. Един от малкото възможни начини е използване на най-новите постижения в информационните технологии. През 2002 г. цялата информационна система на компанията беше модернизирана и разширена, както софтуерно, така и хардуерно. Въведохме възможност нашите осигурени лица да могат да проверяват състоянието на индивидуалните си сметки в Интернет във всеки един момент, като чрез индивидуална кореспонденция до тях разпространихме пароли. Една от целите ни е да продължим да използваме Интернет технологиите, включително за това да може да се извършва реален процес на продажби, чрез въвеждане на всичко необходимо и разрешено от закона за електронните подписи. Бихме искали клиентите ни да имат възможност да увеличават вноските си в доброволния фонд без да се налага да ходят до офисите на компанията.

Постоянната ни цел всяка година е да продължаваме да подобряваме класата на персонала на ПОК "Доверие". Дейността ни от търговска гледна точка е услуга, при това една от най-трудните за обслужване. В този смисъл ни трябват много качествени хора. Доколкото ние вече ги имаме, през 2003 г. сме подготвили специална програма за обучението им и повишаване на професионалното им равнище. Естествено, и през тази година, огромна част от усилията ни ще са насочени към повишаване осигурителната култура на населението, към предоставяне на необходимата информация на нашите клиенти. Според принципа, че доволният клиент е добре информираният клиент ще предоставяме информация за дейността на дружеството, за резултатите от управлението на пенсионните фондове и за хода на пенсионната реформа.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Между приятели: - На кого е кръстена дъщеря ви Гертруда? - На дядо си Пенчо. - ?!? - Беше герой на труда....
На този ден 17.12   546 г. – Крал Тотила завладява Рим. 1538 г. – Папа Павел III отлъчва от църквата английския крал Хенри VIII. 1777 г. – Франция първа признава...