Специално за Econ.bg
- Г-н Добрев, бихте ли ни разказали за ING Банк, какви са предимствата на ING Банк пред останалите банки на пазара?
Никола Добрев:
- Оценката на предимствата зависи от пазарния сегмент, за който говорим - корпоративни клиенти или части лица. ING е глобална институция, има голям опит и директен достъп до всички финансови пазари. Това означава, че ние можем да предложим на големите ни корпоративни клиенти, които се занимават с международен бизнес, пълен набор от услуги, който да улесни оборота им. Имаме и едно предимство, по което винаги работим и което се нарича качество на услугата. При нас всеки клиент се третира персонално и контактува с конкретен представител на банката. За частните лица фокусът ни е върху сегмента от хора с по-високи доходи. Можем да предложим на този сегмент пълния набор от услуги и същевременно имаме много добре развити директни канали - телефон и Интернет с цел да спестим времето на клиентите ни. Качеството на обслужване е водещо за нас.
- Кои са предимствата на електронното онлайн банкиране пред традиционното?
Никола Добрев:
- Основното предимство е ефективността във връзка с бързината на работа и получаването на информация. Електронното банкиране спестява време и осигурява достъп до цялата история на работата на дадения клиент с банката.
- Има ли интерес към онлайн услугите? Кои клиенти прибягват до тези услуги?
Никола Добрев:
- Интересът към онлайн банкирането се определя в зависимост от целевата аудитория. Първо трябва да направим разлика между хората, които имат нужда от транзакционни продукти и такива, които нямат нужда. Интернет банкиране е от интерес за активните по отношение на банковите си дела клиенти.
Що се отнася до нашата клиентска база, ING се е насочила към т.нар. висш сегмент както по отношение на корпоративните, така и по отношение на индивидуалните клиенти. Този сегмент е активен в отношенията си с банката и интересът към онлайн услугите е доста голям. Над 15% от клиентската ни база вече активно използва Интернет банкиране.
- Гарантирана ли е сигурността на транзакциите през Интернет?
Никола Добрев:
- Като част от ING Груп, ние имаме много високи стандарти за сигурност. Нашето онлайн банкиране изцяло е съобразено с тези стандарти. Ако онлайн банкирането в Западна Европа може да се смята за гарантирано, то значи и в България е такова.
- Какво отличава програмата за ипотечни кредити на ING Банк? Кои клиенти прибягват до ипотечни кредити и кои до потребителски?
Никола Добрев:
- Има доста различия в ипотечната програма на ING Банк. На първо място, това е целевата ни аудитория, както предполага изисквания минимум за кредит от 20 000 лв. Важното в един кредит е цената на кредита, как се получава кредита и дали кредитополучателят има оперативни проблеми с банката след получаването му. ING Банк практикува т.нар. изплащане с намаляващи вноски. Разликата в сравнение с анюитетното изплащане (или на равни вноски) е, че при един и същ номинален лихвен процент, при намаляващия тип изплащане се плаща доста по-ниска абсолютна стойност на лихвата. Например, при заем от 20 000 лева за 10 години, при 12% лихвен процент, разликата в платената лихва е 20%. От гледна точка на банката двата типа изплащане са едни и същи, но от гледна точка на клиента е важна абсолютната стойност на това, което плаща. Другият важен момент е процесът на взимане на кредит. Ние сме първата и все още единствената банка, при която кандидатстването може да става по Интернет или email. Така процесът се скъсява до минимум. Кандидатстващият за кредит подава цялата информация по Интернет, ние я разглеждаме и в случай, че кандидатът е подходящ, го каним на интервю. Нашите кредити се отпускат максимум за 19 работни дни, като рядко достигаме до тази горна граница. Системите ни са автоматизирани в голяма степен и сме в състояние много бързо да реагираме на запитването на клиента. Освен това, кандидатът за ипотечен кредит знае с кого контактува. Той се обажда не просто до банката, а до конкретен човек и във всеки момент може да следи на коя стъпка от процеса се намира. Или ако трябва да обобщя, разликата е че ние пестим парите на клиентите си, спестяваме им време и усилия, както преди, така и след като получат кредит.
- Как оценявате конкуренцията на банковия пазар у нас? Как ще се борите с конкуренцията през 2003г.?
Никола Добрев:
- Конкуренцията на банковия пазар, както е на всеки друг, става все по-голяма. Българските банки вече трудно могат да бъдат наречени български, тъй като голяма част от тях бяха придобити от чуждестранни институции. Почти всички банки имат намерението да се разрастват. Това е добре за потребителя, защото конкуренцията води до по-добри продукти.
В сегмента, в който сме се ориентирали имаме категорични предимства. Нашата целева аудитория иска да бъде обслужвана добре и ние непрекъснато доказваме, че не само предлагаме нещо, но и че го предлагаме по-добре. Що се отнася до ипотечните заеми: няма да навлизаме по-надолу в пазара, но може би ще променим някои характеристики, така че да станат още по-атрактивни.
- Има доста различия в ипотечната програма на ING Банк. На първо място, това е целевата ни аудитория, както предполага изисквания минимум за кредит от 20 000 лв. Важното в един кредит е цената на кредита, как се получава кредита и дали кредитополучателят има оперативни проблеми с банката след получаването му. ING Банк практикува т.нар. изплащане с намаляващи вноски. Разликата в сравнение с анюитетното изплащане (или на равни вноски) е, че при един и същ номинален лихвен процент, при намаляващия тип изплащане се плаща доста по-ниска абсолютна стойност на лихвата. Например, при заем от 20 000 лева за 10 години, при 12% лихвен процент, разликата в платената лихва е 20%. От гледна точка на банката двата типа изплащане са едни и същи, но от гледна точка на клиента е важна абсолютната стойност на това, което плаща. Другият важен момент е процесът на взимане на кредит. Ние сме първата и все още единствената банка, при която кандидатстването може да става по Интернет или email. Така процесът се скъсява до минимум. Кандидатстващият за кредит подава цялата информация по Интернет, ние я разглеждаме и в случай, че кандидатът е подходящ, го каним на интервю. Нашите кредити се отпускат максимум за 19 работни дни, като рядко достигаме до тази горна граница. Системите ни са автоматизирани в голяма степен и сме в състояние много бързо да реагираме на запитването на клиента. Освен това, кандидатът за ипотечен кредит знае с кого контактува. Той се обажда не просто до банката, а до конкретен човек и във всеки момент може да следи на коя стъпка от процеса се намира. Или ако трябва да обобщя, разликата е че ние пестим парите на клиентите си, спестяваме им време и усилия, както преди, така и след като получат кредит.
- Как оценявате конкуренцията на банковия пазар у нас? Как ще се борите с конкуренцията през 2003г.?
Никола Добрев:
- Конкуренцията на банковия пазар, както е на всеки друг, става все по-голяма. Българските банки вече трудно могат да бъдат наречени български, тъй като голяма част от тях бяха придобити от чуждестранни институции. Почти всички банки имат намерението да се разрастват. Това е добре за потребителя, защото конкуренцията води до по-добри продукти.
В сегмента, в който сме се ориентирали имаме категорични предимства. Нашата целева аудитория иска да бъде обслужвана добре и ние непрекъснато доказваме, че не само предлагаме нещо, но и че го предлагаме по-добре. Що се отнася до ипотечните заеми: няма да навлизаме по-надолу в пазара, но може би ще променим някои характеристики, така че да станат още по-атрактивни.