Специално за ECON.BG
- Г-н Караманолис, колко кредитни карти EuroLine издадохте за една година в България? Как оценявате този брой на фона на останалите страни в региона?
Филипос Караманолис:
- Издали сме близо 80 000 EuroLine карти в България. На практика годината беше по-успешна от очакванията ни, дори за нашите стандарти, които са доста високи. Българите посрещнаха продукта много добре и очакваме това да продължи. За тази година предвиждаме най-малко да удвоим броя на притежателите на кредитни карти. EuroLine беше движещата сила за развитието на пазара на кредитни карти в България. Много финансови институции последваха примера ни и сега на пазара има доста подобни продукти. Така че, очакваме да спечелим също от експанзията на пазара и развитието му през следващите години.
- Склонен ли е българинът да купува на кредит?
Филипос Караманолис:
- Очевидно да. Много са малко държавите, където потребителите не обичат кредити. Такъв пример е Германия, където има предимно дебитни и много малко кредитни карти. Според мен причината досега в България да има малко кредитни карти е не толкова в това, че хората не обичат кредити, а защото банките с неохота поемаха рискове, какъвто е бизнесът с кредитни карти. Също така икономиката не беше толкова стабилна, колкото е нужно за нашия бизнес. Сега, след като банковия сектор беше приватизиран, чуждестранни собственици влязоха в страната с ноу-хау в тази област, както и с приближаването на България към членство в Европейския съюз, финансовите институции са по-склонни да доставят тези продукти и доказателство за това е огромната експанзия на пазара на потребителски заеми, на която сме свидетели през последните месеци. Така че, българите определено искат кредити, защото те им помагат да подобрят жизнения си стандарт. Това е нещо необходимо за българина в момента.
- Различават ли условията за използване на кредитни карти в България с тези в развитите страни?
Филипос Караманолис:
- Зависи от продукта. Ако говорим за EuroLine, която е стандартна кредитна карта, както във всички страни в Европа и в САЩ, условията са едни и същи. Картата може да се използва за покупки в търговски обекти или за теглене на пари в BRS или клонове на банки, всеки месец се получава извлечение и притежателят избира как да плати – процент или целия баланс. Следваме абсолютно същия модел в Гърция и всички останали държави, в които оперираме, няма никаква разлика в България.
- Пазарът на кредитни карти е много динамичен и иновативен. Как се борите с конкуренцията?
Филипос Караманолис:
- Пазарът на кредитни карти традиционно е много конкурентен. Една от причините е, че тези продукти се копират много лесно. Има също голяма конкуренция по отношение на цената. В България пазарът започва да става конкурентен. Качеството на конкуренцията тук ме впечатли, много от конкурентите предлагат добри продукти. Добре е да има конкуренция, това дава избор на потребителите и същевременно ни стимулира да се подобряваме. Ние приветстваме конкуренцията и сме убедени, че ще успеем да запазим водещата си позиция на пазара, благодарение на натрупания опит през всички тези години на висококонкурентния гръцки пазар, където сме издали над 1 600 000 кредитни карти, както и на професионализма, отговорността и предаността на екипа, който сме изградили в BRS.
- Кои фактори ще повлияят развитието на българския пазар на кредитни карти в близките години? Какъв процент от българите ще бъдат притежатели на кредитни карти през 2007 г.?
Филипос Караманолис:
- Мисля, че пазарът ще продължи да нараства, освен ако не се случи нещо драматично в икономиката. Това не изглежда много вероятно в момента и ако приемем, че икономиката остане стабилна, ръстът на пазара на кредитни карти ще продължи и вероятно ще надхвърли този през 2003 г. Според мен през 2007 г. най-малко 15% от населението ще притежава кредитни карти.
- Какво представлява инициативата Уеб кредитиране?
Филипос Караманолис:
- Услугата уеб кредитиране е доста иновативна. Идеята е свързана с факта, че повечето ни заявления идват от търговската мрежа. Когато един потребител иска да закупи стока или услуга, той може да го направи, като стойността на продукта се "вписва" в картата. В момента имаме над хиляда търговски обекти, които изпращат заявления по факс. Те ще могат да подават заявления за карта електронно, през Интернет. Целта ни е да постигнем още по-кратки срокове за отговор на заявленията. Идеята е, когато човек отиде в магазина и подаде заявление за карта, да получи отговор до 15 или 20 минути – така няма да се налага да си ходи вкъщи, да взима допълнително документи и да се връща за отговор и покупка. Тази философия ще е от голяма полза за търговците, тъй като хората ще правят покупките си в момента, ще се повишава покупателната сила на потребителите и ще нарастват продажбите на търговците. Статусът на заявленията ще може да се проверява он-лайн в реално време. Услугата ще е от полза за всички – като да нас, така и да търговците и за притежателите на карти.
- Пазарът на кредитни карти традиционно е много конкурентен. Една от причините е, че тези продукти се копират много лесно. Има също голяма конкуренция по отношение на цената. В България пазарът започва да става конкурентен. Качеството на конкуренцията тук ме впечатли, много от конкурентите предлагат добри продукти. Добре е да има конкуренция, това дава избор на потребителите и същевременно ни стимулира да се подобряваме. Ние приветстваме конкуренцията и сме убедени, че ще успеем да запазим водещата си позиция на пазара, благодарение на натрупания опит през всички тези години на висококонкурентния гръцки пазар, където сме издали над 1 600 000 кредитни карти, както и на професионализма, отговорността и предаността на екипа, който сме изградили в BRS.
- Кои фактори ще повлияят развитието на българския пазар на кредитни карти в близките години? Какъв процент от българите ще бъдат притежатели на кредитни карти през 2007 г.?
Филипос Караманолис:
- Мисля, че пазарът ще продължи да нараства, освен ако не се случи нещо драматично в икономиката. Това не изглежда много вероятно в момента и ако приемем, че икономиката остане стабилна, ръстът на пазара на кредитни карти ще продължи и вероятно ще надхвърли този през 2003 г. Според мен през 2007 г. най-малко 15% от населението ще притежава кредитни карти.
- Какво представлява инициативата Уеб кредитиране?
Филипос Караманолис:
- Услугата уеб кредитиране е доста иновативна. Идеята е свързана с факта, че повечето ни заявления идват от търговската мрежа. Когато един потребител иска да закупи стока или услуга, той може да го направи, като стойността на продукта се "вписва" в картата. В момента имаме над хиляда търговски обекти, които изпращат заявления по факс. Те ще могат да подават заявления за карта електронно, през Интернет. Целта ни е да постигнем още по-кратки срокове за отговор на заявленията. Идеята е, когато човек отиде в магазина и подаде заявление за карта, да получи отговор до 15 или 20 минути – така няма да се налага да си ходи вкъщи, да взима допълнително документи и да се връща за отговор и покупка. Тази философия ще е от голяма полза за търговците, тъй като хората ще правят покупките си в момента, ще се повишава покупателната сила на потребителите и ще нарастват продажбите на търговците. Статусът на заявленията ще може да се проверява он-лайн в реално време. Услугата ще е от полза за всички – като да нас, така и да търговците и за притежателите на карти.