Пазарът на аутсорсинг услуги расте с до 20% годишно

12.04.2011 | 13:08
по статията работи: Петър Чернев
Пазарът на аутсорсинг услуги расте с до 20% годишно

Интервю на в. "Пари"

Пьотър Рутковски е завършил Техническия университет в Гданск. Работи за IT бизнеса в продължение на 15 години. През 1995 г. започва работа за "Логотек Инженеринг" АД, а само година по-късно става мениджър на клона на дружеството в Гданск. Между 1998-2000 г. е работил като заместник-директор продажби за Оptics Polska, където отговаря за продажбите на интегрирани информационни системи. След това в продължение на 6 години работи за Hewlett-Packard като мениджър продажби на аутсорсинг услуги. През 2006 г. създава и оттогава управлява своя собствена независима консултантска компания SourceOne, която се специализира в областта на IT консултантски и аутсорсинг поръчки. В кариерата си Пьотър Рутковски консултира множество различни проекти за аутсорсинг между другото за фирми като: PKN Orlen, PZU, TVP, Polskiej Telefonii Cyfrowej, Polkomtel, Energa, Raben, DHL, Rohlig Suus Logistics, PKP PLK, HDI, ING Bank, Meritum Bank. Рутковски ще е лектор на конференция за аутсорсинг бизнес, която ще се проведе на 20 април в София.

Акценти:

  • Кои са най-важните предпоставки за изнасяне на бизнес функции извън фирмата?
  • Кои са рисковете при аутсорсването на дейности и как могат да бъдат ограничени?
  • Доколко полският пазар е успешен пример в сферата на аутсорсинга?
  • Кои са най-атрактивните области на аутсорсинг на полския пазар?

 

Г-н Рутковски, колко значим е аутсорсингът за съвременния бизнес? Променило ли се е разбирането за важността му през годините?

Пьотър Рутковски:

През последните години не е настъпила фундаментална промяна във възприятието и начина на използване на аутсорсинг модела. Не може да се каже, че и кризата през периода 2008-2010 г. е имала значително влияние върху сектора. Стойността на този пазар все още нараства, до 20% годишно, в зависимост от страната. В наши дни аутсорсингът е зрял, напълно развит и често използван бизнес инструмент. Очевидно е, че аутсорсинг пазарът се променя с течение на времето - клиентите имат все по-големи познания за него, а доставчиците на услуги стават все повече. Това, което е важно и ясно видимо през последните години, е, че аутсорсингът като бизнес инструмент се използва все по-осъзнато. Смятам, че в много случаи аутсорсинг се превръща в елемент на добре обмислена стратегия, а не рецепта за решение на временен проблем. Аутсорсинг услуги се предлагат и в области и бизнес процеси, където до неотдавна никой не е бил достатъчно смел, за да ги използва. Днес, във времето на изключително голяма конкуренция, когато компаниите трябва да управляват ресурсите си много внимателно, аутсорсингът им дава възможност да се съсредоточат върху основната си дейност и облекчава мениджърите в изпълнението на периферни процеси и задачи.

Кои са най-важните предпоставки при вземане на решение за изнасяне на бизнес функции извън фирмата?

Пьотър Рутковски:

Днес най-важният въпрос е разбирането, че аутсорсингът е един от многото възможни инструменти и бизнес модели, които може да бъдат използвани от една компания. Много е важно да се осъзнае, че аутсорсингът невинаги е най-доброто решение. Понякога е по-добре да създадете свой собствен център, чрез който да се предоставят услуги за различните компании в рамките на една група.

Важно е компанията да има собствена сорсинг стратегия. За да създадете такава, трябва да е налице много дълбоко разбиране за спецификата, бизнес целите и ефективността. След това трябва внимателно да анализирате вътрешния потенциал на организацията, да направите оценка на възможностите, но също така и анализ на ограниченията и недостатъците. Следващият въпрос е много точно да се разпознае качеството на предлаганите на пазара услуги. В резултат на сравнението на вътрешния потенциал и предлагането на пазара ще видите области, в които вашата организация може да използва подкрепата на външни изпълнители. Процесът за изнасяне на функцията трябва да се подготви много прецизно - трябва да описва набора от услуги, да определи нивото на качество на обслужване, да се приложат подходящи механизми за контрол и санкциониране на външния изпълнител.
 
Кои са рисковите области при аутсорсването на дейности? Как може да бъдат преодолени?

Пьотър Рутковски:

Най-важната част е да има правилно и добре структуриран договор за аутсорсинг и опитни служители в областта на аутсорсване на процеси. Лошо подготвен договор с аутсорсинг компания създава голям риск. Например може да има неправилно описание на предмета на поръчката, погрешно оформяне на цените или скала на възнаграждение за услугите и др. В много договори не съществуват никакви механизми за сравнителен анализ и излизане от договора. Много важно е да се спечели финансиране за даден проект и да се изгради добра комуникация за служителите на фирмата. Погрешната комуникация може да доведе до опити за спиране на процеса от служители, които могат да се почувстват в опасност. От друга страна, без подкрепата и решимостта на висшето ръководство на компанията не може да се мисли за реализиране на мащабен проект. Има и други нива на риск - загуба на контрол върху процесите, защита на личните данни, загуба на ноу-хау на компанията. С правилен подход рискът може да бъде ограничен.

Доколко полският пазар е успешен пример в сферата на аутсорсинга? В кои области Полша се справя по-добре в сравнение с други държави?

Пьотър Рутковски:

През последните 15 години всички страни от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) постигнаха значителен напредък в аутсорсинг индустрията. Особено последните 10 години бяха много динамични. 

Аутсорсването на дейности, което до този момент се изпълняваше предимно в държави като Индия, Китай, Филипините и Малайзия, започна да навлиза агресивно в ЦИЕ главно благодарение на добре квалифицираните служители, които говорят и много езици, много добрата логистика и IT/Telco инфраструктура. Полша също се възползва правилно през последното десетилетие и приветства редица чуждестранни инвеститори в тази сфера. Местните аутсорсинг компании показаха значителен ръст, особено в областта на IT, финанси и консултации. Полша в момента има над 300 аутсорсинг центъра, в които работят повече от 50 хил. добре квалифицирани служители. Ако не бъркам - това е най-високата заетост в аутсорсинг индустрията в ЦИЕ. Полша е средище на аутсорсинг центрове като IBM, HP, Infosys, Cap Gemini, Ernst&Young, MAN, UBS, Xerox, Atos Origin и много други гиганти. Важно и характерно за страната е, че централите на аутсорсинг компаниите са разпръснати из цялата страна. Освен във Варшава много важни играчи в този бизнес са избрали за свои основни седалища градове като Краков, Познан, Катовице, Гданск, Лодз.

Кои са най-атрактивните области на аутсорсинг на полския пазар? Какви са нагласите на местните компании към аутсорсването на дейности?

Пьотър Рутковски:

Има много области, но две от тях са много видими и продължават да нарастват много бързо. Първата е свързана с IT сектора. Има много световноизвестни фирми като HP, IBM, Atos Origin и местни компании със силни умения. Много международни компании прехвърлят своите изследователски центрове и тези за IT услуги към Полша. Втората област е финанси и управление, включително такива дейности като разплащания, събиране на вземания, финансова отчетност и т.н. Според мен основната причина са хората - полските университети всяка година "произвеждат" повече от 125 хил. добре образовани висшисти. Те получават обучение, свързано с технически и финансови дисциплини, мениджмънт, чужди езици, проучвания и дори управление на аутсорсинг процеси. Вече има най-малко два университета, които преподават мениджмънт на аутсорсинг сектора, един от тях е във Варшава, а другият в Лодз. Полша все още остава извън еврозоната и разликата в разходите прави страната привлекателна за чуждестранните инвеститори, които решават да изградят тук своите центрове за аутсорсинг. Три думи описват основните причини за аутсорсинг в Полша - добре образовани кадри, които говорят много езици, и привлекателно ниво на цените.

Оцени статията:
2.00/1
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 21.11   695 г. – Свети Вилиброрд е ръкоположен за пръв епископ на фризийците. 1344 г. – Започва строежът на сегашната катедрала "Свети Вит", когато епископът...