Специално за ECON.BG
- Г-н Живанкин, достатъчно популярен ли е вече лизингът като форма на финансиране в България? Подобрява ли се предприемаческата и финансовата култура на нашите бизнесмени?
Иван Живанкин:
- През последните години, лизингът като външна форма на финансиране на дружествата се радва на все по-голям и нестихващ интерес. Все повече и повече български фирми осъзнават предимствата на използването на привлечен финансов ресурс от лизинговия пазар. Предимствата са много, но по-важните от тях са:
-
Лизинговата компания извършва финансирането на цялото ДДС. Лизингополучателят заплаща ДДС само върху размера на първоначалната вноска избрана от него, както и върху лизинговите вноски в последствие. Това позволява фирмите да не блокират допълнителни собствени средства за срока на възстановяването на данъка, ако сделката подлежи на възстановяване.
-
Лизинговата компания разполага с професионални кадри, извършващи всички действия свързани с митническото освобождаване на доставката, процедурите в КАТ, което в голяма степен улеснява нашите клиенти.
Що се касае до финансовата култура на българските бизнесмени, бих искал да отбележа, че с развитието на икономиката ни, все повече мениджъри осъзнават необходимостта от използването на външно финансиране на инвестиционната си програма, която би подобрила конкурентноспособността им на пазара. Ръководителите на фирмите стават все по-открити в споделянето на информация, касаеща бизнеса им, финансовото им състояние – информация, която ни е нужна в процеса на анализ на риска по всеки един проект. Искам да изразя надеждите си, че този процес ще продължава да отбелязва възходяща тенденция в развитието си.
- Законовата база насърчава ли развитието на лизинговия бизнес в България?
Иван Живанкин:
- Не бих си позволил да критикувам българското законодателство. Само бих отбелязвал, че има доста неизяснени въпроси в областта на законовата регламентация по отношение на данъка върху добавената стойност. Смятам, че законодателната власт може да вложи малко повече усилия в тази насока.
- Лоялна ли е конкуренцията на българския лизингов пазар? Какво още липсва на лизинговите компании в България, за да достигнат европейските стандарти?
Иван Живанкин:
- С развитието си пазара на лизинг в България приема все повече нови участници. Не бих могъл да се ангажирам с категорично становище по отношение лоялността на конкуренцията, но бих искал да споделя, че има лизингови фирми, които не поясняват достатъчно добре на потенциалните клиенти разликата между лихви и оскъпяване, с което накърняват тяхната информираност. Най-красноречивият пример за това са въпроси, които сме получавали от наши клиенти. Питаха ни как става така, че нашата лихва е 8-10%, на други фирми е 5% и при нас пак излиза по-евтино.
- Кой и как може да поощри конкуретноспособността на лизинговия бизнес?
Иван Живанкин:
- Мисля че може да се поработи в областта на законодателството. Според мен трябва да се помисли за някои митнически облекчения за лизинговите компании при внасянето на производствени машини.
- Как очаквате да повлияе влизането ни в ЕС върху развитието на лизинговия бизнес и на пазара в България?
Иван Живанкин:
- Мисля, че присъединяването на страната ни към структурите на ЕС ще повлияе чувствително на всеки един сектор от икономиката ни, като пазара на лизинг няма да направи изключение. Надявам се че тези промени ще бъдат в положителна посока и ще се изразяват в по-добрата законова регламентация на лизинговия бизнес. В допълнение силно се надявам все повече и повече фирми, да предоставят допълнителна информация по отношение на тяхното финансово състояние. По този начин до голяма степен ще улеснят работата на всички колеги работещи в този бранш.
- Печеливша ли е стратегията на изграждане на обединени структури предлагащи широк спектър от финансови услуги според Вас? Това ли е пътят към успеха?
Иван Живанкин:
- Определено да. Според мен за да бъде лидер една финансова институция, тя трябва да може да предложи на своите клиенти широк спектър от финансови услуги, които напълно задоволяват изискванията й. Само по този начин кредитните компании могат да задържат фирмите за постоянен и надежден партньор. С развитието на финансовият инженеринг се забелязва тенденция повечето водещи финансови институции да се стремят да осигурят на своите клиенти, максимумът финансови услуги, които те биха желали.
- Да очакваме ли нови продукти от страна на Интерлийз?
Иван Живанкин:
- Интерлийз като водеща компания на пазара активно следи всички новости на пазара и се стреми да задоволи разнообразните изисквания на клиентите си. Дори в момента добре развитата ни продуктова структура е отворена към високите изисквания на клиентите ни. Нашите усилия са насочени към непрекъснатото й усъвършенстване и създаването на нови и разнообразни продукти. Според мен това е единствения начин компания като Интерлийз да продължава да бъде лидер на лизинговия пазар в страната.
- Мисля, че присъединяването на страната ни към структурите на ЕС ще повлияе чувствително на всеки един сектор от икономиката ни, като пазара на лизинг няма да направи изключение. Надявам се че тези промени ще бъдат в положителна посока и ще се изразяват в по-добрата законова регламентация на лизинговия бизнес. В допълнение силно се надявам все повече и повече фирми, да предоставят допълнителна информация по отношение на тяхното финансово състояние. По този начин до голяма степен ще улеснят работата на всички колеги работещи в този бранш.
- Печеливша ли е стратегията на изграждане на обединени структури предлагащи широк спектър от финансови услуги според Вас? Това ли е пътят към успеха?
Иван Живанкин:
- Определено да. Според мен за да бъде лидер една финансова институция, тя трябва да може да предложи на своите клиенти широк спектър от финансови услуги, които напълно задоволяват изискванията й. Само по този начин кредитните компании могат да задържат фирмите за постоянен и надежден партньор. С развитието на финансовият инженеринг се забелязва тенденция повечето водещи финансови институции да се стремят да осигурят на своите клиенти, максимумът финансови услуги, които те биха желали.
- Да очакваме ли нови продукти от страна на Интерлийз?
Иван Живанкин:
- Интерлийз като водеща компания на пазара активно следи всички новости на пазара и се стреми да задоволи разнообразните изисквания на клиентите си. Дори в момента добре развитата ни продуктова структура е отворена към високите изисквания на клиентите ни. Нашите усилия са насочени към непрекъснатото й усъвършенстване и създаването на нови и разнообразни продукти. Според мен това е единствения начин компания като Интерлийз да продължава да бъде лидер на лизинговия пазар в страната.