Специално за Econ.bg
- Г-жо Младенова, какво ни предстои до пълното членство в НАТО?
Ирена Младенова:
- След като получихме поканата в Прага ни предстоят разговорите за подписване на протокол, ратифицирането на този протокол и едва тогава България ще може да се нарече пълноправен член на НАТО. В Плана на действие за членство в НАТО (по който България работи вече 3 години) са набелязани основните мерки и действия по изпълнение на тази подготовка. Там са заложени и модернизацията, и преструктурирането. Конкретните неща, които трябва да подготвим, са изграждането на делегация в щабквартирата на НАТО, както и дефинирането на специализацията на България в Алианса.
- Това ли беше точният момент за България за получаване на тази покана?
Ирена Младенова:
- Тази покана е логичното продължение на всички действия и усилия на страната ни. Може да се каже, че ние вече сме готови за членство в НАТО. От гледна точка на Алианса, моментът също е подходящ, тъй като в глобалния световен контекст, НАТО вече е организация, готова да приеме нови членове и да формира новите си роли в света.
- Колко ще ни струва членството в НАТО? Могат ли да се изчислят преките и непреки разходи за приемането ни в Алианса?
Ирена Младенова:
- По тази тема са работили доста организации и анализатори, както световни изследователски институти, така и местни. Институтът за икономическа политика също работи задълбочено по икономическите измерения на членството. От гледна точка на методологията, първото нещо, което трябва да се има предвид при оценяване на разходите е сравнението между това, колко би струвало поддържането на независимост на страната и съответно, включването ни в такава организация за взаимна сигурност. Всички изследвания показват, че за малка страна като нашата, е много по-скъпо сама да доставя сигурността си.
Конкретните разходи, които ще произтекат от членството на България в НАТО не са големи. Преките разходи свързани с членството в НАТО са разходите по поддържане на делегацията ни в НАТО и вноската ни в трите общи бюджета на НАТО – военния, гражданския и Програмата за инвестиции в сигурността. Тези вноски се договарят за всяка страна поотделно, смятат се по формула на база БВП и покупателната способност. Предположенията ми са, че за България вноската няма за бъде по-висока от 0.5% от бюджета. Непреките разходи са тези разходи, които ние така или иначе трябва да направим – модернизацията на армията, въоръжението, оборудването. Трудно е да се каже в каква степен членството ни влияе върху тях.
- Каква помощ ще предостави Алианса за модернизацията на въоръжените ни сили? Какви инвестиции можем да очакваме от страна на НАТО в българската инфраструктура?
Ирена Младенова:
- Ние получаваме помощ за реорганизация на армията ни и в момента. За в бъдеще това също ще зависи до голяма степен от нашата позиция. НАТО подпомага финансирането на различни общи проекти, които са от полза за няколко държави. Инвестициите ще зависят от специализацията, която ще изберем, но по принцип можем да очакваме подпомагане.
- Какъв извод бихте направили, след като претеглите положителните и отрицателните ефекти от бъдещото ни членство в Алианса?
Ирена Младенова:
- Поканата за НАТО отваря много възможности за страната ни. Това са възможности свързани, както конкретно с отбраната ни, така и с общото икономическо развитие. Поканата показва, че България вече е поела ангажименти за демократичното си развитие и няма да се върне назад. Това е силно послание, което отправяме към международната общност и от нас ще зависи, как ще използваме възможностите. Не трябва да се заблуждаваме, че членството ще доведе до поток от инвестиции и помощи в страната. Всичко зависи от нас, от това как ще успеем да използваме възможностите и да извлечем максимума за България.
- Поканата за НАТО отваря много възможности за страната ни. Това са възможности свързани, както конкретно с отбраната ни, така и с общото икономическо развитие. Поканата показва, че България вече е поела ангажименти за демократичното си развитие и няма да се върне назад. Това е силно послание, което отправяме към международната общност и от нас ще зависи, как ще използваме възможностите. Не трябва да се заблуждаваме, че членството ще доведе до поток от инвестиции и помощи в страната. Всичко зависи от нас, от това как ще успеем да използваме възможностите и да извлечем максимума за България.