Политиката за повишаване на конкурентоспособността на българската земеделска продукция е част от националния план за развитие на земеделието и селските райони на България

10.05.2002 | 01:00
по статията работи: econ.bg

Специално за Econ.bg

 

- Г-жо Тошева, как протича до момента работата на Министерство на земеделието и горите по изпълнение на националния план за развитие на земеделието и селскостопанските райони и по усвояване на средствата, предвидени по програма САПАРД на ЕС?

Андрияна Сукова – Тошева:

- Програма САПАРД на ЕС се изпълнява по три мерки, които са свързани с осигуряване на инвестиции в частни земеделски стопанства, в преработвателни предприятия и дейности, свързани с разширяване на доходите на земеделските производители от селските райони чрез осигуряване на алтернативни източници. В рамките на една година от стартиране на програмата по тези три мерки до сега са подадени около 200 проекта и 95 от тях са одобрени. Тези 95 проекта са на стойност 75 млн. лева, като срокът, в който могат да бъдат изпълнявани, е 24 месеца. Има проекти, стартирали още през лятото на миналата година, които вече се изпълняват. Завършването на работата по тях предстои. Приключилите проекти са 17 и те са на стойност 11 млн. лева, т.е. 5,5 млн.лева вече са изплатени като субсидия за извършени инвестиции.

Наскоро бяха разработени 6 нови мерки от националния план за развитие на земеделието и селскостопанските райони и те са свързани с изграждане на пазари и тържища за земеделските продукти като мярка, насочена към подобряване преработката и маркетинга на земеделски продукти. Другите мерки са свързани с осигуряване на подкрепа за създаване на организация на производителите, с управление на горските ресурси и залесяване, професионално обучение на земеделските производители, на заетите в земеделието, техническа помощ в подкрепа на изпълнението на програмата и инвестиции в селските райони, насочени към подобряване на междуселищната инфраструктура, към запазване на културното наследство и подобряване на условията на живот в селските общини. Тези мерки се подготвят в момента като процедури и ще бъдат обект на акредитация. Очакваме това да стане до края на годината, за да може в началото на следващата година да стартира реално приемането на такива проекти и тяхното изпълнение.

- Как осъществявате информационното осигуряване относно условията за кандидатстване и изграждане на проекти по САПАРД?

Андрияна Сукова – Тошева:

- Още преди да стартира програма САПАРД ние направихме масова разяснителна кампания за трите мерки, които се изпълняват. Направихме и срещи в различни региони в страната, за да обясняваме създаването на групи производители - каква е идеята и целта на тази инициатива. Организират се срещи по инициативи на областни управители и кметове на общини, на браншови организации, производители и преработватели. На тези срещи експерти от Министерство на земеделието обясняват програмата и механизмите за нейното осъществяване. По радиото и телевизията има регулярни предавания, насочени към програма САПАРД. Подробна информация има и в интернет на страницата на министерството. Считаме, че правим максимални усилия по отношение на информационното осигуряване по програмата.

- Каква е политиката на министерството на земеделието по отношение повишаване конкурентоспособността на българската земеделска продукция и присъствието й на международните пазари?

Андрияна Сукова – Тошева:

- Политиката за повишаване на конкурентоспособността на българската земеделска продукция е част от националния план за развитие на земеделието и селските райони на България. Естествено, това ще стане чрез инвестиции, които ще помогнат за производството на качествена продукция с по-ниска себестойност. От друга страна, чрез въвеждане на нови методи и технологии за създаване на селскостопанска продукция, за която има търсене на чуждестранните пазари. Програмата е насочена и към създаване на насаждения от типично български сортове, за да можем да си осигурим предимства на международните пазари. В стратегията за финансово подпомагане на земеделието и селските райони за следващите 3 години също се поставя акцент върху конкурентоспособността на отрасъла. Ще бъде осигурявано инвестиционно кредитиране така, че да се увеличи минималния размер на едно стопанство, което ще позволи да се направят инвестиции за подобряване на условията и технологиите за отглеждане на селскостопанска продукция, за да може продукцията да отговаря на европейските и международни стандарти.

Правим регулярно представяне на възможностите за бизнес в България. Разбира се, инвеститорите, които проявяват интерес, се интересуват от общите икономически условия в страната, от това какви преференции биха получили при създаване на нови работни места или ако направят инвестиция над определена сума. Техният интерес е провокиран в голяма степен от бъдещото членство на България в ЕС.

 

- Още преди да стартира програма САПАРД ние направихме масова разяснителна кампания за трите мерки, които се изпълняват. Направихме и срещи в различни региони в страната, за да обясняваме създаването на групи производители - каква е идеята и целта на тази инициатива. Организират се срещи по инициативи на областни управители и кметове на общини, на браншови организации, производители и преработватели. На тези срещи експерти от Министерство на земеделието обясняват програмата и механизмите за нейното осъществяване. По радиото и телевизията има регулярни предавания, насочени към програма САПАРД. Подробна информация има и в интернет на страницата на министерството. Считаме, че правим максимални усилия по отношение на информационното осигуряване по програмата.

- Каква е политиката на министерството на земеделието по отношение повишаване конкурентоспособността на българската земеделска продукция и присъствието й на международните пазари?

Андрияна Сукова – Тошева:

- Политиката за повишаване на конкурентоспособността на българската земеделска продукция е част от националния план за развитие на земеделието и селските райони на България. Естествено, това ще стане чрез инвестиции, които ще помогнат за производството на качествена продукция с по-ниска себестойност. От друга страна, чрез въвеждане на нови методи и технологии за създаване на селскостопанска продукция, за която има търсене на чуждестранните пазари. Програмата е насочена и към създаване на насаждения от типично български сортове, за да можем да си осигурим предимства на международните пазари. В стратегията за финансово подпомагане на земеделието и селските райони за следващите 3 години също се поставя акцент върху конкурентоспособността на отрасъла. Ще бъде осигурявано инвестиционно кредитиране така, че да се увеличи минималния размер на едно стопанство, което ще позволи да се направят инвестиции за подобряване на условията и технологиите за отглеждане на селскостопанска продукция, за да може продукцията да отговаря на европейските и международни стандарти.

Правим регулярно представяне на възможностите за бизнес в България. Разбира се, инвеститорите, които проявяват интерес, се интересуват от общите икономически условия в страната, от това какви преференции биха получили при създаване на нови работни места или ако направят инвестиция над определена сума. Техният интерес е провокиран в голяма степен от бъдещото членство на България в ЕС.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Лекарят ми предписа 2 литра вода на ден. Сметнах я в кубчета лед и ми излезе 14 уискита...
На този ден 20.12   1604 г. – отпечатан е първият екземпляр на книгата Дон Кихот от Мигел де Сервантес – първия бестселър в историята, пуснат в продажба на 16 януари 1605. 1699 г....