Получаваме десетки сигнали на ден за нарушения по "Гражданска отговорност"

28.12.2005 | 01:00
по статията работи: econ.bg
Всички те своевременно се проверяват

 

Г-жо Агайн, на 22 декември бе отнет лицензът на МЗК "Европа". Някой от КФН направи ли си труда да погледне доклада на предишния квестор, който управляваше дружеството 6 месеца – какво е извършил той, оздравил ли е компанията, какви са конкретните резултати от дейността му? В крайна сметка кое наложи да се пристъпи към отнемането на лиценза?

Ралица Агайн:

Не може да се каже, че квестурата е приключила с изпълнение на задачите, за които е била приложена. Оказа се, че срокът от 6 месеца, за който е бил назначен квесторът, е недостатъчен за изпълнение на основните цели и задачи, които са му били възложени. Било е необходимо удължаване на квестурата, но поради липсата в този период на зам.-председател на КФН, който да предложи такова удължаване, това не е било възможно. Основната задача, която е била възложена на квестора, е да направи реална оценка на финансовото състояние на компанията и да подготви финансови отчети, които реалистично и достоверно да отразяват нейната дейност и положение. Тъй като квестурата е изтекла в първите дни на януари 2005 г., това подготвяне на финансови отчети не е било възможно. Така че е невъзможно да се даде цялостна оценка за дейността на квестора, както и достоверна оценка за финансовото състояние на дружеството към края на миналата година. Вследствие на множество проверки през 2005 г. се установи, че компанията е в критично финансово състояние и в невъзможност да обслужва задълженията си по застрахователни правоотношения. Това доведе и до отнемането на лиценза на МЗК "Европа".

Има ли развитие около отнетия лиценз на ЗК "Хилдън" (бивша ЗК "Юпитер")?

Ралица Агайн:

Миналата седмица квесторът на ЗК "Хилдън", със съдействието на прокуратурата и органите на МВР, влезе в офиса на застрахователя по адреса му на управление. Свидетели на въвеждането бяха и представители на КФН. Установи се, че офисът не е действителен адрес на управление на застрахователя, а се ползва от други фирми и в него не се намира никаква документация на ЗК "Хилдън". На квестора и придружаващите го лица е било препоръчано  да отидат на друг адрес. При посещението на това помещение също е установено, че в него не се намира никакво имущество и документация. След което и то е запечатано. След неуспешния опит да бъде получена каквато и да е документация и данни за финансовото положение на застрахователя, подготвихме и изпратихме отново писмо до прокуратурата. С него я уведомихме за проблема, както и за невъзможността на квестора и на комисията да извършват каквато и да е дейност във връзка с подготовката по внасяне в съда на необходимата документация за започване на производство по ликвидация и несъстоятелност на ЗК "Хилдън".

Има ли и други проблемни компании?

Ралица Агайн:

Нямаме данни, според които да се опасяваме за други дружества към днешна дата.

Колко проверки са извършени през 2005 г. - колко тематични, колко по сигнал или по някаква друга причина, която е предизвикала такава проверка?

Ралица Агайн:

Извършени са общо 38 проверки. От тях 20 проверки са на застрахователни дружества, на здравно-осигурителни дружества са извършени общо 3 проверки. Извършена е една проверка в Гаранционния фонд и е проверена дейността на 14 застрахователни брокера. Проверките на застрахователните брокери бяха планови, при застрахователните и здравно-осигурителните дружества са извършвани както тематични, така и планови проверки.

Доколкото разбирам, 10-12 застрахователни компании не са проверени през тази година, както и десетина здравно-осигурителни дружества, и близо 160 брокера. Имате ли идея за по-голям обхват на контролната ви дейност, или поне проверките да обхванат по-големите дружества, които могат да носят и по-голям риск?

Ралица Агайн:

Със сигурност честотата на проверките през 2006 г. ще бъде значително по-голяма от тази през 2005 г., включително и поради обстоятелството, че през първите 4 месеца на тази година не е имало зам.-председател, който да разпорежда извършването на проверки. Това е една трета от годината. Така че за 2005 г. може да се каже, че има известно прекъсване в дейността на Надзора, що се отнася до извършването на проверки на застрахователите и здравно-осигурителните дружества. Надяваме се това да не се случва през 2006 г.

Говорихме за отнемането на лицензи, да видим и дали ще давате лицензи. Доколкото знам има кандидатствали - KD Life, ING Life. Има ли и други?

Ралица Агайн:

Има подадени заявления за издаване на разрешения за застрахователна дейност. Сред кандидатите има сериозни чуждестранни инвеститори, което е изключително добър знак за развитието на българския пазар. Не бих искала обаче да коментирам предварително. Когато бъдат отстранени всички неясноти и нередовности в документите, Надзорът ще се произнесе.

Имате ли някакви опасения, че либерализирането на цените на "Гражданска отговорност" ще доведе до сътресения на пазара?

Ралица Агайн:

Управление "Застрахователен надзор" на КФН предприе незабавни мерки, за да не се допусне сътресение на пазара вследствие на либерализацията. Нашата задача е да следим цените на сключените застраховки да бъдат достатъчни сами по себе си за това застрахователите да изпълняват своите задължения, включително да образуват необходимите резерви. В тази ситуация служителите на управление "Застрахователен надзор" полагат огромни усилия без забавяне във времето да бъдат налагани мерки спрямо компаниите, чиито тарифи оценяваме като дестабилизиращи.

Щом преценявате, че едни цени не са нормални за пазара, т.е. са по-ниски от ефективните необходими суми, които трябва да събира застрахователят, бихте ли казали една средна цена на застраховката "Гражданска отговорност"?

Ралица Агайн:

Не може да се даде средна цена, тъй като са много факторите, които определят цената. Освен това трябва да се вземат предвид спецификите в дейността на всеки един застраховател. Като цяло, средната рискова премия е близка до тази, която е формирана за 2005 г. с Наредба №18 за задължителното застраховане.

А имате ли до момента сигнали за започналата кампания за "Гражданска отговорност" 2006?

Ралица Агайн:

Само за вчерашния ден получихме десетки сигнали за много дружества, които днес вече се проверяват.

А естеството на нарушенията какво е?

Ралица Агайн:

Все още, докато нямаме резултати от проверките, не можем да говорим за нарушения. Но сигналите са за различни нарушения - от предлагане на бонуси до продажби на нереално ниски цени.

Предприетите вече мерки за увеличаване обхвата на задължителната застраховка достатъчно ефективни ли са? Ще успеем ли да постигнем този 90% праг, който ни е поставил ЕС?

Ралица Агайн:

Все още е рано да се дава оценка доколко ще бъдем в състояние да изпълним изискването за не повече от 10% незастраховани автомобили. Предприети са изключително сериозни мерки от страна на държавата. Те включват както повишаване на санкциите за неизпълнение на това задължение, така и по-добра информираност на потребителите на услугите. Също така КФН, със съдействието на МВР, предвижда на интернет страницата на Комисията да бъде качена информацията за всички застраховани автомобили. Така всеки собственик на МПС ще може да се увери дали неговият автомобил има валидна застраховка. И, в случай, че забележи несъответствия, веднага да предприеме действия за изясняване на обстоятелствата.

Мерките могат да бъдат групирани по следния начин: първо, ще бъдат повишени санкциите, като реално ще се спират от движение автомобилите, които нямат сключена застраховка. Допълнително ще се завишава и размерът на глобите, които ще бъдат налагани. Освен това Кодексът, заедно с подзаконовата нормативна база, предвиждат значително подобряване на комуникирането между органите на МВР, КФН и Гаранционния фонд. От началото на следващата година застрахователите ежеседмично ще подават информация за новосключените полици - както към ГФ, така и към КФН. От своя страна КФН ще предоставя данните също така ежеседмично на органите на МВР, които въз основа на тях, ще предприемат действия спрямо неизрядните собственици на МПС. Също така, като част от мерките трябва да се разглежда и либерализацията на цените, която доведе до значително по-изгодни условия за потребителите през тази кампания. Не на последно място планираме смяна на методиката за изчисляване на обхвата, като желанието на България е да се премине към подход, който да измерва отношението на превозните средства без застраховка, които са причинили ПТП, спрямо общия брой на причинените ПТП.

Този процент е 3-4 на сто...

Ралица Агайн:

По данни на МВР процентът е под 10 на сто, с което бихме изпълнили изискването на Европейската комисия. Разбира се, тази методика трябва да бъде одобрена от нашите европейски партньори.

С приемането на Кодекса за застраховането беше изпълнено едно от изискванията на ЕС - да имаме модерно, съобразено с европейските директиви законодателство. Прекалено бързо обаче стана това. Според Вас има ли пропуски в кодекса, бяха ли взети под внимание всички забележки на работещите в бранша?

Ралица Агайн:

Не смятам, че Кодексът за застраховането беше приет бързо. Напротив, неговата подготовка е започнала още през лятото на 2004 г., като през януари 2005 г. вече е приет след съгласувателна процедура от Министерски съвет и е внесен за обсъждане в Народното събрание. Във времето от януари до май всички заинтересовани страни са могли да разгледат спокойно предложения Кодекс за застраховане и да формират своето мнение по всички негови текстове. След прекратяването на мандата на 39-ото Народно събрание КФН инициира нова процедура по разглеждане на Кодекса за застраховането. В нея поканихме да се включат всички браншови организации и страни, които имат отношение към разглежданата материя. По време на тази процедура бяха внесени много съществени изменения в Кодекса за застраховането, които смятаме, че в значително по-добра степен регулират и балансират обществения интерес. Като цяло разглеждането в Народното събрание на Кодекса показа, че няма съществени проблеми, които да доведат до сериозни разногласия между различните страни. Основният проблем, който беше дискутиран - освен либерализацията на цените на "Гражданска отговорност" от тази година, беше създаването на обезпечителен фонд, който да гарантира интереса на застрахованите в случай на несъстоятелност на застраховател. Този въпрос остана нерешен, като беше изразена воля от страна на народните представители в началото на следващата година да се предприеме ново обсъждане и създаване на такъв обезпечителен фонд.

Добра или лоша беше 2005 г. за застрахователния бранш?

Ралица Агайн:

Данните за пазара показват, че 2005 г. е една успешна година със сериозно нарастване както на премийния приход на застрахователите, така и на броя на застрахованите.

Увеличението обаче се дължи основно от автомобилното застраховане...

Ралица Агайн:

По всички видове застраховки има увеличение на премиите. Автомобилното застраховане все още е водещо в портфейлите на българските застрахователи, но нарастването в обема на сключените други застраховки е съществено и трябва да бъде отбелязано./INSURANCE.BG



 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 22.11   1497 г. – Вашко да Гама достига нос Добра надежда. 1906 г. – На международна конференция в Берлин е възприето съгласие сигналът SOS да бъде международен при...