Специално за Econ.bg.
- Г-н Василев, отбелязвате ли промени в отношението на германските компании към България през последната година и в каква насока са те?
Митко Василев:
- Миналата година беше рекордна от гледна точка на двустранния стокообмен. Той нарасна с около 17,7 %. Немският износ е нараснал с малко повече от 18%, а българският износ за Германия- с около 16%. Това е абсолютен рекорд от началото на промените до днес. За жалост ние имаме традиционно отрицателно салдо с Германия, тази традиция продължава. Структурата на вноса и износа е относително стабилна. 3,4 млрд. германски марки е абсолютен рекорд. Има още резерви за увеличаване.
- Вие контактувате с инвеститорите. От какво се оплакват те, какво им пречи да правят бизнес у нас?
Митко Василев:
- Правим социологически проучвания на две години. Последното е от април миналата година. Нагласите не са се променили особено до днес, но все пак има известни промени. Сърцевината в нашите въпроси е какво им пречи, за да помогнем за ликвидирането на тези бариери. Традиционните отговори са бюрокрацията, некомпетентността на администрацията, прилагането на законите. Ние твърдим, че законодателството ни е хармонизирано с европейското, но прилагането му изостава. Един немски инвеститор трудно може да се съгласи да си върне инвестицията в рамките на 2-5 години. Големият брой лицензионни и разрешителни режими е труднопреодолим от българските бизнесмени, какво остава за чуждите. Ниската покупателна способност на населението е сериозен проблем. Вярно е, че евтината работна ръка е предимство за страната при взимането на решение за инвестиция тук. Но от друга страна покупателната способност е ниска, което определено е пречка за чуждите инвеститори. Сама по себе си България като място за инвестиране с 8 млн. население не е чак толкова атрактивна. Но ако погледнем пазара в Югоизточна Европа, където живеят до 55-60 млн. души, тогава регионът става доста по-атрактивен, независимо, че досега той беше размирен, че тук имаше войни.Много немски фирми се установяват в България и от тук оперират в съседни държави.
- Има ли заявен интерес през последната година от фирми, които искат да влязат на българския пазар?
Митко Василев:
- Имаше случаи, когато немски фирми искаха да строят големи фабрики в България. За съжаление те проучват и съседните държави. Например фирмата "Леони" отиде в Румъния. Очевидно са намерили по-добри условия там. Ние трябва да правим всичко възможно големите инвеститори да идват тук и да остават. Три месеца работихме с тях, а накрая отидоха в Румъния.
- Каква е ролята на деловия клуб на немската икономика в България?
Митко Василев:
- Той съществува от 1995 г., учредиха го 44 фирми. Официалната му регистрация е от 1998 г. Сега фирмите-членове са около 180. Има такива, които идват, други, които излизат.
Осъществяваме контакти с българските власти, организираме форуми, където бизнесът се среща с хората в страната, които взимат решения, веднъж месечно изпращаме е-мейл с информация.