Специално за Econ.bg
- Г-н Михнев, бихте ли ни представили дейността на ръководената от Вас комисия?
Георги Михнев:
- Държавната комисия по стоковите борси и тържищата е създадена през 1997 г. Задачата й е да лицензира стокови борси, тържища и брокери и да осъществява контрол върху дейността им, да следи дали тези обекти функционират в съответствие със Закона за стоковите борси и тържищата. Комисията търси отговорност на всички, които извършват дейност като стокова борса или тържище без да са получили лиценз. При установяване на нелицензирани тържища, те се глобяват и се предприемат принудителни мерки за затварянето им. Настоящата процедура по преустановяване на дейността е много тромава и би следвало да бъде описана в нашия закон, за да може да се прилага без да се позоваваме на Закона за административното производство.
Комисията има и важната функция да информира обществото за движението на цените. Имаме информационна система, която събира информация от цялата страна и я подава на всички органи – банки, правителство, военни поделения, граждани. Без да се информират гражданите за тенденциите в цените не може да има пазарно стопанство. Въз основа на нашите данни, ние можем да осигурим краткосрочни прогнози за цените. Очертава се една тенденция на покачване на цените на хранителните продукти през зимните и спадане през летните месеци, като общата тенденция от 1990 г. досега е на леко покачване. Тези сезонни колебания се дължат на сезонния характер на производството на земеделски продукти, които са основната част от търговията на тържищата. Структурата на потреблението в тържищата е: около 64 % - мляко и млечни произведения, около 20 % - местни и вносни плодове и зеленчуци и останалото са масла, брашно и други. Най-често купуваната стока е кравето сирене.
- Необходими ли са промени в законовата уредба?
Георги Михнев:
- Вече се работи по промени в закона. Преди това, обаче, следва да се изясни самата концепция къде следва да се отнесат стоковите борси и тържищата, дали в лицензионни режими или в регистрационни режими. Последната ни информация е, че стоковите борси и тържищата ще останат в лицензионните режими. Аз съм привърженик на лицензионния режим, защото тържищата се занимават с дистрибуция на храни. В ЕС всеки дистрибутор на храни задължително трябва да е внедрил системата за контрол в критичните точки на качеството на хранителния продукт от производителя до консуматора. Изискванията са много високи и не всеки може да отговори на тях. Лицензионният режим установява дали този, който желае да бъде тържище е създал необходимите условия за търговия на едро с хранителни продукти. Заниженият контрол върху дистрибуторите на храни създава опасност за здравето на населението. Трябва да следваме линията на строг контрол върху качеството.
- Кои насоки от дейността на борсите и тържищата следите при осъществявания контрол?
Георги Михнев:
- Основният контрол е свързан с дейността на тържището и дистрибуцията на храни. Изискват се сертификати за качество, документи за произход на стоката, за да се знае от кого следва да се търси отговорност за качеството на продукцията. Продажбата на храни с изтекъл срок и липса на документи за произход и за качество е много опасно и се преследва не само от държавните органи, но и от асоциации на потребителите. По техен сигнал продукт, който не отговаря на изискванията се изтегля от търговската мрежа.
- Какви са резултатите от последните проверки от отдел Надзор на комисията?
Георги Михнев:
- Борим се със закона, защото в него фигурира един запис, който се тълкува твърде свободно от съда. Там е записано, че този който продава трябва да даде информация, което дава основание на съда да допуска устна информация. В ЕС всеки продукт задължително има етикет с цялото съдържание на хранителни компоненти, включително и такива, които не са вредни, но трябва да бъдат ограничавани от консуматорите.
- Какви мерки предприемате срещу нарушителите?
Георги Михнев:
- По закон комисията има право да налага глоби от 3500 до 15000 на капиталови дружества и от 350 до 800 лева на еднолични търговци. Търговците използват тези облекчения за ЕТ и това води до изкривяване на резултатите. Един от най-основните ни проблеми са т.нар. "производители", които се освобождават от проверки. Сивата икономика започва от тях, те не издават никакъв документ и всичко по веригата върви по същия начин. Привилегията уж е за земеделския производител, а реално обслужва търговците, които се освобождават от контрола на държавата.
- Какъв е вашият съвет от потребителите за предпазването им от закупуване на фалшиви стоки?
Георги Михнев:
- Потребителят трябва да се научи да иска сертификат за това, което купува. Ако потребителят иска сертификат от търговеца на дребно, той от своя страна, ще иска сертификат от продавача на едро в тържището, а той - от производителя. Веригата ще се задейства и продавачът ще бъде принуден да осигури информация за клиента. Ние не сме свикнали да си търсим правата като граждани. Имаме да работим още за изграждането на гражданско общество.
- Борим се със закона, защото в него фигурира един запис, който се тълкува твърде свободно от съда. Там е записано, че този който продава трябва да даде информация, което дава основание на съда да допуска устна информация. В ЕС всеки продукт задължително има етикет с цялото съдържание на хранителни компоненти, включително и такива, които не са вредни, но трябва да бъдат ограничавани от консуматорите.
- Какви мерки предприемате срещу нарушителите?
Георги Михнев:
- По закон комисията има право да налага глоби от 3500 до 15000 на капиталови дружества и от 350 до 800 лева на еднолични търговци. Търговците използват тези облекчения за ЕТ и това води до изкривяване на резултатите. Един от най-основните ни проблеми са т.нар. "производители", които се освобождават от проверки. Сивата икономика започва от тях, те не издават никакъв документ и всичко по веригата върви по същия начин. Привилегията уж е за земеделския производител, а реално обслужва търговците, които се освобождават от контрола на държавата.
- Какъв е вашият съвет от потребителите за предпазването им от закупуване на фалшиви стоки?
Георги Михнев:
- Потребителят трябва да се научи да иска сертификат за това, което купува. Ако потребителят иска сертификат от търговеца на дребно, той от своя страна, ще иска сертификат от продавача на едро в тържището, а той - от производителя. Веригата ще се задейства и продавачът ще бъде принуден да осигури информация за клиента. Ние не сме свикнали да си търсим правата като граждани. Имаме да работим още за изграждането на гражданско общество.