Правим по-добра бира от чехите и германците

29.03.2006 | 01:00
по статията работи: econ.bg
Годишно "Каменица" АД инвестира над 30 млн. лв.

 

Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG

 

Йохан де Смет Ван Дан започва работа в белгийската компания Interbrew (вече Inbev) през 1987г., изпълнявайки различни търговски функции. От 1997 г. работи за компанията в Китай като един от пионерите в бирената индустрия в региона. През последните 5 години той работи за Каменица АД като Търговски директор и Директор "Маркетинг". На 1 октомври 2005 г. Йохан де Смет Ван Дам е назначен за Генерален директор на "Каменица" АД.

 

Бирената индустрия e една от най-добре развиващите се индустрии в България, при това без сътресения и напрежение между играчите. На какво се дължи това?

Йохан де Смет Ван Дам:

В тази индустрия има три големи международни играчи - InBev, Heineken и Carlsberg, които спазват етичния кодекс, който сами написаха. Всички разбираме, че имаме общи интереси - да създадем една добре работеща индустрия. Затова конкурентната борба е единствено на пазара за вниманието на крайния потребител. 

Как Inbev оценява инвестицията си в България, страната ни добър пазар ли се оказа? 

Йохан де Смет Ван Дам:

Ако се гледа на периода от 1995 г., когато InBev влезе в България, до 2000 г. - това бяха пет много добри години за всички играчи. От 2001 г. обаче пазарът е плосък по отношение на продажбите. През този период Carlsberg дойде в България, а малките местни производители разбраха, че е много трудно да се конкурират с големите. Фокусът, който първоначално беше поставен върху самия продукт, започна да се измества върху цената. Например през 2001 г. ние продавахме Каменица за 65 ст., а в момента тя е 55 ст. В същото време се отчете огромен ръст на бирата в пластмасови бутилки. За три-четири години тя завзе 30% от целия бизнес. А бизнесът с бира в пластмасови опаковки е много по-чувствителен по отношение на цената. Пазарът е ценово чувствителен не заради доходите на хората. Причината е, че в България 65% от покупките на бира стават от търговската мрежа за консумация вкъщи. Консуматорът застава пред един рафт, където са изложени всички продукти, и има възможност да сравнява цени, качество, марки... Докато в заведенията няма тази възможност. 

Какви са инвестициите на Inbev в Каменица? 

Йохан де Смет Ван Дам:

Трудно е да се посочи точната сума. Освен това какво точно е инвестиция? В активи например компанията инвестира годишно около 15 млн. лв. В маркетинг и търговската част - още 20 млн. лв. годишно. От тях 50% отиват за реклама и за развитие на нови марки, другите 50% - за търговската част. От капиталовите инвестиции 75% са насочени в производството, а останалите - в търговските обекти. 

Тази година обявихте сериозна програма за развитие на дистрибуторската мрежа. Това ли ще е акцентът в инвестициите?

Йохан де Смет Ван Дам:

Основната ни цел са потребителите, а дистрибуторите са един от начините да стигнем до тях. Именно затова разработихме програмата Съвършенство в дистрибуцията - целта е нашият продукт да стигне до потребителя не само качествено, но и по-ефективно от финансова гледна точка. Част от програмата е предоставянето на 75 минивана на нашите дистрибутори при преференциални условия. 

С това отбелязвате и празника - 125 години Каменица?

Йохан де Смет Ван Дам:

Това е една от инициативите. Много сме щастливи, че годишнината на Каменица съвпада с годишнината на пивоварната индустрия в България. Каменица е първата официална марка бира в България и лидер на пазара с около 20% дял. 

Каменица АД зае първото място по продажби през миналата година. Какви са прогнозите за тази?

Йохан де Смет Ван Дам:

Да останем на първото място. Аз вече споменах, че през последните пет години ръстът в продажбите като цяло е незначителен. За Каменица ръстът идва от преразпределянето на общия пазарен дял. Трите големи играча за няколко години от 70% от пазара вече притежават 80% и ние като лидер взехме най-голямата част от този ръст. Изводът, до който стигнахме, е, че всеки, който иска да поведе на този пазар, трябва да бъде иновативен. Става въпрос за иновации в широкия смисъл на думата. Това не е само продуктът, опаковката, но също и подходът към пазара, рекламните кампании. Това е промяна на манталитета, с който функционира компанията. 

През тази година къде ще бъде съсредоточена конкуренцията между пивоварите? Като че ли през последната година беше в налагането на лицензионните бири?

Йохан де Смет Ван Дам:

Навсякъде. Искам да обясня защо всички пуснаха лицензионни бири. Някои от международните марки бяха много добре познати тук, но трудно се намираха на пазара, при това на достъпна цена, защото митото на вносната бира е 30%. Например Beck’s - почти всеки познава марката, но я имаше само в някои заведения на цена 2.50 лв. Има едно голямо недоразумение - българите си мислят, че тук нямаме мощности да произвеждаме международни бири. Това не е вярно. Редица проучвания показват, че качеството на бирата в България е сравнимо с това в Чехия, Германия или Белгия. Произвеждайки тези бири тук, ние можем да си позволим да намалим цената до разумни нива. Всички лицензионни бири в България са много успешни. 

Влизането ни в ЕС ще окаже ли съществено влияние върху българската бирена индустрия?

Йохан де Смет Ван Дам:

Да видим какво става в страните, които преди 2 години влязоха в ЕС. За повечето от тях присъединяването не оказа влияние на тази индустрия. Изключение прави само Унгария. Защото след падането на границите и митата Германия, в която има свръхпроизводство на кенове, заля Унгария с евтини кенове. В България това трудно би могло да се случи, защото тук цените са най-ниските в цяла Европа. Дори в Азия няма по-евтини бири от тези в България. Големият риск е вътрешният. Това е рискът повечето компании да се възползват от присъединяването, за да повишат цените на стоките и услугите. В момента отличен пример за това е таксата за опаковките. Българското правителство иска незабавно да въведе строгите европейски регулации в тази област, без да е изградило цялостна система за събиране на отпадъците, така както е в Европа. На практика от компаниите ще се съберат огромни такси, но те няма да отидат по предназначение.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...
На този ден 29.10   539 пр.н.е. – Персийският цар Кир II Велики, със завладяването на Вавилон издава първият писмен документ за правата на човека, известен като Цилиндъра на Кир. 1859...