Предстои листването на лизингова компания

11.10.2006 | 01:00
по статията работи: econ.bg
Има пари, които са готови да се инвестират в България, трябва да се намерят обаче подходящaите проекти


 

Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG

 

Димитър Александров е директор на създадената през 2002 г. дирекция "Инвестиционно банкиране" на ОББ. Член на съвета на директорите на ОББ Асет Мениджмънт. Работи в различни отдели на банката от 1993 г., бил е главен дилър на паричния пазар и търговията с дългови инструменти, ръководител на сектор Трежъри риск анализ. Chartered Financial Analyst(C FA) от 2001 г. и председател на УС на Българската CFA асоциация през 2004-2005 г.

Г-н Александров, какви възможности предлага ОББ на българския инвеститор?

Димитър Александров:

През юни 2006 г. ние въведохме нова платформа U-Broker, която е допълнение към сайта на ОББ за електронно банкиране. Чрез платформата може да се вижда информация за търговията на БФБ, сделки и оферти за публично търгуваните акции, освен това може и да се подават поръчки за покупко-продажба, като поръчките през брокерите на ОББ се качват директно за търговия на борсата.

Това е платформа, която е част от електронното банкиране на ОББ. Тя е за всички клиенти на електронното банкиране, които в момента са около 30 000.

За ползването й трябва ли да се заплаща допълнително?

Димитър Александров:

Платформата е напълно безплатна, като в същото време ние намалихме тарифата и таксите, които плащат клиентите за поръчките чрез електронно банкиране. Таксата вече е 0.5% от стойността на сделката и таксата за подаване на поръчка е 2 лв. Това е около 4 пъти по-ниско от същата поръчка или сделка, изпълнена на гише.

Колко е минималната инвестиция? Имате ли някакъв праг?

Димитър Александров:

Не, няма. Всеки наш клиент може да инвестира каквато сума прецени. Благодарение на цялостното интегриране с електронното банкиране клиентът може да прави няколко неща - да управлява сметките си, да извършва покупко-продажба на валута, да подава апликации за кредит, както и не на последно място да търгува на борсата.

Какви са клиентите ви?

Димитър Александров:

Повечето клиенти са в активна възраст и по-скоро пробват да видят какво се случва на капиталовия пазар. Определено имат интерес към нашата борса. Брокерите ни не само изпълняват поръчките им, но и ги консултират. Преди стартирането на борсовата търговия с клиента се провежда индивидуален разговор, за да се обяснят менютата и различните опции, които предлага платформата U-Broker. Предстои да бъде увеличена функционалността на платформата. Тя ще бъде готова до около месец.

ОББ е един от лидерите в пласирането на облигационни емисии. Подготвяте ли качването на нови дългови книжа?

Димитър Александров:

От началото на 2006 г. банката е мениджър на 6 броя облигационни емисии с общ номинал 28.5 млн. EUR. Ние сме една от най-активните банки в сектора на корпоративните облигации, издадени от нефинансови институции. Емитентите са основно клиенти на банката, които търсят алтернативни форми на финансиране в сравнение с класическия банков кредит. Сред емитентите мога да изброя Балканстрой, Енемона, Ерато, Алматур БГ, Фарин, БЛ Лизинг. За Алматур БГ и Енемона това са дори втора емисия облигации, този път с по-голям номинал.

Кои компании предпочитат облигационното финансиране?

Димитър Александров:

Строителни компании, селско стопанство, туризъм. Номиналът на емисиите е от 3 до 6 млн. EUR и от 3 до 5 години матуритет на книжата, част от тях са необезпечени. Това е едно допълнително предимство. Необезпечени са емисиите на Балканстрой и Енемона.

В момента подготвяте ли нови емисии и компаниите от кои сектори са?

Димитър Александров:

До края на годината ще пласираме поне още 2 облигационни емисии, като всяка ще е за около 5 млн. EUR. Предстои издаването на облигации на една лизингова компания, също и такава, произвеждаща мебели. През 2006 г. имаше бум на облигационните емисии, очакваме тази тенденция да продължи.

От какво е продиктуван интересът на компаниите да емитират ценни книжа?

Димитър Александров:

Като цяло българските компании ще имат нужда от капитал поради приемането ни в ЕС. Има доста изисквания към тях, които са за инвестиции в екология, технологии и др. В същото време обаче родните компании са с по-нисък дял на капитала в привлечените средства. Те ще трябва да си увеличават капитала. Има два начина това да стане - чрез публично предлагане на акции или чрез частно сливане или придобиване. В момента ОББ работи по 2 проекта, свързани с публично предлагане - единият е листване на Биочек, другият е увеличение на капитала на Свилоза. Капиталът на Свилоза ще бъде увеличен с 25 млн. до 35 млн. лв. Според мен през 2007 г. ще видим нови компании, които се листват. Собственикът на компанията трябва да види възможност за печалба и за ползи, било рекламни или имиджови, за да се листва на борсата. Има пари, които са готови да се инвестират у нас. Трябва да се намерят обаче подходящите проекти.

Ще се задълбочи ли конкуренцията между банките в предлагането на инвестиционни продукти?

Димитър Александров:

Да. Банките трябва да станат по-креативни в привличането на средства, в доходите, които обещават и които изкарват за своите клиенти. Структурираните депозити са един от начините. Банките все повече ще печелят от различни посреднически услуги, свързани с капиталовия пазар. ОББ е банка депозитар на голям брой АДСИЦ, които в момента са на борсата или са в процес на регистрация. Също така на договорни фондове и инвестиционни дружества. Тук сме с около 30-35% пазарен дял.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Между приятели: - На кого е кръстена дъщеря ви Гертруда? - На дядо си Пенчо. - ?!? - Беше герой на труда....
На този ден 20.12   1604 г. – отпечатан е първият екземпляр на книгата Дон Кихот от Мигел де Сервантес – първия бестселър в историята, пуснат в продажба на 16 януари 1605. 1699 г....