Специално за Econ.bg
- Г-н Дичов, Бихте ли ни представили Би Ем Лизинг АД? Какви са основните дейности на компанията?
Дилян Дичов:
- "Би Ем Лизинг" АД е създадена през 1996 година и първоначално оперира изключително на пазарния сегмент на продажба на транспортни средства при условията на лизинг. Фирмата постепенно разширява обхвата на своята дейност с лизингови сделки за машини и технологично оборудване. Най-новата услуга, от началото на 2003год., с която зарадвахме нашите клиенти е финансирането на строителство на търговки и производствени сгради. Основните ни усилия са насочени към цялостно финансиране на инвестиционни проекти и обслужването на корпоративни клиенти. Заедно с лизинговите услуги, "Би Ем Лизинг" АД осъществява пряка търговска дейност чрез дъщерното дружество "Би Ем Лизинг Трейд" АД.
- Конкурентен ли е лизинговият пазар в България ? Къде се позиционира Би Ем Лизинг АД на този пазар?
Дилян Дичов:
- През последните години лизинговият пазар непрекъснато се увеличава. Темпът на нарастване е различен за различните пазарни сегменти, но определено посоката на развитие на всички тях е възходяща. Без съмнение, лизингът притежава значителен потенциал, който ще се изяви през следващите няколко години. В момента оперират сравнително голям брой фирми и съвсем естествено е да има конкуренция между тях. Според мен, няма опасност пазарът да се монополизира от една фирма, напротив постоянно се появяват нови играчи, които увеличават конкуренцията и налагат обновяване на предлаганите финансови услуги.
Според проучването за 2001 г. на Българската Асоциация на Лизинговите Компании, обхващащо всички активни участници на пазара, Би Ем Лизинг АД е сред първите три лизингови компании. Финансовите ни резултати към края на 2002г. показват постигне на 42% ръст на лизингови продажби, с което Би Ем Лизинг АД утвърждава своята позиция. Компанията ни се изявява главно на пазара на транспортни средства и технологично оборудване. При сделки за машини и оборудване работим с утвърдени доставчици в областта на дървообработването, хранително-вкусовата промишленост, шивашката и обувна промишленост, хладилно оборудване на търговски вериги и производствени помещения, печатарски машини, оборудване за сервизи и други. В областта на транспортните средства лизинговаме леки и товарни автомобили, автобуси и специализирана транспортна техника.
- Какъв е подходът, който прилагате към клиентите и техните проекти?
Дилян Дичов:
- Основният ни стремеж е да подпомогнем и улесним клиентите при реализирането на техните проекти. Съвсем естествено е, обаче, заедно с това да направим всичко необходимо за гарантиране събираемостта на нашите вземания. Тази политика налага да се запознаем с бизнеса и възможностите за релизиране проектите на потенциалните лизингополучатели. Стараем се това да става в сравнително кратки срокове – обикновено до 7 работни дни, и без да пречим на нормалната им дейност. След това, на база на събраната информация оценяваме проекта, изказваме определени препоръки и даваме становище за сделката. Тук трябва да отбележим, че въпреки високата степен на риск, която сме склонни да поемем, все пак има сделки, които отказваме. Въпреки това смятам, че по този начин подпомагаме нашите клиенти, защото така ги предпазваме от начинания, в резултат на които биха претърпели значителни финансови загуби.
- Какви са отношенията на Би Ем Лизинг АД с доставчиците?
Дилян Дичов:
- Както вече отбелязах ние работим с голям брой утвърдени доставчици от различни браншове. Това обаче не означава, че не сме отворени за нови партньорства, напротив, ние с радост приветстваме желанието на всеки нов доставчик за съвместна дейност. Опитът ни от работа с доставчици и производители показва, че от момента на предлагането на нашата лизингова услуга, рязко се повишава конкурентността на фирмите-доставчици и обема на реализираните продажби.
- Насочвате ли вашите клиенти към определени доставчици?
Дилян Дичов:
- Право и задължение на клиента е да избере сам видът на оборудването и неговия доставчик. Ако е необходимо, ние представяме на клиента допълнителни алтернативи, базирани на нашия опит. Няма пречка в крайна сметка изборът да падне върху доставчик, с който до сега не сме имали взаимоотношения и сделката да се реализира успешно. Международната практика показва, че лизингодателят не носи отговорност за избора на оборудването и доставчика /производителя/, както и за евентуални последващи претенции, свързани с качествата на самия продукт или поддръжката му. Обикновено нашата роля се свежда до това да преценим дали качеството на това оборудване отговаря на неговата цена и на нормативните изисквания за експлоатация, и естествено да оценим проекта като цяло.
- Предлагате ли вторична разпродажба на активи ?
Дилян Дичов:
- На практика почти не предлагаме. Първоначалната преценка на проектите има за резултат висока събираемост на вземанията и минимизиране на некоректните лизингополучатели. Обикновено активите, които предлагаме за повторна продажба са автомобили наша собственост ползвани от лизингополучатели желаещи да ги подменят с по-нов модел.
- Как бихте рекламирали на вашите клиенти предимствата на лизинга като услуга?
Дилян Дичов:
- Не би било точно да говорим за реклама, защото за нея се разработват рекламни стратегии от подготвени специалисти. Аз бих могъл само да изтъкна няколко от безспорните предимствата на лизинга, между които са например това, че при лизинга не се изисква допълнително обезпечение (освен закупуваният актив). Лизингът по правило е по-лесно дъстъпен и по-облекчен като процедура от банковия кредит. При лизинга често лизинговите фирми предлагат на своите клиенти допълнителни услуги включени в пакетната цена. Такива могат да бъдат например обмитяване на стоката, регистрирането й в КАТ /за МПС/, транспортиране на стоката до склад на лизингополучателя, търсене на подходящ доставчик или търсене на подходящ актив по зададени параметри, допълнително техническо обслужване или консултации свързани с дадения проект, избор на най-подходящия застраховател на актива и т.н.
- Има ли достатъчно интерес към лизинговите услуги в България?
Дилян Дичов:
- Определено може да се каже, че лизингът в България не е достигнал необходимото ниво на развитие. Все още изоставаме в сравнение с европейските тенденции, но съдейки по темповете на растеж през последната година, твърде е вероятно до няколко години процентът на лизинговите продажби да се изравни със средния за Европа. Оживлението на пазара провокира няколко Западноевропейски компании да открият подразделения в България. У нас лизингът на МПС е сравнително добре развит - голяма част от покупките на автомобили (над 80%) стават при условията на финансов лизинг. Когато става дума за технологичното оборудване, обаче, нещата стоят по коренно различен начин – твърде малко са фирмите предлагащи финансов лизинг на технологично оборудване и като резултат самите потребители се колебаят между прякото банково кредитиране и възможността за лизингови покупки. Що се касае до пазара на потребителски стоки, смятам, че там лизингът също е добре развит.
- През 2002 г се създаде Българската Асоциация на Лизинговите Компании, на която Би Ем Лизинг АД е един от учредителите и настоящ редовен член. Във връзка с това очаквате ли да настъпят промени на лизинговия пазар и какви по-точно?
- Създаването на Асоциацията е крачка напред в правилната посока. Членовете на асоциацията представляват около 70% от българския лизингов пазар. Тя е отворена за нови членове и има за главна цел да подпомогне развитието на лизинговия пазар у нас. Като нейни членове ние ще работим за приемане на законови и счетоводни норми за лизинга, хармонизирани с европейското законодателство, създаване на регистър за некоректни платци, членство в международни организации и форуми и др. Всичко това ще доведе до постоянно подобряващи се лизингови условия и по-широко приложение и популяризиране на лизинговите услуги в България.
- Какви са отношенията на Би Ем Лизинг АД с доставчиците?
Дилян Дичов:
- Както вече отбелязах ние работим с голям брой утвърдени доставчици от различни браншове. Това обаче не означава, че не сме отворени за нови партньорства, напротив, ние с радост приветстваме желанието на всеки нов доставчик за съвместна дейност. Опитът ни от работа с доставчици и производители показва, че от момента на предлагането на нашата лизингова услуга, рязко се повишава конкурентността на фирмите-доставчици и обема на реализираните продажби.
- Насочвате ли вашите клиенти към определени доставчици?
Дилян Дичов:
- Право и задължение на клиента е да избере сам видът на оборудването и неговия доставчик. Ако е необходимо, ние представяме на клиента допълнителни алтернативи, базирани на нашия опит. Няма пречка в крайна сметка изборът да падне върху доставчик, с който до сега не сме имали взаимоотношения и сделката да се реализира успешно. Международната практика показва, че лизингодателят не носи отговорност за избора на оборудването и доставчика /производителя/, както и за евентуални последващи претенции, свързани с качествата на самия продукт или поддръжката му. Обикновено нашата роля се свежда до това да преценим дали качеството на това оборудване отговаря на неговата цена и на нормативните изисквания за експлоатация, и естествено да оценим проекта като цяло.
- Предлагате ли вторична разпродажба на активи ?
Дилян Дичов:
- На практика почти не предлагаме. Първоначалната преценка на проектите има за резултат висока събираемост на вземанията и минимизиране на некоректните лизингополучатели. Обикновено активите, които предлагаме за повторна продажба са автомобили наша собственост ползвани от лизингополучатели желаещи да ги подменят с по-нов модел.
- Как бихте рекламирали на вашите клиенти предимствата на лизинга като услуга?
Дилян Дичов:
- Не би било точно да говорим за реклама, защото за нея се разработват рекламни стратегии от подготвени специалисти. Аз бих могъл само да изтъкна няколко от безспорните предимствата на лизинга, между които са например това, че при лизинга не се изисква допълнително обезпечение (освен закупуваният актив). Лизингът по правило е по-лесно дъстъпен и по-облекчен като процедура от банковия кредит. При лизинга често лизинговите фирми предлагат на своите клиенти допълнителни услуги включени в пакетната цена. Такива могат да бъдат например обмитяване на стоката, регистрирането й в КАТ /за МПС/, транспортиране на стоката до склад на лизингополучателя, търсене на подходящ доставчик или търсене на подходящ актив по зададени параметри, допълнително техническо обслужване или консултации свързани с дадения проект, избор на най-подходящия застраховател на актива и т.н.
- Има ли достатъчно интерес към лизинговите услуги в България?
Дилян Дичов:
- Определено може да се каже, че лизингът в България не е достигнал необходимото ниво на развитие. Все още изоставаме в сравнение с европейските тенденции, но съдейки по темповете на растеж през последната година, твърде е вероятно до няколко години процентът на лизинговите продажби да се изравни със средния за Европа. Оживлението на пазара провокира няколко Западноевропейски компании да открият подразделения в България. У нас лизингът на МПС е сравнително добре развит - голяма част от покупките на автомобили (над 80%) стават при условията на финансов лизинг. Когато става дума за технологичното оборудване, обаче, нещата стоят по коренно различен начин – твърде малко са фирмите предлагащи финансов лизинг на технологично оборудване и като резултат самите потребители се колебаят между прякото банково кредитиране и възможността за лизингови покупки. Що се касае до пазара на потребителски стоки, смятам, че там лизингът също е добре развит.
- През 2002 г се създаде Българската Асоциация на Лизинговите Компании, на която Би Ем Лизинг АД е един от учредителите и настоящ редовен член. Във връзка с това очаквате ли да настъпят промени на лизинговия пазар и какви по-точно?
- Създаването на Асоциацията е крачка напред в правилната посока. Членовете на асоциацията представляват около 70% от българския лизингов пазар. Тя е отворена за нови членове и има за главна цел да подпомогне развитието на лизинговия пазар у нас. Като нейни членове ние ще работим за приемане на законови и счетоводни норми за лизинга, хармонизирани с европейското законодателство, създаване на регистър за некоректни платци, членство в международни организации и форуми и др. Всичко това ще доведе до постоянно подобряващи се лизингови условия и по-широко приложение и популяризиране на лизинговите услуги в България.