Специално за Econ.bg
- Г-н Кънев, как виждате бъдещето на авиокомпания Балкан?
Пламен Кънев:
- Бъдещето на авиокомпания Балкан е много неясно и в известен смисъл условно. То зависи от кредиторите, между които е държавата в лицето на Агенция за държавни вземания, Летище София, Ръководство въздушно движение и визията, с която ще ги натовари държавата във връзка с несъстоятелността на авиокомпанията. Балкан е един възел от проблеми и плащания, натрупвани както в периода 1990-1999 до момента на приватизация, така и след това. Това в известна степен оправдава желанието на държавата да се раздели с този проблем, но в същото време, въпросът за ликвидацията на Балкан не засяга само авиокомпанията, а бъдещето на целия отрасъл. Позицията на Съюза на летците е, че в този момент Балкан не трябва да се ликвидира, предвид на това че няма ясна и точна алтернатива на тази авиокомпания. Балкан беше назначен превозвач по линията на двустранните спогодби на България за въздушен обмен и се разви като национален превозвач. Тя организира експлоатацията на голям брой линии, успя да преоборудва парка с модерни самолети. Авиокомпанията е развита до такава степен, че при достатъчна добросъвестност от страна на мениджмънта, тя би могла да бъде печеливша.
- Има ли компания, която е с достатъчен капацитет да поеме дестинациите на Балкан?
Пламен Кънев:
- В момента няма реална алтернатива на Балкан. В случай, че авиокомпанията бъде ликвидирана, отрасълът ще бъде доведен до колапс. Надяваме се, че това ще бъде временно и компанията, която ще се създаде на мястото на Балкан ще може да се установи на пазара. При съвременните пазарни условия, обаче, това е почти невъзможно в рамките на една-две години. Последствията от ликвидацията на авиокомпанията ще засегнат и много други отрасли. Това ще бъде съчетано със загуба на приходи за страната, на работни места и на пътници. Отрасълът е поставен под въпрос и държавата трябва да намери оптимално гъвкаво решение за излизане от ситуацията.
- На какво се дължи спадът в продажбите на билети за полетите на авиокомпания Балкан?
Пламен Кънев:
- Спадът в продажбите на билети се дължи на очакването за разрешението на проблема. Медиите тиражираха изказването на министър Петров, че мнението на държавата е авиокомпания Балкан да бъде ликвидирана. Обяснимо е, че хората се въздържат от купуване на билети. Засега се правят само резервации, но реално билети не се купуват. Най-важното в момента е да се намери начин, при който Балкан да не спира да лети. Надяваме се, че пътниците ще върнат доверието си в авиокомпанията.
- Отговаря ли квалификацията на българските летци на световните изисквания?
Пламен Кънев:
- Квалификацията на летците на авиокомпания Балкан напълно отговаря на световните стандарти. Имаме стабилни програми за подготовка, българските летци летят отдавна по международни линии и изпълняват изискванията на ICAO (International Civil Aviation Organization) за подготовка на пилоти. Голяма част от пилотите ни са обучени на Запад и имат нужната подготовка за Боинг 737, Боинг 767. От тази гледна точка авиокомпанията няма проблем. Имаме традицията и квалификацията да преобучим хората при наличието на съвременен тип самолети.
- Какви са проблемите при новото зимно разписание на самолетите?
Пламен Кънев:
- Проблемът с новото зимно разписание е кои дестинации трябва да бъдат подържани, за да бъдат ефективни като приходи. Очакванията ни не са много оптимистични, но ако доверието в Балкан се възстанови ще можем да поддържаме дестинациите с добър баланс. Всичко това изисква време.
- Кои са основните трудности пред летците у нас?
Пламен Кънев:
- Летците у нас са изправени пред много трудности. Липсата на опит в другите звена на мениджмънта в една авиокомпания изправят пилотите пред редица казуси. Основният проблем е липсата на адекватно заплащане на пилотите. Отговорността е много голяма, а заплащането е обидно ниско в сравнение с европейските стандарти. Това кара нашите летци да търсят реализация извън страната. Несигурното бъдеще намалява и нивото на сигурността на полетите.
- Можем ли да имаме конкурентоспособна на световните стандарти авиокомпания?
Пламен Кънев:
- При един добросъвестен собственик и мениджмънт авиокомпанията не може да не бъде печеливша. Имаме традиции, развита мрежа, връзки, базата за едно добро развитие. Ако Балкан бъде ликвидиран на даден етап, трябва всички тези реализирани потенции да се прехвърлят към новия превозвач.
- Проблемът с новото зимно разписание е кои дестинации трябва да бъдат подържани, за да бъдат ефективни като приходи. Очакванията ни не са много оптимистични, но ако доверието в Балкан се възстанови ще можем да поддържаме дестинациите с добър баланс. Всичко това изисква време.
- Кои са основните трудности пред летците у нас?
Пламен Кънев:
- Летците у нас са изправени пред много трудности. Липсата на опит в другите звена на мениджмънта в една авиокомпания изправят пилотите пред редица казуси. Основният проблем е липсата на адекватно заплащане на пилотите. Отговорността е много голяма, а заплащането е обидно ниско в сравнение с европейските стандарти. Това кара нашите летци да търсят реализация извън страната. Несигурното бъдеще намалява и нивото на сигурността на полетите.
- Можем ли да имаме конкурентоспособна на световните стандарти авиокомпания?
Пламен Кънев:
- При един добросъвестен собственик и мениджмънт авиокомпанията не може да не бъде печеливша. Имаме традиции, развита мрежа, връзки, базата за едно добро развитие. Ако Балкан бъде ликвидиран на даден етап, трябва всички тези реализирани потенции да се прехвърлят към новия превозвач.