Каква равносметка може да бъде направена и с какви очаквания се натоварва Агенцията за приватизация оттук нататък?
Аз смятам, че последният директор направи доста силна стъпка към опростяването на процедурите, търсене на стратегически инвеститори и голяма публичност. Впоследствие новият Надзорен съвет и новият директор ще направят няколко неща, които са вече подготвени и това е приватизацията на лагерното производство във ВМЗ. За целия военен комплекс ще се открият възможности, тъй като по молба на Левон Хампарцумян беше направено изследване на пазарните възможности на целия отрасъл, и то от авторитетна организация, каквато е Атлантическия съвет на САЩ.
Репортер:
Могат ли да се очакват някакви промени във функциите на Агенцията за приватизация?
В общи линии законът не позволява големи промени. Всичко, което трябва да направи агенцията е предписано по някакъв начин. Ясно е, че сега управляващите доста добре използват възможностите за назначаване на хора. Ясно е, че имат воля да държат нещата под контрол дотолкова, доколкото предишните управляващи имат сравнително по-малко представители в Управителния съвет, отколкото ДПС.
Репортер:
Парламентът гласува състава на Надзорния съвет на Агенцията за приватизация. Може би най-големият спор, който възникна в залата, бе въпросът дали опитът в приватизационни сделки на някои от новите членове може да предизвика конфликт на интереси?
От друга страна е абсолютно безсмислено да взимате хора, които нищо не разбират от приватизация и да се опитват да правят експерименти, които бяха правени в миналото.
Така че важното е конфликтът на интереси да бъде преодолян с голяма публичност. Правителството по принцип се нуждае от три неща и това е публичност, публичност и публичност.
Репортер:
Кое според вас не бива да бъде повтаряно повече в приватизацията?
Не трябва да се набляга прекалено много на следприватизационния контрол на първо място. Основната грешка на цялата приватизация е прилагането на процедури, които са сравнително лошо описани, за сметка на такива, които са прозрачни и открити. Тоест 96 процента от цялата приватизация е с така наречените преговори със стратегически купувач.
Най-много са търговете, проведени от Агенция за приватизация, което означава, че има една закономерност - колкото по-малка е сделката, толкова по-стратегически е купувачът. Значи в общи линии това съотношение трябва да се обърне – над 80 процента от сделките трябва да бъдат под формата на търг. За сравнително малък брой предприятия, 5-6 процента, се запазват сделките със стратегически купувач. И там трябва да има относително ясен достъп до информация и възможност за съдебно производство.
/Предоставено от BEF News Desk/