Професионалните тренинги са задължителни за фирмите, които искат да се развиват

19.12.2001 | 01:00
по статията работи: econ.bg
 

Специално за Econ.bg.

 

- Госпожо Гигова, наскоро Вие се върнахте от участие в икономическия форум за Централна и Източна Европа в Триест, Италия. В какво се състоеше участието на Вашата фирма, която се занимава с управленско консултиране?

Анелия Гигова:

- Форумът беше съсредоточен върху инвестирането в страните от Централна и Източна Европа с приоритет в малки и средни предприятия и особено внимание бе обърнато на управленското консултиране и неговата роля за развитието на малкия и среден бизнес. "Андра" беше поканена за участие в семинара от един от спонсорите на семинара – Newton Ltd., които дефинират АНДРА ЕООД като ключова агенция в региона измежду други подобни фирми по критерий, който все още не ми е известен.

Името на италианската компания - "Нютън" е една хубава игра на думи: едновременно "Нов тон" и името на великия учен. Тя е специализирана в областта на мениджмънт-консултациите и професионалния тренинг. Това е млада компания – създадена е преди две години, има 10 собственика и 50 души персонал, а вече са със 22 милиона долара годишен оборот.

Преди известно време у нас имаше инвазия на италинско ноу-хау в тази област – пилотен проект за професионални тренинги, насочени преди всичко към собствениците на малки и средни фирми. Те бяха проведени по специални програми за въвеждащ тренинг и са насочени към собствениците на малки и средни фирми, които са едновременно предприемачи и мениджъри.

- Смятате ли, че този тип хора ще проявят интерес към обучение?

Анелия Гигова:

- Смятам, че да. Те търсят тренинг по-често, отколкото самата аз съм си представяла. Някои от особеностите на този тип бизнесмени не са известни на пазара на труда у нас. Тези хора са принудени едновременно да са предприемачи, т.е. да търсят източници за развиване на бизнеса си, и заедно с това – мениджъри, които ръководят фирмата си и всичките й служители. Двете роли по своята същност са в контрапозиция една спрямо друга и, поради това, собствениците на малки и средни фирми от един етап на развитието на бизнеса нататък без да искат започват да спират неговото развитие. Този факт предполага те да са подготвени и да наемат нужните професионални мениджъри. Съчетаването на тези две роли е неизбежно на един стартов етап на бизнеса, но не и по-късно.

По цял свят в развитите държави на тези хора се обръща особено внимание, тъй като малкият и среден бизнес е опората на всяка държава. В Италия са постигнали чудеса в тази област, подпомагайки развитието точно на такива фирми. Но не с цел да станат големи корпорации – това не е и нужно, а да продължат развитието си като малки предприятия и да бележат икономически ръст.

- Какво точно се предлага на тези предприемачи?

Анелия Гигова:

- Това, което им липсва. По обясними причини това е умението да бъдат топ-мениджъри, знанието как да организират фирмената си структура. Звучи доста семпло, но е безкрайно трудно за постигане. Интуицията, която помага да се ръководи един бизнес, е просто до време. Идва момент, в който бизнесът започва да зависи изцяло от собственика. Това спира развитието на организацията, защото собственикът не е с безгранични възможности.

Това е критичният момент, в който бизнесменът трябва да получи знания от една страна и тренинг от друга, за да приложи тези знания в практиката си.

Наблюдавам от 12 години насам родния бизнес – той полага героични усилия и сама не мога да обясня как успява все пак да просъществува при тези условия, които не само че не го подпомагат и стимулират, а го убиват почти целенасочено.

В момента в цяла Централна и Източна Европа започва масирано подпомагане на малки и средни  предприятия, защото те са основен лост за икономическо развитие. Инвестирането трябва да започне от собствениците на тези фирми.

- Вие предлагате ли такива тренинг-програми в България?

Анелия Гигова:

- От 1998 година аз съм лицензиран специалист по провеждането на тренинг. Изработваме програми за трейнинг по поръчка на клиента. Самата аз бях обучавана в прилагането на такива програми по линията на британския ноу-хау фонд в университета Кренфийлд. Там участвах с мой личен проект за развитието на мениджмънта в България, изготвен върху опита ми от 1989 година насам.

- Смятате ли, че собствениците на малки и средни фирми са достатъчно платежоспособни, за да си позволят такива програми за обучение?

Анелия Гигова:

- По принцип, това е скъпо обучение. Пътищата обаче са два – фирмите, които видимо ще се развиват, могат да си го позволят, защото тези програми не са ежедневие – не е непостижимо да се организира два пъти в годината един четиридневен тренинг. Онова, което аз съм обучена да правя, е тренинг с практическа насоченост. В нея всичко е от практиката на успешния световен бизнес. Имам дори удоволствието да видя как този трейнинг работи – поддържам дългосрочен контакт с клиентите, които съм тренирала и съм свидетел какъв огромен скок направиха в своето развитие.

 

- Това, което им липсва. По обясними причини това е умението да бъдат топ-мениджъри, знанието как да организират фирмената си структура. Звучи доста семпло, но е безкрайно трудно за постигане. Интуицията, която помага да се ръководи един бизнес, е просто до време. Идва момент, в който бизнесът започва да зависи изцяло от собственика. Това спира развитието на организацията, защото собственикът не е с безгранични възможности.

Това е критичният момент, в който бизнесменът трябва да получи знания от една страна и тренинг от друга, за да приложи тези знания в практиката си.

Наблюдавам от 12 години насам родния бизнес – той полага героични усилия и сама не мога да обясня как успява все пак да просъществува при тези условия, които не само че не го подпомагат и стимулират, а го убиват почти целенасочено.

В момента в цяла Централна и Източна Европа започва масирано подпомагане на малки и средни  предприятия, защото те са основен лост за икономическо развитие. Инвестирането трябва да започне от собствениците на тези фирми.

- Вие предлагате ли такива тренинг-програми в България?

Анелия Гигова:

- От 1998 година аз съм лицензиран специалист по провеждането на тренинг. Изработваме програми за трейнинг по поръчка на клиента. Самата аз бях обучавана в прилагането на такива програми по линията на британския ноу-хау фонд в университета Кренфийлд. Там участвах с мой личен проект за развитието на мениджмънта в България, изготвен върху опита ми от 1989 година насам.

- Смятате ли, че собствениците на малки и средни фирми са достатъчно платежоспособни, за да си позволят такива програми за обучение?

Анелия Гигова:

- По принцип, това е скъпо обучение. Пътищата обаче са два – фирмите, които видимо ще се развиват, могат да си го позволят, защото тези програми не са ежедневие – не е непостижимо да се организира два пъти в годината един четиридневен тренинг. Онова, което аз съм обучена да правя, е тренинг с практическа насоченост. В нея всичко е от практиката на успешния световен бизнес. Имам дори удоволствието да видя как този трейнинг работи – поддържам дългосрочен контакт с клиентите, които съм тренирала и съм свидетел какъв огромен скок направиха в своето развитие.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...
На този ден 18.12   218 пр.н.е. – Втора пуническа война: Картагенският военачалник Ханибал разбива римляните в битка при Требия. 1398 г. – Тюркският предводител Тамерлан покорява...