Компанията "Соравия Груп" има забележителен опит в Централна и Югоизточна Европа. С оглед на това, че компанията ви има за цел да подобрява регионалния бизнес на страните, в които оперирате, с какво страната ни ви спечели и как смятате да приложите натрупания опит чрез "Девин"?
Мартин Онеберг - председател на съвета на директорите на мажоритарния собственик на "Девин"АД:
За нас България е един от най-важните пазари за региона на Югоизточна Европа. В централата ни в Австрия един от главните мениджъри е от България. Той работи за нас от 10-12 години. Дори заради този факт той е заинтересован за развитието на пазара. Досега ние имаме много добър опит с обществеността, както и с мениджмънта, което може да се види с Девин, ние вярваме в хората и в развитието на страната, след като България стана член на Европейския съюз, което е много важно за нас. Натрупахме голям опит, като се срещнахме с много хора и по-специално с младите, които са много ентусиазирани да правят бизнес. Също така България показва много голямо развитие. Наблюдавали сме и други страни, където не е толкова лесно. Ние фокусирахме вниманието си върху България. Подобряването на бизнес климата е една от основните причини да разгърнем своята политика именно тук.
Появилото се желание от доста други борси за партньорство с БФБ ли надделя върху решението ви да предложите на публично предлагане нови акции?
Мартин Онеберг:
Решението да направим това в България е както вече споменах, защото ние вярваме в хората и в инвеститорите. Според нас фондовият пазар в България има много добър потенциал и той вече се развива в правилната посока. Разбира се, интересът на чуждестранните борси към Българската фондова борса може да подпомогне развитието на борсата. Ако международните инвеститори навлязат на пазара, това ще е добре за него.
У нас сте известни със строителната си дейност. С управлението на компанията "Девин" вие ще доразвиете портфолиото си от безалкохолни напитки. Стъпката, която правите в момента, смятате ли, че ще накара българския бизнес да се събуди и да ви последва?
Мартин Онеберг:
Стратегията на компанията ни не включва само пазара на недвижими имоти. Това е основата и ние от там започнахме, но участваме във външната реклама. Имаме два сегмента – единият са недвижимите имоти, а вторият е борсовата търговия. Имаме голям опит в пазара на недвижими имоти, предците на нашите акционери се занимават с този бизнес от 1885 година. Ние можем да проследим неговото развитие, което не беше толкова интензивно като в този момент и смятаме, че той ще бъде интересен за страните от Централна и Източна Европа, тъй като тук инфраструктурата е в процес на развитие. За нас добрият синхрон в обединяването на различни дейности е от изключително значение за развитието на компанията.
Цветан Лъжански - Главен изпълнителен директор на "Девин" АД
С оглед на това, че България е пълноправен член на ЕС, какво дава публичността на една компания?
Цветан Лъжански:
Публичността на една компания първо дава признание затова, че компанията е достатъчно отговорна да се грижи умно за парите на голям брой акционери, второ дава престиж и по някакъв начин дава и доста по-голям потенциал за ръст.
Очакванията Ви от публичното предлагане на нови 3 милиона обикновени безналични акции са доста сериозни. Смятате ли, че това ще ви направи един от лидерите, след като новите акции бъдат регистрирани на БФБ в края на следващия месец?
Цветан Лъжански:
Ние сме лидер от много години, така че тук нямаме такива очаквания. Нашите позиции по принцип планираме да си стоят и планираме да ги подобряваме, каквато е тенденцията всяка година. Очакванията за цена са, че това ще е едно стабилно ниво за една компания с добър бизнес модел, което е нормално. Когато си лидер, който расте всяка година на пазара по принцип, смятаме, че те завардят, но ние си имаме добри лидерски позиции.
Интервюто взе: Радостин Маринов