Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
- Проф. Райков, какво означава да си корпоративен гражданин?
проф. Здравко Райков:
- Корпоративното гражданство е все още слабо познато, и то не само у нас. Всъщност става дума за нова бизнесидеология и практика, която в последните няколко години се налага от водещи компании в света с подкрепата на най-авторитетни международни организации и личности. Сред основните причини за възникването на тази нова идеология са растящите рискове за устойчивостта на света и развиващата се чувствителност и взискателност на големи социални групи към досега познатите им бизнеспрактики.
Новите технологии пораждат и нови проблеми. Един от тях например е как да се избавим от остаряващите компютри. Само през тази година в света ще бъдат изхвърлени 315 млн. компютъра! А във всеки един от тях има компоненти, които са свръхопасни за човека - като например катодните тръби.
- Всъщност какво съдържа философията на корпоративното гражданство?
проф. Здравко Райков:
- Тя не се свежда до популярните благотворителни мероприятия, които традиционно провеждат фирмите около големи празници. Корпоративното гражданство е бизнес на споделени стойности, на подкрепа на общи идеали и добродетели. Възприемането на поведение на корпоративен гражданин е приносът на компанията към развитието на устойчиво гражданско общество. Резултатът е оптимизиране на социалното пространство, което е от полза за всички.
- Какво на практика трябва да върши една компания, за да бъде призната за корпоративен гражданин?
проф. Здравко Райков:
- Ще ви отговоря с два примера, взети от родната ни бизнеспрактика. Компанията Нестле София АД е единствената у нас от представителите на хранителната индустрия, чиито продукти са получили правото да носят препоръката и знака на Българската педиатрична асоциация. А това е пример за отговорно поведение към най-скъпото - здравето на бебетата и децата.
Овергаз подкрепя програмата "Българско школо", предназначена за деца от тригодишна възраст до завършване на средно образование. Цялостната идея е да се създаде съвременно българско училище с добра материална база, програми и достойно заплащане на труда на педагозите.
Или компанията, призната за корпоративен гражданин, преди всичко осъзнава отговорността си за устойчивото развитие на обществото и доброволно поема ангажименти за достигане на неговите цели. Според своите възможности тя подпомага реализацията на различни проекти, подобрява качеството на живота, защитава децата, насърчава масовия спорт, подкрепя изкуството и културата, съхранява природата и пр. И не на последно място инвестира ресурси и внимание и към собствените си служители и работници, към партньорите и акционерите си.
- Печели ли нещо бизнесът, ако възприеме и следва поведение на корпоративен гражданин?
проф. Здравко Райков:
- Неслучайно поставих като подзаглавие на книгата си определението "Печелившият бизнес". В търсенето на ресурси за максимализиране на своите печалби капиталът откри възможностите на корпоративното гражданство. А защо чак сега - ами защото днес се развиха и очертаха ясно и плюсовете, но и минусите за бизнеса от глобализацията.
Казано простичко - да се следва корпоративното гражданство, означава да се правят повече пари. Компанията корпоративен гражданин получава най-ценния ресурс: доверието на своите служители и работници, на партньорите и клиентите си. Това й позволява да има по-ниски производствени разходи, нарастващи пазарни дялове спрямо своите конкуренти и естествено и по-високи доходи. Като създава оптимална работна среда /условия на труд, заплащане, грижи за професионалното развитие и пр./, корпоративното гражданство води до по-ефективна работа и високо качество на продукцията.
- Каква е все пак реалната стойност?
проф. Здравко Райков:
- За последните 15 години относителният дял на репутацията в общата стойност на западните компании нарасна от 18 на 82 процента. Или ако компанията струва 40 млн. USD, в тази сума 7.2 млн. USD са стойността на материалните й активи, а 32.8 млн. USD са цената на репутацията й. Ако се повиши индексът на репутацията само с 1 на сто, прирастът на нейната пазарна стойност се увеличава средно с 3 на сто!
Следователно възприемането на ценностите на корпоративното гражданство не означава, че компанията ще изостави правенето на пари и ще се отдаде на благотворителност. Всъщност чрез него тя ще прави много повече пари, отколкото ако продължава да е егоистично ориентирана и дезинтегрирана от обществените проблеми. Затова упражняването на социални и екологични отговорни практики от една компания е преди всичко в нейния собствен и най-добър интерес.
- Смятате ли, че корпоративното гражданство е актуална тема за българските бизнессреди?
проф. Здравко Райков:
- Мисля, че е свръхактуална и едно от главните основания за подобен извод е предстоящото ни присъединяване към Европейския съюз. В Европа се поощряват компаниите, за които са важни не само показателите за печалба, но и интересите на служителите и работниците и на широката общественост. Европейската комисия /ЕК/ прие нова стратегия за корпоративна социална отговорност - corporate social responsibility /CSR/. Тя определя като компании корпоративни граждани онези бизнесорганизации, които доброволно интегрират в дейността си решаването и на социални проблеми, и защитата на околната среда.