Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
- Какви са отношенията между общинското ръководство и бизнеса, госпожо Николова?
Елеонора Николова:
- Направили сме немалко, за да изградим мостове между общината и бизнеса. Преди 2 години учредихме Бизнесфорум 21. Това е една свободна, неправителствена структура, която обединява бизнеса и общината, за да подпомогне създаването на обща концепция и общи идеи, най-вече да очертае взаимните ни ангажименти. Това е много удачна форма на работа и оттук нататък за мен значението на бизнесфорума ще нараства в много аспекти. Развитието на едно общество не може да бъде откъснато от развитието на бизнеса. Местната власт не би могла да ръководи правилно местната общност, ако не се опре на идеите и възможностите на бизнеса.
Изработваме в момента общински план за развитие. Той трябва най-напред да даде моментната картина за състоянието ни. По-нататък следва да определим тенденциите, връзките между различните видове бизнес и потенциала, който трябва да се развива. Много висока оценка ни даде Американската агенция за международно развитие, чиято основна задача е да укрепва местните власти.
- Кой е най-острият проблем пред бизнеса в града?
Елеонора Николова:
- Русе е ситуиран като пристанище. Оживлението, което очакваме и вече настъпва, е свързано с дейността на пристанищния комплекс, с приватизацията и засилването на значението на града като транспортен възел. Тъй като ще бъдем пилотна община за концесиониране на крайбрежието, тук се заплитат много интереси и интриги. В крайна сметка възникват много проблеми пред местната власт.
- Какви са отношенията ви с централната власт във финансовата сфера?
Елеонора Николова:
- Приветствам правителството за това, че направи първата крачка във финансовата децентрализация. С тази крачка се дефинираха отговорностите. Тя беше изключително важна и затова от 2003 г. насам никъде в България вече няма стачки на учители и лекари за заплати например. Държавата си определи отговорностите и ги изпълнява. Оттук нататък обаче не са направени достатъчно стъпки за финансовата децентрализация. Централната власт, и в частност парламентът, са в невероятно голям дълг към общините, тъй като не бяха изградени механизми за създаване на нови приходни източници. Напротив, непрекъснато се изземват такива източници.
- Може ли да дадете пример?
Елеонора Николова:
- Със създаването на винетната система на практика се спря плащането на пътен данък и на такса "Превозни средства" за тежките товарни автомобили, с което постъпленията в общинския бюджет в Русе намаляха от 2 милиона на 600 хиляди лева. На тези пари разчитахме за изплащането на кредита за основния ремонт на пътната мрежа, който ползвахме през миналата година. Той е в размер на 7 млн. лева. Разсъждаваме така: Хората плащат 2 милиона лева, за да получат нормална пътна среда. Длъжни сме да насочим тези пари за възстановяването на тази среда. Държавата ги иззе, без да каже откъде недостигът ще се попълни.
И още нещо във връзка с финансовата децентрализация. Във всеки град съществуват множество държавни имоти, които обслужват държавния интерес и които трябва да бъдат прехвърлени в собственост на общините. Това трябваше да се регулира в изменението на Закона за държавната собственост и Закона за общинската собственост. То обаче не се случва вече 2 години. Ако се разходим по-централната улица, ще видите колко магазини се отдават под наем от областния администратор и веднага ще разберете за какво става въпрос. В централната част на града има огромен военен имот, който години наред се руши, без общината да може да предприеме действия за включването му в архитектурната градска среда.
- Кога за Русе може отново да се говори като за европейската врата на България?
Елеонора Николова:
- Русе малко се забави в развитието си и моето обяснение за това е, че тук нямаше червени пари. Още по времето на социализма градът бе третиран като буржоазен град, беше недолюбван и поради това тук не бяха насочени червени капитали, които да доведат до бум на развитието му. Градът обаче се развива по много ясни правила на пазарната икономика. Това, което хората направиха със собствен капитал, вече е видимо и работи. През тази година вече има сериозно икономическо оживление, което се чувства навсякъде. Тази тенденция ще се засилва.
- Вие ще сте първият кмет на Русе, който ще управлява града, когато България ще бъде в Европейския съюз. Очаквате ли, че за краткото време дотогава ще бъдат неутрализирани основните проблеми, пред които сте изправени?
Елеонора Николова:
- В Европейския съюз влизат не само страните, а и гражданите. А общините са най-близо до общността на гражданите. В този смисъл ни предстои много сериозна работа - преди всичко да се осмисли движението към Евросъюза, възможностите, които се отварят пред нашия бизнес. Разбира се, трябва да си дадем сметка за много по-високите изисквания, свързани с участието ни в общия европейски пазар. Мисля, че общините могат да изиграят много голяма роля в диалога с бизнеса и в реалната помощ за него, за да може тази част от средствата, които се получават по европейските програми, да му позволят да бъде подготвен за приемането ни.
- А доколко е подготвен за това бизнесът?
Елеонора Николова:
- Има големи фирми, които са наясно със своята стратегия през следващите 10 години например. Те очакват влизането в Европейския съюз като възможност да получат много по-големи възможности за развитие от сегашните. Разбира се, други, по-малки фирми нямат реална представа какво чакат. Тук е огромната работа, която предстои. Централната, а и местната власт трябва да бъде обучена и подготвена да помага на хората да се приобщят към процеса на присъединяването ни към Европа.
- Кои елементи от нормативната база трябва спешно да бъдат усъвършенствани?
Елеонора Николова:
- Вече споменах Закона за държавната собственост и Закона за общинската собственост. Следва да бъде приет законът за общинското кредитиране. Той ще даде на общините много големи възможности да поемат дълг и да излязат на пазара на общинското кредитиране. Това ще стимулира и финансовите институции. Очакваме от началото на 2005 г. законът да влезе в сила. Законът за концесионирането на крайбрежни зони не държи сметка за интересите на местните общности. Във всички други крайбрежни държави общините участват с определен процент в експлоатацията както на пристанищните комплекси, така и на крайбрежните зони. В България този въпрос е занемарен. Това е дълбоко несправедливо по отношение на местните хора. В едно родопско селище например, където единственото богатство е извор на минерална вода, с нейното концесиониране градът остава напълно отрязан от всякакъв приход.
Русе ще използва всички възможности за привличане на дълг, защото е ясно, че не може да се прави сериозна капиталова програма с наличните общински приходи. Дали ще ползваме кредити от банки и други финансови институции, дали ще използваме инструмента на емитиране на дълг, това е въпрос на точна сметка.
- Какво стана с кредита, който бе отпуснат, когато станахте за пръв път кмет на Русе?
Елеонора Николова:
- Нещата при него са добре. Първо, тези пари бяха много важни в момента на отпускането им. Когато спечелих частичен мандат за кмет, бюджетът за 2002 г. беше служебно приет с бюджетен кредит за заплати в продължение на 9 месеца. За останалите 3 месеца от годината не бяха предвидени заплати за учителите. Тогава след много сериозен разговор финансовият министър Милен Велчев разреши ползването на безлихвен кредит в размер на 2 милиона лева. В началото на тази година отново се срещнахме и обясних, че тези пари са отишли за това, за което е взет кредитът. В смисъла на децентрализацията става дума за държавна отговорност и апелирах да се прояви разбиране и този заем се отпише като задължение на общината. Това може да стане само със Закона за бюджета и тъй като не е предвиден в закона за Бюджет 2004, ще бъде направен опит въпросът да се реши със закона за Бюджет 2005.
- Очаквате ли да бъдат осигурени достатъчно средства за качествена подготовка на специалистите, която да бъде адекватна на европейските изисквания?
Елеонора Николова:
- Създаването на капацитет от качествени специалисти действително е проблем номер едно за България. Мисля, че на този етап вече има дефицит на качествено подготвени кадри. Те са много важни и за местните власти, защото разработването на качествени проекти и тяхната защита е много сериозен лост за въздействие върху местната общност. Сериозно работим по този въпрос и мисля, че ако се увеличат усилията, ако се насочат повече средства за обучение на специалисти съобразно европейските изисквания, ще се получат много ценни резултати.
- За какво най-вече не достигат средства?
Елеонора Николова:
- В общините няма достатъчно средства за разработване на проекти. Това е скъпа дейност. За съжаление общините са оставени сами на себе си. От малкото средства, които реализират и с които трябва да решават много задачи, трудно може да отделят пари за проекти и за изграждане на капацитет за обучение и подготовка. Би трябвало централната власт да субсидира тази дейност.
- Ако държавата поиска от вас икономии, как ще реагирате?
Елеонора Николова:
- Централната власт не може да ни наложи такова нещо. Тя вече не може да влияе върху начина, по който се изразходват общинските приходи. Уверявам ви, те се изразходват за най-необходимото. Какви икономии? Парите са в такъв ужасен недостиг, че за икономии въобще не можем да говорим. Все още нямаме пряк достъп до европейските пари, за да можем да говорим за икономии от тях.
От приходите на общината се правят дотации в общинския транспорт, плаща се на редица културни институти, за онаследени дейности и пр., тоест до голяма степен продължава изразходването на общинските бюджети да става по социалистически, без това да е почтено към гражданите. Моята философия е, че по дефиниция местните управи могат да бъдат само десни. Не могат да бъдат леви, защото няма какво да разпределят. Напротив, приходите трябва да се увеличават и да се насочват за непрестанно изграждане на приветлива среда.
- Коя е най-голямата ви надежда?
Елеонора Николова:
- Надявам се силно 1 януари 2007 г. наистина да бъде реалистичната дата за приемането ни в Европейския съюз. В този смисъл всички пътища пред Русе са открити, защото се намираме на най-евтината транспортна линия - коридор номер 7. Сигурна съм, че Русе ще има много добро бъдеще.
И още нещо във връзка с финансовата децентрализация. Във всеки град съществуват множество държавни имоти, които обслужват държавния интерес и които трябва да бъдат прехвърлени в собственост на общините. Това трябваше да се регулира в изменението на Закона за държавната собственост и Закона за общинската собственост. То обаче не се случва вече 2 години. Ако се разходим по-централната улица, ще видите колко магазини се отдават под наем от областния администратор и веднага ще разберете за какво става въпрос. В централната част на града има огромен военен имот, който години наред се руши, без общината да може да предприеме действия за включването му в архитектурната градска среда.
- Кога за Русе може отново да се говори като за европейската врата на България?
Елеонора Николова:
- Русе малко се забави в развитието си и моето обяснение за това е, че тук нямаше червени пари. Още по времето на социализма градът бе третиран като буржоазен град, беше недолюбван и поради това тук не бяха насочени червени капитали, които да доведат до бум на развитието му. Градът обаче се развива по много ясни правила на пазарната икономика. Това, което хората направиха със собствен капитал, вече е видимо и работи. През тази година вече има сериозно икономическо оживление, което се чувства навсякъде. Тази тенденция ще се засилва.
- Вие ще сте първият кмет на Русе, който ще управлява града, когато България ще бъде в Европейския съюз. Очаквате ли, че за краткото време дотогава ще бъдат неутрализирани основните проблеми, пред които сте изправени?
Елеонора Николова:
- В Европейския съюз влизат не само страните, а и гражданите. А общините са най-близо до общността на гражданите. В този смисъл ни предстои много сериозна работа - преди всичко да се осмисли движението към Евросъюза, възможностите, които се отварят пред нашия бизнес. Разбира се, трябва да си дадем сметка за много по-високите изисквания, свързани с участието ни в общия европейски пазар. Мисля, че общините могат да изиграят много голяма роля в диалога с бизнеса и в реалната помощ за него, за да може тази част от средствата, които се получават по европейските програми, да му позволят да бъде подготвен за приемането ни.
- А доколко е подготвен за това бизнесът?
Елеонора Николова:
- Има големи фирми, които са наясно със своята стратегия през следващите 10 години например. Те очакват влизането в Европейския съюз като възможност да получат много по-големи възможности за развитие от сегашните. Разбира се, други, по-малки фирми нямат реална представа какво чакат. Тук е огромната работа, която предстои. Централната, а и местната власт трябва да бъде обучена и подготвена да помага на хората да се приобщят към процеса на присъединяването ни към Европа.
- Кои елементи от нормативната база трябва спешно да бъдат усъвършенствани?
Елеонора Николова:
- Вече споменах Закона за държавната собственост и Закона за общинската собственост. Следва да бъде приет законът за общинското кредитиране. Той ще даде на общините много големи възможности да поемат дълг и да излязат на пазара на общинското кредитиране. Това ще стимулира и финансовите институции. Очакваме от началото на 2005 г. законът да влезе в сила. Законът за концесионирането на крайбрежни зони не държи сметка за интересите на местните общности. Във всички други крайбрежни държави общините участват с определен процент в експлоатацията както на пристанищните комплекси, така и на крайбрежните зони. В България този въпрос е занемарен. Това е дълбоко несправедливо по отношение на местните хора. В едно родопско селище например, където единственото богатство е извор на минерална вода, с нейното концесиониране градът остава напълно отрязан от всякакъв приход.
Русе ще използва всички възможности за привличане на дълг, защото е ясно, че не може да се прави сериозна капиталова програма с наличните общински приходи. Дали ще ползваме кредити от банки и други финансови институции, дали ще използваме инструмента на емитиране на дълг, това е въпрос на точна сметка.
- Какво стана с кредита, който бе отпуснат, когато станахте за пръв път кмет на Русе?
Елеонора Николова:
- Нещата при него са добре. Първо, тези пари бяха много важни в момента на отпускането им. Когато спечелих частичен мандат за кмет, бюджетът за 2002 г. беше служебно приет с бюджетен кредит за заплати в продължение на 9 месеца. За останалите 3 месеца от годината не бяха предвидени заплати за учителите. Тогава след много сериозен разговор финансовият министър Милен Велчев разреши ползването на безлихвен кредит в размер на 2 милиона лева. В началото на тази година отново се срещнахме и обясних, че тези пари са отишли за това, за което е взет кредитът. В смисъла на децентрализацията става дума за държавна отговорност и апелирах да се прояви разбиране и този заем се отпише като задължение на общината. Това може да стане само със Закона за бюджета и тъй като не е предвиден в закона за Бюджет 2004, ще бъде направен опит въпросът да се реши със закона за Бюджет 2005.
- Очаквате ли да бъдат осигурени достатъчно средства за качествена подготовка на специалистите, която да бъде адекватна на европейските изисквания?
Елеонора Николова:
- Създаването на капацитет от качествени специалисти действително е проблем номер едно за България. Мисля, че на този етап вече има дефицит на качествено подготвени кадри. Те са много важни и за местните власти, защото разработването на качествени проекти и тяхната защита е много сериозен лост за въздействие върху местната общност. Сериозно работим по този въпрос и мисля, че ако се увеличат усилията, ако се насочат повече средства за обучение на специалисти съобразно европейските изисквания, ще се получат много ценни резултати.
- За какво най-вече не достигат средства?
Елеонора Николова:
- В общините няма достатъчно средства за разработване на проекти. Това е скъпа дейност. За съжаление общините са оставени сами на себе си. От малкото средства, които реализират и с които трябва да решават много задачи, трудно може да отделят пари за проекти и за изграждане на капацитет за обучение и подготовка. Би трябвало централната власт да субсидира тази дейност.
- Ако държавата поиска от вас икономии, как ще реагирате?
Елеонора Николова:
- Централната власт не може да ни наложи такова нещо. Тя вече не може да влияе върху начина, по който се изразходват общинските приходи. Уверявам ви, те се изразходват за най-необходимото. Какви икономии? Парите са в такъв ужасен недостиг, че за икономии въобще не можем да говорим. Все още нямаме пряк достъп до европейските пари, за да можем да говорим за икономии от тях.
От приходите на общината се правят дотации в общинския транспорт, плаща се на редица културни институти, за онаследени дейности и пр., тоест до голяма степен продължава изразходването на общинските бюджети да става по социалистически, без това да е почтено към гражданите. Моята философия е, че по дефиниция местните управи могат да бъдат само десни. Не могат да бъдат леви, защото няма какво да разпределят. Напротив, приходите трябва да се увеличават и да се насочват за непрестанно изграждане на приветлива среда.
- Коя е най-голямата ви надежда?
Елеонора Николова:
- Надявам се силно 1 януари 2007 г. наистина да бъде реалистичната дата за приемането ни в Европейския съюз. В този смисъл всички пътища пред Русе са открити, защото се намираме на най-евтината транспортна линия - коридор номер 7. Сигурна съм, че Русе ще има много добро бъдеще.