Специално за Econ.bg
Интервю на Апостол Апостолов
Акценти:
- 2 признания за общината: Отлична и СПА дестинация;
- Градът домакин на кръгла маса: Очаквания и цели
- На прага на летния сезон: Без притеснения
Г-жо Таушанова, тази година Сандански има поводи да празнува - спечели две отличия в сферата на туризма. В рамките на една седмица миналия месец бяхте отличени като СПА дестинация на годината и за Отлична туристическа дестинация. Как оценявате тези две награди?
Мария Таушанова:
Определено аз и колегите, които работихме, се гордеем с призовете и наградите, които получихме. За общината туризмът е основен отрасъл. Въобще, в национален мащаб, този сектор е най-бързо развиващата се индустрия. В условия на криза развитието на туризма е шанс и просперитет за нашата община.
Признанието дойде благодарение на личностните качества на хората от Сдружението в Сандански, активната роля на хотелиерите и ресторантьорите и не на последно място - на конструктивното участие на местната администрация. Туризмът не само, че не беше засегнат от кризата, но и продължи да се развива.
Кои бяха вашите предимства, за да спечелите симпатиите на журитата в отделните конкурси? Да поясня на нашите читатели, че участвахте в 2 кампании. В надпреварата, организирана от Европейската комисия, за Отлична туристическа дестинация „Еден 2010" останахте на трето място с проекта: "Земя, целуната от Бог". В организирания за първи път у нас конкурс за СПА номинации оглавихте класацията в категорията за СПА дестинация.
Мария Таушанова:
Смея да твърдя, че и при двете награди спечелихме вота на журитата с добрата аргументация в представените проекти. В конкурса за СПА дестинация нашият проект беше изложен в 9 страници. Направихме подробна аргументация по всеки един от предварително зададените критерии. Например по критерия за георграфско положение предимството ни е, че се намираме на равно отстояние от 2 международни летища - София и Солун. Разполагаме с добра инфраструктура и туристически атракции, забележителности.
В конкурса за Отлична дестинация получихме приза "Златна роза". Наградата ни дава изключителната възможност да получим от организаторите уникален ключ за достъп до мрежата с Отлични европейски дестинации и ще можем да вкарваме информация за нашия регион. На практика, целият европейски туристически пазар ще бъде на наше разположение.
Наградите официално бяха представени и пред местната общественост. Кои са предстоящите ви ангажименти, за да затвърдите доброто си представяне?
Мария Таушанова:
Първото нещо, което направихме на официалното представяне, е да информираме хората, че общината ще бъде домакин на "СПА номинации 2011". Освен това, през месец септември в града ще се събере 15-членната комисия на конкурса. Ще проведем форум, на който ще бъдат представени подобрените критерии на конкурса. Самите номинирани през първото издание също ще присъстват на срещата. Участие ще вземат и представители на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма. Имаме идея да създадем асоциация, която да популяризира СПА туризма у нас. Плануваме също през тази година всяко мероприятие, свързано със СПА, да се провежда в Сандански като столица на българския СПА.
Доста инициативни сте се нагърбили да организирате. В период, когато бизнесът и икономиката ни изпитват финансови сътресения, откъде ще намерите средства - спонсори, общинско финансиране...?
Мария Таушанова:
Тепърва ще обсъждаме въпроса за финансирането. По принцип винаги сме били в добри екипни отношения с общината, убедена съм, че и този път ще направим към тях добро предложение. Говоря не само за финансовата страна на проектите, но и за развитието на туристическите атракции.
Казахте, че ще има подобрения на критериите за следващото издание на конкурса. Ще бъдат ли променени, какво да очакват кандидат-участниците през 2011 година?
Мария Таушанова:
Критериите за следващата година ще станат малко повече и ще бъдат усложнени. Всеки детайл ще бъде обсъден на кръгла маса. Категорично на следващите номинирани ще им бъде по-трудно, отколкото на нас.
На прага сте на новия летен сезон. Какви са очакванията Ви за туристопотока в Сандански през това лято? Кои са основните нации, които най-често посещават града?
Мария Таушанова:
Градът е една от дестинациите в България, които се радват на целогодишен туристически сезон. Най-тежките месеци за нас са януари, февруари и юли. В момента започват т.нар. "индивидуални европейски визити". Това са отделни европейски семейства, които посещават различни градове. Основно това са руснаци, французи и германци. Те начертават маршрута си отрано, много преди да настъпи летният сезон. Точно това са туристите, които много държат на културно-историческите забележителности и на екотуризма. Освен това трябва да отчета, че много добре е развит уикенд туризмът. Така че не мога да кажа, че Сандански се намира в туристическа криза. Няма сериозни симптоми, които да притесняват ресторантьорите и хотелиерите.
Какви са очакванията Ви за този летен сезон, сравнен с миналогодишния?
Мария Таушанова:
През лятото на 2009 г., когато страната ни започна да изпитва икономически затруднения заради кризата, от сдружението очаквахме лош сезон, а то се оказа точно обратното. Останахме приятно изненадани през август месец (считан от нас за морски месец). Отчетохме ръст от 30% заетост в хотелите в сравнение със същия период на 2008 г. Сандански не върви по логиката на икономическата криза - а по някаква своя собствена логика. Дали заради туристите, или пък самите хотелиери успяват да овладеят ситуацията, но това е факт. Ако усеем да задържим тези резултати и през тази година, ще бъдем доволни.