Специално за Econ.bg
Николай Бъчваров е роден на 14 май 1962 г. в гр. Севлиево. Завършил е немската гимназия в гр. Ловеч. През 1989 г. се дипломира в УНСС. Професионалната му кариера започва в Ernst & Young AFA, където работи като консултант, преминава през Застрахователно и презастрахователно дружество "България", където е главен счетоводител. След това се присъединява към екипа на "България Холдинг" като вицепрезидент по финансите, председател на управителния съвет и изпълнителен директор на Приватизационен фонд „България”. От юни 2000 г. е управител на "Баумит България" ЕООД.
"Баумит България" ЕООД е основана през 1995 г. и е сто процента дъщерна фирма на Wopfinger Stein- und Kalkwerke Schmid & Co KG, част от "Шмид Индустри Холдинг" - Австрия.
- Тенденцията е да намалява новото строителство и да се обръща все по-голямо внимание на качеството
- Санирането ще придобива все по-важно значение.
Г-н Бъчваров, разкажете ни повече за "Баумит България" ЕООД
Николай Бъчваров:
"Баумит България" ЕООД е 100% собственост на "Шмид индустри холдинг" – Австрия, концерн, който е водещ производител в Европа на строителни материали. През 2008 г. оборотът на холдинга надмина 1,2 млрд. евро с 4 668 сътрудници. Нашият концерн управлява 88 фирми в 19 страни от Европа. Създадена в края на 1995 г., Баумит България ЕООД се разви като търговска фирма, а от август 2007 г. 80% от предлаганите от нас продукти са вече местно производство. Постепенно изградихме развита дистрибуторска мрежа с над 130 търговци на едро и над 250 точки на продажба.
Какви са позициите на фирмата на българския пазар?
Николай Бъчваров:
За кратко време фирмата ни се превърна в лидер на пазара на топлоизолационни системи, като вече над 6 млн. кв. м фасади са изолирани с топлоизолационните системи на "Баумит".
През последните години се развивахме много бързо, дори в някои случаи изпреварихме ръста на пазара. В сравнение с 2001 година оборотът ни се увеличи 6 пъти. Поради голямото търсене на нашите материали в България, "Шмид индустри холдинг" реши да инвестира 10 млн. евро в производство. В момента притежаваме най-модерната инсталация за сухи строителни смеси, която позволява да покрием на сто процента палитрата от варо-циментови продукти, необходими за нашия пазар. Нашата производствена кула е с уникална за страната ни конструкция. Там се работи изцяло автоматизирано с енергоспестяваща технология. Например, преди няколко дни за много важен обект имахме искане за спешна доставка на голямо количество замазка със специална рецептура. Ние можахме за 24 часа да организираме производството, тестването и логистиката на продукта.
През март 2006 г. стартира местното производство на силиконови, силикатни и гранопор пастообразни мазилки, които са крайни покрития на топлоизолационните системи. Там също сме водещ производител с утвърдено качество и авторитет на пазара. В момента това производство е изцяло обновено с нови машини.
Възнамерявате ли да разширите дейността си и в други страни?
Николай Бъчваров:
Производството ни е предназначено главно за местния пазар. Износът ни засега е незначителен.
Повлия ли ви световната криза. В какъв аспект? Планирате ли съкращения на персонал? Ще разработите ли антикризисна програма?
Николай Бъчваров:
Няма начин световната криза да не се отрази и на нас. Темповете ни на растеж едва ли ще бъдат същите. Макар че за нас годината започна добре. Не можем да се оплачем от липса на поръчки. Нивата ни са съизмерими с предходната година. Ние отдавна изработихме нашата антикризисна програма, в която не предвиждаме съкращения на персонал (в момента при нас работят 100 човека), а по скоро оптимизация на наличните производствени мощности, по-добро планиране и още по-добро взаимодействие с нашите партньори – архитекти, строителни фирми и търговци.
А как се отрази кризата като цяло на сектора на строителните материали в България и в глобален мащаб?
Николай Бъчваров:
Смятам, че точно такава криза ще има оздравителен елемент в бранша и ще отсее качественото от некачественото. В момент на криза пазарът няма вече да поглъща всичко, което му се предлага, без оглед на качеството. Инвеститорът няма да може да продава на клиента, без последният да е видял какво точно купува. Тогава на дневен ред ще дойдат качествените материали, на които да съответства качествено изпълнение. В тази посока ние нямаме опасения и работим целенасочено вече много години. Давайки гаранция на нашите продукти, ние стриктно следим те да бъдат полагани добре. Който не знае и не може, съответно бива обучаван от нас.
"Баумит България" организира конкурса "Фасада на годината". Как оценявате участниците и представените идеи в тазгодишното му издание, което се проведе наскоро?
Николай Бъчваров:
Конкурсът през тази година протече при небивал интерес. Много обекти, участници, много емоции. Имахме 116 фасади-кандидати с интересни архитектурни решения – истинско предизвикателство за журито. Много от фасадите ми харесват. Аз лично бях много затруднен в избора си. Оптимистичното е, че инвеститори и проектанти вече безусловно разчитат точно на качествените материали и не спестяват от дебелината на топлоизолацията. Съвсем нормално ни звучат дебелини на топлоизолацията от порядъка на 8-10 см – нещо, което беше невероятно преди няколко години. Нашата практика показва, че участниците в инвестиционния процес в България се ангажират в своята дейност освен към енергоспестяване, и към комфорта на обитаване. Интересуват се и от бъдещата поддръжка и експлоатация на сградата.
В конкурса участваха и студенти. Има ли у младите хора свежи и нестандартни идеи?
Николай Бъчваров:
Студентите от УАСГ участват за втора година като второ жури в конкурса. Като обществено отговорна фирма, ние от "Баумит България" смятаме, че трябва да ги приобщим към идеята ни за обновяване на жизнената среда и достигане на европейски облик на нашите населени места. След 2-3 години всички те ще бъдат в проектантските бюра или на строителните площадки. Много от студентите вече работят по изучаваната от тях специалност след третата година от обучението си. Затова ние – представителите на бизнеса, и съответно техните преподаватели сме длъжни да възпитаме у тях отговорност към всичко, което ги заобикаля, включително и към околната среда и природата. Това може да стане само и единствено, ако студентите бъдат окуражавани и почувстват подкрепата на бизнеса. Искам да подчертая, че през тази година мнението на "възрастното" и "младежкото" жури съвпадна изцяло, което може само да ни радва.
Колкото до нестандартните идеи – разбира се, че имат. Точно такива идеи подкрепихме, давайки Баумит стипендии на 6 студенти от Архитектурния и Строителния факултет на УАСГ за тази учебна година. През следващата учебна година стипендиантите ни ще станат 12.
Преди време "Баумит" беше организатор на футболен турнир за деца. Да очакваме ли в скоро време други подобни инициативи от вас?
Николай Бъчваров:
Ние продължаваме да подкрепяме футболния отбор на Елин Пелин и през 2009 година. Създаденият от нас детски отбор се представя много добре и тренира усилено. Надяваме се от този отбор да излезнат новите български звезди на футбола.
Какви са плановете на фирмата за бъдещето?
Николай Бъчваров:
Плановете ни са единствено за растеж и развитие. Ще развиваме нови продукти и продуктови гами, ще се усъвършенстваме в обслужването на клиентите.
Какви са прогнозите Ви за развитието на сектора, в който работите, в контекста на световната криза?
Николай Бъчваров:
Тенденцията е да намалява новото строителство и да се обръща все по-голямо внимание на качеството. Качествено проектиране, с всички необходими детайли, качествено изпълнение с качествени материали. Санирането ще придобива все по-важно значение. Ако законодателството се подобри и се почувства ангажиментът на държавата към реновирането на наличния сграден фонд, това ще доведе до пренасочване на свободната работна ръка в строителството и защо не, до разкриване на нови работни места. Ще бъде избегнато и това "спасяване поединично" по фасадите, което наблюдаваме от доста години. Грозни, олющени сгради и тук-там някой е залепил топлоизолация, от която ползата е съмнителна. Ефектът на масовото топлоизолиране обаче, ще се мултиплицира в обществото, т.е. ще се спестява огромно количество енергия, ще се опазва околната среда, което е залегнало в основите и целите на споразумението в Киото. Домакинствата ще спестяват пари, които ще бъдат пренасочвани съответно към подобряване на жизнения стандарт на хората. Предприятията ще използват спестените от топлоизолирането средства в усъвършенстване на производството си, което от своя страна ще ги направи по-конкурентоспособни.
Интервю на Апостол Апостолов