Сделката с БТК е най-големият политически успех през моя мандат

10.11.2004 | 01:00
по статията работи: econ.bg
За шестте месеца на годината съвкупната печалба на десетте най-големи дружества в транспорта е увеличена почти тройно



Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG

 

Министър Василев, какви бяха изминалите година и половина, откакто поехте поста, за сектора на транспорта и съобщенията?

Николай Василев:

Финансовите резултати показват, че това е най-добрата година за транспортния сектор от десетилетие насам. Например Летище Бургас по отношение на пътникопотока бележи ръст от над 30%. За пръв път то надминава по брой пътници летищата във Варна и София. Товарооборотът на Пристанище Варна е най-висок, откакто е построен портът. В резултат на промените, които направихме в нормативната база за възрастта на такситата, през 2004 г. са регистрирани пет пъти повече чисто нови таксиметрови автомобили в сравнение с предходни години. Увеличи се значително и броят на закупените нови товарни камиони със стандарт Евро 3. Значителни са финансовите резултати във всички видове транспорт, дори и в железниците. Много от транспортните дружества отбелязват рекордни печалби. Това се дължи на ръста на българската индустрия, на външната търговия, на туризма и инвестициите, както и на реформите и модернизацията на самия транспортен сектор.

Кои са най-важните промени, които постигнахте?

Николай Василев:

Приватизацията на БТК откри нови възможности за бърза модернизация и повишаване на конкурентността в сектора на телекомуникациите. В този смисъл смятам, че сделката за БТК е най-големият политически успех през времето на моя мандат.

Бих поставил акцент и на спасяването на Варненската корабостроителница, която след петгодишна агония заработи отново. Друга важна сделка е първата в България корпоративна облигация на държавно дружество от 30 млн. EUR, която емитира БДЖ. Бяха приети изключително важни закони за двата сектора - Законът за далекосъобщенията, Законът за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата и Законът за гражданското въздухоплаване, които позволяват либерализацията в съобщенията и концесионирането на летища и пристанища.

Една от основните ни цели беше първо да оздравим и да стабилизираме транспортния сектор, а след това да го направим печеливш. Мисля, че вървим във вярната посока и резултатите са налице. Втора поредна година заплатите в системата на транспорта се изплащат редовно, а възнагражденията на пощенските служители, пилотите, стюардесите и моряците са повишени.

Министерството е партньор на някои от европейските програми, свързани с изграждането на големи инфраструктурни проекти. Как усвоявате еврофондовете и по кои проекти работите в момента?

Николай Василев:

По степен на усвояване на еврофондовете Министерството на транспорта и съобщенията е сред лидерите между ведомствата. Всички инфраструктурни проекти към момента се изпълняват в график. Вярвам, че новият пътнически терминал на Летище София ще бъде изграден до 31 август 2005 г., а пистата на летището ще бъде завършена до края на същата година. Новият терминал за насипни товари в Пристанище Бургас ще е готов до 30 юни 2005 г., а вторият етап от изграждането на Зимовника в Русе вече приключи успешно. В края на миналата седмица отворихме офертите за първата отсечка от модернизацията на жп линията Пловдив - Свиленград и мога да споделя, че интересът е по-голям от очаквания - девет опитни европейски строителни консорциума подадоха финансови предложения. Който и от тях да спечели, ще бъде изправен пред голямото предизвикателство да изпълни проекта в срок и без да иска допълнителни средства. Отсега искам да предупредя всички изпълнители да не ги завладява "софийският синдром" /този по изграждането на новия пътнически терминал на Летище София/.

През изминалата седмица управителният комитет на програма ИСПА одобри т. нар. грант или безвъзмездна помощ от 70 млн. EUR за изграждането на Дунав мост 2. Това ни позволява до два месеца да пристъпим към съставяне на "къса листа" за строител на моста. Доволен съм, че Еврокомисията одобри нашето предложение Дунав мост 2 да бъде изграден с четири платна. При изграждането на моста очаквам сериозна конкуренция между големите европейски фирми.

Споменахте, че транспортните дружества ще приключат 2004 г. с рекордни печалби. Какво показват конкретните резултати?

Николай Василев:

За шестте месеца на годината съвкупната печалба на десетте най-големи дружества в сектора беше увеличена почти тройно - от 60 млн. лв. за първата половина на 2003 г. до 173 млн. лв. Губещи дружества като България Ер, параходствата БРП и БМФ се превърнаха в печеливши. Към юни 2003 г. България Ер имаше загуба от 3 млн. лв., докато за януари-август 2004 г. печалбата е 5 млн. лв. Най-големият обрат се наблюдава в Български морски флот. Ако не бяхме се преборили за държавна помощ от 38 млн. лв., БМФ щеше да приключи 2003 г. със загуба от 64 млн. лв. Прогнозираната печалба за 2004 г. е около 50 млн. лв. - в пъти по-висока от най-добрия годишен резултат на компанията за последните 15 години. Скоро смятам да ви изненадам и за БДЖ. Ако сравним печалбите и загубите на дружествата в сектора за 2003 и 2004 г., подобрението ще е почти 200 млн. лв. Пожелавам на всеки мениджър подобни резултати.

Какви инвестиции очаквате в наблюдаваните от Вас сектори?

Николай Василев:

След 1990 г. България значително изостана с инвестициите в телекомуникационния сектор особено по отношение на бившия държавен телеком. Докато през 80-те години бяхме лидер в Централна и Източна Европа по телефонна плътност, днес сме последни по степен на цифровизация. Ситуацията вече се променя особено след успешната приватизация на БТК и след въвеждането на либерализиран пазар на телекомуникационните услуги.

В пристанищата и летищата не са правени достатъчно инвестиции в продължение на 20-30 години. Инфраструктурата ще се подобри значително след отдаването на обектите на концесия. 100 млн. EUR ще бъдат инвестирани още през първите три-четири години в летищата в Бургас и Варна и още толкова в пристанищата след тяхното евентуално концесиониране. Очаквам значителен ръст на публичните инвестиции в транспортна инфраструктура, като средствата ще бъдат осигурени от структурните фондове на ЕС, от Европейската инвестиционна банка и от други кредитни институции, както и от държавния бюджет.

По време на икономическия форум за югоизточна Европа стана ясно, че през следващите три години страната ни ще вложи около 1.5 млрд. EUR в транспортната инфраструктура...

Николай Василев:

Това е 2.5% от годишния БВП на страната. Подкрепям идеята, която лансира гръцкият министър на транспорта и съобщенията Михалис Ляпис, балканските страни да отделят по 1.5-2% от БВП за транспортна инфраструктура. За нас това означава от 600 до 800 млн. лв. годишно. България е една от малкото страни, които вече надхвърлят тези цифри като процент от БВП.

Отдавате голямо значение на развитието на IT сектора в България.

Николай Василев:

Още през 2001 г. определихме тази тема като приоритетна в предизборната платформа на НДСВ. Предвиждам до юни 2005 г. в страната да бъдат изградени около 160 телецентъра - основно в по-малките общини. За 15 месеца МТС чрез Агенцията за развитие на съобщенията и Агенцията на информационните и комуникационните технологии /АРСИКТ/ ще инвестира в осигуряването на близо 40 хил. компютъра за училищата, университетите и телецентровете. В момента работим върху проект за свързване на всички университети, институти на БАН и училища с високоскоростна Интернет връзка. Не по-малко важно е обаче електронната инфраструктура да се изпълни със съдържание. Ще обявим 2005 за година на електронното съдържание.

Направихте промени в стратегията за въвеждане на мобилните комуникации от трето поколение, т. нар. UMTS технологии. Кога очаквате те реално да стартират в България?

Николай Василев:

Промяната в стратегията се прави заради налагането на нови конкурентни правила и въвеждането на последните евродирективи в телекомуникациите. Опитът на България с издаването на третия GSM лиценз показва, че операторите трябва да навлизат едновременно на пазара. Затова в най-скоро време Комисията за регулиране на съобщенията ще започне процедура за издаване на три вместо на два UMTS лиценза. Очаквам в срок от 3-5 години и у нас реално да навлязат тези технологии. Надявам се трите големи телекомуникационни оператора, а също и някои нови компании да се включат в надпреварата за лицензите.

Кога ще бъде готова националната транспортна стратегия?

Николай Василев:

Документът ще бъде представен на депутатите от транспортната комисия на парламента в деня, в който ще разглеждат бюджета за 2005 г. За първи път българско правителство ще приеме мащабен документ, който ще очертае модерната държавна политика в транспорта за десетилетие напред.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...
На този ден 18.12   218 пр.н.е. – Втора пуническа война: Картагенският военачалник Ханибал разбива римляните в битка при Требия. 1398 г. – Тюркският предводител Тамерлан покорява...