Системите за управление на качеството дават редица предимства, но те не винаги се осъзнават и използват

12.02.2003 | 01:00
по статията работи: econ.bg
 

Специално за Econ.bg

 

- Г-жа Зоева, какво представлява Клуб 9000? Какви са вашите цели?

Инж. Мария Зоева:

- Сдружение "Клуб 9000" е организация с нестопанска цел, учредена през 1991 г. с цел да съдейства за ускоряване на хармонизацията на дейностите по управление на качеството в българските организации с международната практика, заложена в стандартите ISO серия 9000.

Първата версия на стандартите ISO серия 9000 излезе през 1987 г. и още през 1989 г. тя се въведе у нас като препоръчителни БДС 9.000–89 - точен превод на стандартите ISO. Тогава започна и работата по въвеждането на системите у нас. Отначало, Комитетът по качеството си беше поставил за задача да разпространява информацията, да ангажира фирмите, да обучава и да изисква да се започне работа по внедряване на системите по качеството. Това се възприемаше от фирмите като администриране, принуда, като разпоредителна функция на държавата. Тогава се роди идеята за създаването на сдружение "Клуб 9000", което да предоставя информация, да съдейства на българските специалисти, да изяснява необходимостта и ползите от въвеждането на съвременни системи за осигуряване и управление на качеството. Целта беше фирмите да се подпомагат по-ефективно – чрез различни форми на обучение (семинари, курсове и др.), срещи за обмяна на опит, осигуряване на актуални информационни материали и др. Броят на членовете ни сега надхвърля 550 юридически и физически лица. Дейността на сдружението естествено обхвана и системите за управление на околната среда, базирани на стандартите ISO от серията 14 000. Всеки наш член знае, че може да получи своевременна помощ и подкрепа от "Клуб 9000" в стремежа си да постигне конкурентоспособност чрез системите за качество и околна среда.

- Какъв е броят на фирмите, действащи на българския пазар, сертифицирани по ISO 9000?

Инж. Мария Зоева:

- Броят на сертифицираните фирми в България нараства, но по наша оценка темпото е незадоволително. През 1995 г. фирмите със сертифицирани системи по качеството на основата на ISO 9000 бяха три броя, а в края на миналата година те наброяват малко над 600. Добре е, че този брой постоянно нараства, но ако се сравняваме с другите европейски страни, все още сме много назад. За пример - във Великобритания тези фирми са над 60 000, в Германия – над 30 000, но изоставането ни е сериозно и спрямо страни като Унгария, Чехия, Румъния. По отношение на стандартите ISO от серията 14000 за управление на околната среда, положението е още по-незадоволително. Досега у нас има само 10 фирми, сертифицирани по стандартите ISO 14000. Разбира се, има фирми, които сега работят в тази насока, някои дори внедряват интегрирани системи - по ISO 9000, ISO 14000, безопасни и здравословни условия и т.н., но все още те са единици. Определено темповете у нас, по различни причини, като цяло са незадоволителни.

 - Осъзнават ли българските фирми необходимостта от внедряване и сертификация на системи за качество и управление на околната среда?

Инж. Мария Зоева:

- Определено считам, че все по-голяма част от българските фирми осъзнават необходимостта от внедряване на съвременни системи за управление на качеството, като част от общото управление на всяка фирма, която има намерение да заеме трайни позиции на пазара. Съществуващата бизнес-среда в страната, като цяло, не благоприятства насочването на внимание и отделянето на средства за внедряване и развитие на системи за управление на качеството. Добра възможност за фирмите е, че вече на няколко пъти част от тях ползваха средства по различни програми, насочени към подпомагане на бизнеса за  внедряване на системи по качество –програмата PHARE, програмата на Германското дружество за техническо сътрудничество, на Европейската банка за възстановяване и развитие, правителствена програма на САЩ (чрез консорциум FLAG), от няколко години се очаква и реализирането на нова грантова програма и др. От друга страна, редица ръководители на фирми все още не осъзнават ролята и значението на една ефективно действаща система за управление на качеството и това, че една инвестиция в тази насока води до реални положителни резултати, включително в икономически план. Може би причината е, че в редица фирми системите са значително формализирани, неефективни и в действителност не носят реален ефект. Има случаи, когато целта по-скоро е получаването на сертификат, който да служи при рекламата и това се счита за достатъчно. По-важно за всяка фирма е тя да определи, внедри, управлява и непрекъснато да подобрява ефикасността на необходимите за нейната система за управление на качеството процеси, да управлява тези процеси за постигането на определените цели, да измерва резултатите и да осигурява едно непрекъснато подобряване.

- Какви предимства за бизнеса осигуряват системите за управление на качеството и околната среда?

Инж. Мария Зоева:

- Ползите от внедряването на системите за управление на качеството са многоаспектни. Ефективно действащата система за управление на качеството преди всичко повишава доверието на клиентите. Тя дава възможност за по-добра вътрешна организация и по-добро управление на процесите, по-голяма прозрачност в самата организация, за точно изясняване на отговорностите на всеки. Тя води до подобряване на икономическите резултати, за намаляване на загубите в производството – по-малко рекламации, по-ниски загуби от брак и от несъответстваща продукция и т.н. Подобрява се връзката и взаимодействието с доставчиците. По-ефективно се използват ресурсите, в т.ч. човешките ресурси. Подобрява се потокът на необходимата за управлението на фирмата информация. Всички тези ползи не винаги се осъзнават. Те могат да се постигнат само при ефективно действаща система за управление на качеството.

- Как могат да се създадат стимули за фирмите за внедряване на тези системи?

Инж. Мария Зоева:

- Изводите от последната Национална конференция по повод Световния ден на качеството са, че България изостава сериозно спрямо другите страни в Европа по темповете на внедряване на системите за управление на качеството и процесът трябва да бъде ускорен. Споделени бяха редица идеи за създаване на подходящи стимули за фирмите при внедряване на системите, като  например: повече програми за оказване на финансова подкрепа чрез държавната администрация - национални и регионални; определени данъчни облекчения и преференции при получаването на кредити за фирми, внедряващи системите и получили сертификати; при държавни поръчки да се заложи като основно изискване наличието на сертифицирана система за управление на качеството и други. Важно е също да се осигури  обучение на висшите ръководители по въпросите на управлението на качеството при облекчени условия. Наложително е чрез Министерството на икономиката и други държавни органи да се предприемат целеви комплексни мерки. През последните години, оценявайки значението на качеството, в международен план се въведоха редица национални награди по качеството, предлагащи съвременни модели и практики за постигане на съвършенство в бизнеса и качеството. Най-авторитетен и активно прилаган в ЕС е моделът за съвършенство в бизнеса (Business Excellence) на Европейската фондация за управление на качеството (EFQM). Известни в света са и наградите за качество "Деминг" (Deming Prize) - Япония, "Малкълм Болдридж" (Malcolm Baldrige National Quality Award) - САЩ и др. България е от малкото европейски страни без Национална награда по качеството. Това също може да стимулира фирмите и Клуб 9000 от години търси съдействието на държавната администрация за въвеждането на такава и у нас. Полезна би била Национална програма по качеството. 

 

- Определено считам, че все по-голяма част от българските фирми осъзнават необходимостта от внедряване на съвременни системи за управление на качеството, като част от общото управление на всяка фирма, която има намерение да заеме трайни позиции на пазара. Съществуващата бизнес-среда в страната, като цяло, не благоприятства насочването на внимание и отделянето на средства за внедряване и развитие на системи за управление на качеството. Добра възможност за фирмите е, че вече на няколко пъти част от тях ползваха средства по различни програми, насочени към подпомагане на бизнеса за  внедряване на системи по качество –програмата PHARE, програмата на Германското дружество за техническо сътрудничество, на Европейската банка за възстановяване и развитие, правителствена програма на САЩ (чрез консорциум FLAG), от няколко години се очаква и реализирането на нова грантова програма и др. От друга страна, редица ръководители на фирми все още не осъзнават ролята и значението на една ефективно действаща система за управление на качеството и това, че една инвестиция в тази насока води до реални положителни резултати, включително в икономически план. Може би причината е, че в редица фирми системите са значително формализирани, неефективни и в действителност не носят реален ефект. Има случаи, когато целта по-скоро е получаването на сертификат, който да служи при рекламата и това се счита за достатъчно. По-важно за всяка фирма е тя да определи, внедри, управлява и непрекъснато да подобрява ефикасността на необходимите за нейната система за управление на качеството процеси, да управлява тези процеси за постигането на определените цели, да измерва резултатите и да осигурява едно непрекъснато подобряване.

- Какви предимства за бизнеса осигуряват системите за управление на качеството и околната среда?

Инж. Мария Зоева:

- Ползите от внедряването на системите за управление на качеството са многоаспектни. Ефективно действащата система за управление на качеството преди всичко повишава доверието на клиентите. Тя дава възможност за по-добра вътрешна организация и по-добро управление на процесите, по-голяма прозрачност в самата организация, за точно изясняване на отговорностите на всеки. Тя води до подобряване на икономическите резултати, за намаляване на загубите в производството – по-малко рекламации, по-ниски загуби от брак и от несъответстваща продукция и т.н. Подобрява се връзката и взаимодействието с доставчиците. По-ефективно се използват ресурсите, в т.ч. човешките ресурси. Подобрява се потокът на необходимата за управлението на фирмата информация. Всички тези ползи не винаги се осъзнават. Те могат да се постигнат само при ефективно действаща система за управление на качеството.

- Как могат да се създадат стимули за фирмите за внедряване на тези системи?

Инж. Мария Зоева:

- Изводите от последната Национална конференция по повод Световния ден на качеството са, че България изостава сериозно спрямо другите страни в Европа по темповете на внедряване на системите за управление на качеството и процесът трябва да бъде ускорен. Споделени бяха редица идеи за създаване на подходящи стимули за фирмите при внедряване на системите, като  например: повече програми за оказване на финансова подкрепа чрез държавната администрация - национални и регионални; определени данъчни облекчения и преференции при получаването на кредити за фирми, внедряващи системите и получили сертификати; при държавни поръчки да се заложи като основно изискване наличието на сертифицирана система за управление на качеството и други. Важно е също да се осигури  обучение на висшите ръководители по въпросите на управлението на качеството при облекчени условия. Наложително е чрез Министерството на икономиката и други държавни органи да се предприемат целеви комплексни мерки. През последните години, оценявайки значението на качеството, в международен план се въведоха редица национални награди по качеството, предлагащи съвременни модели и практики за постигане на съвършенство в бизнеса и качеството. Най-авторитетен и активно прилаган в ЕС е моделът за съвършенство в бизнеса (Business Excellence) на Европейската фондация за управление на качеството (EFQM). Известни в света са и наградите за качество "Деминг" (Deming Prize) - Япония, "Малкълм Болдридж" (Malcolm Baldrige National Quality Award) - САЩ и др. България е от малкото европейски страни без Национална награда по качеството. Това също може да стимулира фирмите и Клуб 9000 от години търси съдействието на държавната администрация за въвеждането на такава и у нас. Полезна би била Национална програма по качеството. 

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Женевски конвенции
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 25.09   1396 г. – Султан Баязид I разгромява кръстоносната армия на унгарския крал и император на Свещената римска империя Сигизмунд Люксембургски в Битката при Никопол, и...