След 1 януари се наблюдава масиран внос на употребявани гуми и метален скрап

29.03.2007 | 01:00
по статията работи: econ.bg

 

Г-н Шушков, сериозен ли е проблемът с трансграничния пренос на отпадъци у нас?

Николай Шушков:

Проблемът с трансграничния пренос на отпадъци е изключително сериозен в целия Европейски съюз, в това число - и в България, особено след присъединяването ни към Съюза на 1 януари 2007 година. Немалко български граждани и фирми решиха, че отпадъците са стока за свободно обръщение, което, разбира се, не е така. Движението на отпадъците между страните, както и във вътрешността на всяка една от тях, става по много строг, законово определен ред, който не е както при останалите стоки. У нас например се изисква разрешително от Министерството на околната среда и водите (МОСВ) за отпадъците, които са в т.нар. "жълт" и "зелен" списък.

Какво показват наблюденията ви след 1 януари 2007 г.?

Николай Шушков:

Наблюденията ни след 1 януари са, че у нас масово се внасят употребявани автомобилни гуми, които, категорично подчертавам - по европейските спецификации - са отпадък. Същото важи и за металния скрап.
Ние, като митнически органи, вече не сме на граничните пунктове и имаме малко компетенции да спрем този внос.

Как реагирате при създалата се тревожна обстановка?

Николай Шушков:

Преди 2 дни в Петрич направихме среща, на която присъстваха заинтересувани институции. Аз изказах мнение, че проблемът може и трябва да се реши с по-активното участие и намеса на МОСВ, Националната агенция по приходите (НАП) и другите компетентни органи. Митницата ще съдейства за решаването на този проблем. Като българин никак не желая страната да се превръща в сметището на Европа.

Къде отиват тези отпадъци, имате ли информация?

Николай Шушков:

В Петрич стана ясно, че голяма част от гумите се изгарят, за да се извлекат от тях металните плетки и предават като вторични суровини.

Как виждате решаването на проблема?

Николай Шушков:

Органите, които са оторизирани да извършват контрола, трябва да бъдат по-настоятелни и перфектни във вътрешния контрол у нас.

Какви санкции са предвидени за недобросъвестните вносители на тези видове отпадъци?

Николай Шушков:

Санкции са предвидени от законодателя и те са изключително строги.

Имате ли работни контакти с МОСВ по този проблем?

Николай Шушков:

Да, и по закон, и съгласно Наредбата за взаимодействие, ние сме длъжни да ги информираме, и сме ги информирали. Тук своето място има и Комисията за защитата на потребителите.

Българският еврокомисар г-жа Меглена Кунева отговаря за защита на потребителите. Тя информирана ли е?

Николай Шушков:

Не, това е задължение на други органи и институции.

Имате ли статистика в какви обеми се внасят употребявани автомобилни гуми и скрап у нас?

Николай Шушков:

Статистика в момента не се води, тъй като няма граничен пункт. Не мога да кажа какви са обемите, но видимо те никак не са малки.

Вие тук, на Кулата, можете само да констатирате, така ли е?

Николай Шушков:

Когато констатираме, налагаме санкции по Закона за митниците, тъй като отпадането на митническия контрол на границата не означава отпадането на митническия контрол във вътрешността на страната. Ние тук, на Кулата, подчертавам, спазваме законовите изисквания, но от 100 автомобила можем да проверим само 2-3.

 

/Интервю на Sandanski1.com

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 06.12   963 г. – Лъв VIII е избран за римски папа. 1240 г. – Армията на монголския владетел Бату Хан покорява Киевското княжество. 1534 г. – В Еквадор е...