Смарт картата е път към глобализация на бизнеса и услугите

16.06.2003 | 01:00
по статията работи: econ.bg
 

Специално за ECON.BG

 

- Бихте ли ни представили модела Smart Cities?

Владимир Чорбаджиев:

- Най-общо казано моделът е една схема, която използва технологията на смарт картите и чрез която включва в себе си три основни модула: издателят на картите, множеството институции, които предоставят услугите си за ползване през смарт картите и самите държатели на картите. Консорциумът Smart Cities е учреден от следните институции: SchlumbergerSema, Southampton City Council, The University of Southampton, Technolution, CRID, MasterCard Europe, City of Göteborg, IT Innovation и Черноморска Консултантска Къща. Проектът е финансиран от Европейския съюз във връзка с Петата рамкова спогодба, която цели подобряване на стандарта на живот на гражданите на Европа. Това е един динамичен проект с широко приложение, който дава възможност на средно населените градове да използват многобройните предимства на смарткарт средата.

- Какво отличава смарт картата от останалите дебитни и кредитни карти? По сигурна ли е тя?

Милен Петров:

- Разликата е в това, че смарт картата има вграден чип, който извършва кодирането и декодирането на информацията вътре в себе си и нивото на защита на данните е много по-високо. За момента е доказано, че чрез текущите големини на ключовете за кодиране и декодиране е невъзможно информацията да бъде декриптирана без конкретния ключ. Това осигурява надеждност.

В смарт картата има възможност за съхраняване на достатъчно голям обем информация в криптиран вид, така че картата може да бъде използвана и като средство за съхраняване на данни.

Владимир Чорбаджиев:

- Другата разлика е, че парите се съхраняват виртуално върху самата карта, т.е. не е необходимо непрекъснато да има връзка в цялата мрежа за следене на разплащанията. Картата е достатъчно сигурна и не е нужно всеки път да се прави връзка със счетоводната система. Смарт картата отговаря на четирите основните елементи на сигурното и надеждно боравене с данни: идентификация – контакт с търсения обект/лице, интегрираност – данните да не променят по време на пътуването им от подателя до получателя, конфиденциалност  - достъп да имат само указаните лица, достъпност – данните да могат да се ползват винаги, когато е необходимо.

 - Какви услуги могат да се ползват чрез смарт картите?

Милен Петров:

- Един от наболелите проблеми днес е съхраняването на информацията и оторизация на достъпа до нея. Смарт картите успешно решават този проблем. Типични примери за използването им са: здравният картон и епикризи на гражданите, които могат да бъдат съхранени изцяло. Смарт картите могат да бъдат използвани вместо лични карти и шофьорски книжки. Те могат да намерят приложение при ползването на различни услуги, като транспорт, библиотеки, фитнес центрове, спортни съоръжения, клубове по интереси и т.н.

Есенцията на идеята за смарт картите е да се използват многофункционално. Различните услуги се предоставят през смарт картата, тъй като тя е достатъчно надеждна, съхранява достатъчно голям обем информация и улеснява до голяма степен притежателя си и самите доставчици на услугите.

- Кои градове в Европа вече са "интелигентни"?

Владимир Чорбаджиев:

- Пилотният проект е в град Саутхемптън, Великобритания, в частност университета в Саутхемптън, който също е издател на смарт карти. Вече е създадена "SmartCities Interest Group (SIG)", в която са включени Европейски градове, желаещи да внедрят SmartCities модела.

Членовете на тази група получават съдействие при изпращането на smart card ориентирани проекти. Една от възможностите е участие в проект по 6-та Рамкова спогодба на Европейската комисия, където са необходими участници от няколко държави.

- Очаквате ли смарт картите да бъдат наложени лесно у нас и бързо да намерят широко приложение?

Владимир Чорбаджиев:

- MasterCard и Visa вече одобриха стандарт EMV (European MasterCard Visa), който ще се въведе за разплащане от дебитни и кредитни карти от 2005 г. С въвеждането на смарт картите всичко ще стане по-лесно като обслужване. Не очакваме в България изведнъж да има няколко "интелигентни града", но моделът може да се приложи и само в конкретни насоки. Моделът Smart Cities е много гъвкав, той доказа, че може да се приложи например в рамките на един университет или едно училище. Очакваме да тръгнем от определено ниво и постепенно да се разрастне.

Милен Петров:

- Още повече, че смарт картата е път към глобализация на бизнеса и услугите. Всичко в Обединена Европа ще бъде глобализирано, така че, рано или късно, използването на смарт картите ще се наложи.

- Бихте ли ни представили Черноморска Консултантска Къща. Защо Европейската комисия избра именно вас за партньор по проекта?

Милен Петров:

- Компанията е основана през 1993 г. във Варна, изцяло частна собственост. В момента имаме три офиса в София, Варна и Оксфорд (Великобритания). Основната цел на фирмата е разработване и предлагане на високотехнологични решения за критични бизнес проблеми. Предлагаме софтуерни решения в областта на Customer Relationship Management (CRM) системите, Portfolio Management, защита на информацията и интеграция между различни софтуерни решения. Това позволява различните системи в дадена институция да могат да "говорят" помежду си без допълнителни доработки.

Критериите на Европейската комисия при проекта SmartCities бяха доста високи. Имаше около 5000 кандидата. Ние бяхме в първата петица, като в пет от шестте категории имахме максимален брой точки. Отговорни сме за популяризирането и внедряването на SmartCities модела в Източна Европа и ще работим усилено с държавните, централни и местни органи за намиране на финансиране по държавни проекти, както и за осигуряване на помощ от частни структури. Частните фирми, които участват в тези проекти ще имат възможност да включват предлаганите от тях услуги на картите издавани на гражданите.

Целта ни е да сформираме Консорциум от държавни и местни организации, които да обединят своите усилия в изграждането на "Интелигентен град", както и да се възползват от възможността да предоставят свои услуги на притежателите на смарт карти. Тъй като смарт картата може да побере много и различни приложения, то една бъдеща инициатива би могла и да се възползва от обединяване на отпуснатите европейски държавни или общински бюджети за отделни проекти.

 

Есенцията на идеята за смарт картите е да се използват многофункционално. Различните услуги се предоставят през смарт картата, тъй като тя е достатъчно надеждна, съхранява достатъчно голям обем информация и улеснява до голяма степен притежателя си и самите доставчици на услугите.

- Кои градове в Европа вече са "интелигентни"?

Владимир Чорбаджиев:

- Пилотният проект е в град Саутхемптън, Великобритания, в частност университета в Саутхемптън, който също е издател на смарт карти. Вече е създадена "SmartCities Interest Group (SIG)", в която са включени Европейски градове, желаещи да внедрят SmartCities модела.

Членовете на тази група получават съдействие при изпращането на smart card ориентирани проекти. Една от възможностите е участие в проект по 6-та Рамкова спогодба на Европейската комисия, където са необходими участници от няколко държави.

- Очаквате ли смарт картите да бъдат наложени лесно у нас и бързо да намерят широко приложение?

Владимир Чорбаджиев:

- MasterCard и Visa вече одобриха стандарт EMV (European MasterCard Visa), който ще се въведе за разплащане от дебитни и кредитни карти от 2005 г. С въвеждането на смарт картите всичко ще стане по-лесно като обслужване. Не очакваме в България изведнъж да има няколко "интелигентни града", но моделът може да се приложи и само в конкретни насоки. Моделът Smart Cities е много гъвкав, той доказа, че може да се приложи например в рамките на един университет или едно училище. Очакваме да тръгнем от определено ниво и постепенно да се разрастне.

Милен Петров:

- Още повече, че смарт картата е път към глобализация на бизнеса и услугите. Всичко в Обединена Европа ще бъде глобализирано, така че, рано или късно, използването на смарт картите ще се наложи.

- Бихте ли ни представили Черноморска Консултантска Къща. Защо Европейската комисия избра именно вас за партньор по проекта?

Милен Петров:

- Компанията е основана през 1993 г. във Варна, изцяло частна собственост. В момента имаме три офиса в София, Варна и Оксфорд (Великобритания). Основната цел на фирмата е разработване и предлагане на високотехнологични решения за критични бизнес проблеми. Предлагаме софтуерни решения в областта на Customer Relationship Management (CRM) системите, Portfolio Management, защита на информацията и интеграция между различни софтуерни решения. Това позволява различните системи в дадена институция да могат да "говорят" помежду си без допълнителни доработки.

Критериите на Европейската комисия при проекта SmartCities бяха доста високи. Имаше около 5000 кандидата. Ние бяхме в първата петица, като в пет от шестте категории имахме максимален брой точки. Отговорни сме за популяризирането и внедряването на SmartCities модела в Източна Европа и ще работим усилено с държавните, централни и местни органи за намиране на финансиране по държавни проекти, както и за осигуряване на помощ от частни структури. Частните фирми, които участват в тези проекти ще имат възможност да включват предлаганите от тях услуги на картите издавани на гражданите.

Целта ни е да сформираме Консорциум от държавни и местни организации, които да обединят своите усилия в изграждането на "Интелигентен град", както и да се възползват от възможността да предоставят свои услуги на притежателите на смарт карти. Тъй като смарт картата може да побере много и различни приложения, то една бъдеща инициатива би могла и да се възползва от обединяване на отпуснатите европейски държавни или общински бюджети за отделни проекти.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 07.11   1659 г. – Сключен е Пиренейският договор, който слага край на Френско-испанската война. 1816 г. – Александър I Павлович – цар на Русия и крал на Полша...