Специално за Econ.bg
Д-р Джералд Кромер е член на борда на изпълните директори и вицепрезидент на Siemens Enterprise Communications (SEN), една от водещите световни компании в телекомуникационния бранш. Той отговаря за глобалните услуги и бизнес решенията на компанията, което включва всички етапи на този вид бизнес - от консултирането и дизайна до предоставянето и поддръжката на интегрирани услуги на SEN.
Д-р Кромер започва кариерата си през 1997 г., а през 2003 г. се присъединява към Siemens Enterprise Communications като преминава през различни мениджърски нива.
Срещаме се в София, където се намира Центърът за глобално сервизно обслужване на SEN за Централна и Източна Европа. Центърът предлага услуги като проектиране, доставяне, инсталиране и поддържане на комуникационни системи; решения за корпоративни комуникации; мултимедийни решения за пренос на глас, данни и видео; решения за обединени комуникации и т.н.
С Джералд Кромер разговаряме за перспективите пред центъра в София и пред компанията глобално, както и за най-новите IT решения, така актуалните "облачни" услуги.
Здравейте, д-р Кромер, срещаме се в София. Каква е целта на посещението Ви в България?
Джералд Кромер:
Тук съм, защото офисът в София, или Global Customer Support центъра за Централна и Източна Европа, е съществена част от глобалната стратегия на нашата организация.
Защо избрахте България за център на Siеmens Enterprise Communications (SEN) за Централна и Източна Европа? От една година и управлението му е поверено на българин – Методи Георгиев...
Джералд Кромер:
София е най-голямото ни поделение за Централна и Източна Европа и затова е логично тази позиция да бъде тук. Но също София е много силен пазар на труда с много голям потенциал на таланти. В центъра тук работят около 165 души. От София поддържаме нашите клиенти, основно от Централна и Източна Европа, но също така и някои американски клиенти и част от азиатския пазар. От тук обслужваме общо 43 държави.
Какви са вложените инвестиции в центъра в София?
Джералд Кромер:
Абсолютно конкретни цифри нямам в момента, но преди пет години ние изградихме центъра тук и за да имаме този екип от 165 души, сме вложили много инвестиции в тяхното обучение. Тук изградихме много сериозна лаборатория, която е виртуална и всъщност към нея има достъп и от други центрове, но се използва основно от нашите инженери, за да могат да тестват и да разиграват сложни проблеми. Тук има много високо квалифицирани инженери и това води до много качествена поддръжка на цена, която не можем да намерим никъде по света.
Каква е равносметката ви за тези пет години? Виждате ли потенциал за развитие на центъра тук? В каква посока?
Джералд Кромер:
Преди пет години в Siеmens имаше голяма дискусия дали изграждането на центъра тук е правилна стъпка. Днес, гледайки от дистанцията на времето, за компанията това беше абсолютно правилно решение. По пътя срещнахме много предизвикателства, но сега съм убеден, че ако пак трябваше да избираме, щяхме да направим същия избор.
Този център ще има още по-голяма важност. Защото ние имаме поделения за Централна и Източна Европа, Германия, Великобритания, САЩ и Латинска Америка, а тук имаме най-образованите хора, екипът е много мотивиран, развива се и получаваме най-доброто качество за цената, която плащаме. Германия е много скъпа, САЩ са много скъпи, дори Бразилия (където е централата за Латинска Америка – бел.авт.) вече е много скъпа.
В бъдеще центърът ще се развива от една страна като стратегическа локация и от друга страна като бизнес ориентиране на фирмата, която ще се стреми да има все повече дистанционни разрешения на проблемите. Ние сме Remote Delivery Center, т.е. разрешаваме проблемите дистанционно, и целта е да има все повече такива решения от разстояние, а не на място.
Какви бяха притесненията преди пет години?
Джералд Кромер:
Тогава страховете бяха, че със създаването на такъв център за дистанционна поддръжка може да загубим клиенти. Опасявахме се да не се загубим този пряк контакт с клиента в отделните страни, че хората считат, че винаги е по-добре да имаш инженер рамо до рамо. Всъщност нашата работа е да управляваме така, че да доставяме качествени услуги дистанционно и да можем да решаваме тези проблеми дистанционно.
Да поговорим по-глобално. Как Siеmens Enterprise Communications се позиционира на пазара? Разкажете повече за дейността на компанията.
Джералд Кромер:
Siеmens Enterprise Communications е част от групата на Siemens Германия. Предлагаме Voice, Data, видео комуникации и цялото обезпечаване около тези услуги. По отношение на пазарния дял ние сме в топ 5. Що се отнася до пазара на Voice Over IP, сме номер 2 след Avaya и преди компании като Sisco и Alcatel. В Европа и Латинска Америка сме пазарен лидер. В САЩ сме на четвърта-пета позиция след играчи като Avaya и Sisco.
Живеем във време, в което секторът на услугите движи икономиката. А в областта на технологиите все по-често споменаваме термина "облачни" услуги (cloud services). В облака ли е бъдещето?
Джералд Кромер:
Да, права сте, това е бъдещето. Комуникациите също се движат към облачните решения. Но да уточня, от една страна имаме частните облаци, от друга - публичните. Частният облак е услуга, която ние предоставяме на голяма част от клиентите ни и вече ги обслужваме по този начин. Предимствата са, че те са поставени в професионални дейта центрове, където са подкрепени с цялата поддръжа, сигурност и получават целия IT пакет от услуги. Що се отнася до публичните облачни решения, ние стартирахме такава услуга миналата година. Тук ползите са, че отново имате професионален дейта център, но в този случай се плаща само за това, което използвате и ефективността се получава от набирането на голямо количество клиенти.
А как се развива пазарът на този тип услуги в Централна и Източна Европа? Какъв процент от фирмите са преминали към облачни решения?
Джералд Кромер:
Конкретно за Централна и Източна Европа нямам точни данни за пазарния дял. Но като цяло може да се каже, че в момента има повече приказки, отколкото действия в това отношение. Все още малко компании се възползват от облака, но това число нараства и ще продължи да нараства. Много по-силно е развитието на услугата в частния сектор, отколкото в публичния. Частните фирми все повече са склонни да използват облачните решения, но бъдещето е в тях. Очаква се много сериозен ръст и в публичния сектор.
Само големи компании ли могат да се възползват от облачните услуги?
Джералд Кромер:
Публичният облак е по-скоро за средния бизнес, който не може да си позволи да купи цялото решение самостоятелно, но може да се възползва от услугите, които се предлагат. Иначе от частния облак се възползват основно големи компании, например IBM, Lufthansa, чиито дейта центрове (data center - съоръжение с компютърни системи, телекомуникационни средства и компоненти за съхранение на информация - бел.ред.) поддържаме.
Какви инвестиции са необходими за преминаване към облачните решения? Предлагате ли запазване на инвестицията на клиента в съществуващо до момента оборудване?
Джералд Кромер:
Най-голямата полза от облака е, че всъщност не са необходими големи инвестиции в оборудване. Компаниите инвестират в услуга и всъщност плащат това, което ползват. Същността е, че ние покриваме този разход, защото инвестираме в изграждането на тези дейта центрове, които те ползват след това. Относно запазването на вече направена инвестиция – зависи от това какво имат като оборудване. Ако то е достатъчно ново и модерно, може да се интегрира в клауд решенията, даваме тази възможност.
През март пуснахте нова версия на облачната услуга за обединени комуникации – решението OpenScape Cloud Solution. Какво е специфичното за него?
Джералд Кромер:
Това решение е със силен фокус върху видеото, върху компютърното видео. Съчетава глас, съобщения, видео. Но другият аспект е мобилността. Можем да ползваме услугата през всяко устройство – PC, лаптоп, таблет, смартфон, независимо дали Android или iPhone. Засега услугата е достъпна в САЩ, но ще бъде представена в Европа след четири дни.
А българският бизнес готов ли е за облачните услуги?
Тук в разговора се намесва Методи Георгиев, директор на Global Customer Support на SEN за Централна и Източна Европа:
Пазарът все още е малък. Но като цяло облачните решения в България се движат по начина, по който се движат в световен мащаб – браншовете и представителствата на големите компании, бидейки част от големите организации, минават към тези решения. Те се движат с общия темп.
Едно от най-големите притеснения, свързани с облачните услуги, е сигурността. Как гарантирате защитата на фирмената информация?
Джералд Кромер:
Така е, винаги когато започваме дискусия, това е първият въпрос, който излиза. Аз казвам – покажете ми какво използвате вие сега и аз ще ви покажа какво може да ви предложи облачното решение. И можем да сравним кое е по-сигурно. Винаги имаме бекъп варианти, дори за загуба на връзката, имаме подсигурена мрежа, за да няма спадове в услугата. Ако погледнете защитите, които използваме – не съм виждал клиенти, които да имат такъв вид защита. Ние сме инвестирали, много усилия, милиони в защитата – нещо, което клиентите не могат да си позволят или не правят. Всъщност се оказва, че във всяка една зона в клауд решенията има много по-голяма сигурност, отколкото в локалните решения.
Какво е бъдещето, доколкото е възможно да се направи бърза прогноза за техологиите в IT индустрията?
Джералд Кромер:
Нашето бъдеще е в комуникационните ентерпрайз решения, където са всички части на комуникацията – глас, съобщения, видео. И това може да бъде както в облачните решения, така и в управлението на тези решения за нашите клиенти – услуги, каквито и в момента предлагаме.