Специално за ECON.BG
- Г-н Фингаров, какво е спедицията за "Трансленд"?
Емил Фингаров:
- "Трансленд" е сравнително млада фирма – има 4-годишна история и в същото време е с водещи позиции на пазара. Миналата година имаме оборот над 20 млн. лева, като по този показател се нареждаме сред първите фирми в България. Специалистите ни са много опитни - 90 % от служителите имат над 5 години стаж в спедицията, а една трета - над 10 години. "Трансленд" предлага всички услуги в спедицията - групажни пратки, контейнерни, автомобилни, жп, комбинирани, въздушни пратки, със съпътстващите дейности – складова логистика, консултиране на клиентите, информационни системи за проследяване на пратките, своевременно информиране на клиентите и всички митнически, застрахователни и други формалности.
Спедицията за нас означава поета отговорност пред клиента, независимо дали той е клиент с личен багаж или голямо предприятие. Превозите се предхождат от консултация по бъдещия превоз, за да се намери най-добрата форма, оптималният начин за транспортиране. Клиентите търсят не само добра цена, а добър сервиз и сигурност по време на транспортирането. "Трансленд" се стреми да им даде тези три неща и засега успява. На базата на един висококвалифициран състав от мотивирани служители успяваме да се обърнем директно към клиента и да подходим във всеки случай индивидуално. На практика повечето клиенти, с които работим се обслужват индивидуално, имат лице за контакт във фирмата, което е много близо до техните нужди, познава до голяма степен спецификата на тяхната дейност и може да им предложи оптималното решение за превоза на техните пратки.
- Какво е състоянието и тенденциите на пазара на спедиторски услуги?
Емил Фингаров:
- Пазарът е много интересен и динамичен. В България има много спедиторски фирми, конкуренцията е голяма. Може би ще се наблюдава тенденция на намаляване броя на фирмите.Това е естествен процес в период на преход и се наблюдава и в други браншове. Фирмите, които са по-коректни, действат професионално и имат европейска визия по отношение на спедицията, ще останат на пазара. На пазара на товародателите също тече такъв процес - едни се закрепват, други не успяват. Това внася смущение при спедиторите. Един от основните проблеми на спедиторите са клиенти, които не плащат или забавят плащанията. С изкристализирането на пазара, в зависимост от това кой какво и как може, ще стане ясно кой ще остане. Основното е фирмите да бъдат коректни и да прилагат европейския модел в работата си.
- Смятате ли, че болшинството от фирмите вече има такава визия?. Съответства ли качеството на спедиторските услуги у нас на това в ЕС?
Емил Фингаров:
- Когато сравняваме българските спедиторски фирми с европейските, трябва да се правят два паралела. Като цяло, на българския спедитор му се налага да работи повече и да извършва повече услуги от западния. Нашите клиенти са свикнали по този начин, особено корпоративните клиенти, за които се предлага комплексна услуга. Спедиторските фирми получават обаждания по всяко време на деня, иска се нещо конкретно и бързо и трябва веднага да се вземе решение как то да бъде извършено. Особено когато става въпрос за комбиниран превоз, трябва да се прецени откъде да мине стоката, да се съобрази географската, политическата , климатична обстановка. Например, в момента нивото на река Дунав е критично ниско, това пречи някои от превозите да се извършват с воден транспорт и тово налага използването на други по-скъпи транспортни схеми. От една страна, на българските фирми се налага да извършват повече дейности, докато на Запад всичко е уредено, там нещата са ясни. От друга страна, при нас съществува проблемът с парка – вагонен, автомобилен, който е по-лош от западния. Една от най-важните задачи за БДЖ, например, е да обнови и ремонтира вагонния парк. Вагоните не достигат за извършване на превозите, най-дефицитни са специализираните вагони. Този проблем трябва да се реши в кратки срокове. При автомобилите положението е малко по-различно, защото има много частни фирми, които са инвестирали и продължават да инвестират в нови автомобили, но има и доста стари автомобили, които вече не отговарят на изискванията за движение в границите на Европейския съюз.
По отношение на европейските стандарти, спедиторите са едни от първите, които на практика са покрили изискванията на ЕС. Ние работим в тясно взаимодействие с фирми от ЕС, основните превози се извършват по направлението България-Западна Европа. Документацията е почти напълно унифицирана с ЕС. Самата схема на работа вече е идентична с тази в Западна Европа.
- Какви са другите основни проблеми на спедиторите, освен забавянето на плащанията?
Емил Фингаров:
- Голямата конкуренция има своите минуси. На моменти се стига до положение, в което дадени фирми стигат до снижаване качеството на услугата, а това има лоши последици за спедиторския пазар като цяло. Това отново е въпрос на време, няма да стане за ден и за два, но се надявам, че в близките години на пазара ще останат по-добрите фирми, както е в Европа. В момента европейските спедитори присъстват в България и имат голяма конкуренция от страна на българските фирми. Самият пазар ще регулира този процес. Товародателите все повече очакват една комплексна услуга от спедитора - от консултацията, намирането на варианти, предлагането на най-добра цена,транспортните схеми, и всякаква съпътстваща информация. Тези фирми, които се насочат към индивидуално и комплексно обслужване на клиента, ще имат бъдеще на пазара в България. Много е важна и организацията в самата фирма. Екипът трябва да бъде мотивиран, да знае каква е целта във фирмата. Добрата организация предполага разпределяне на отговорностите. В "Трансленд" всеки отдел има делегирани права, може да действа и самостоятелно, но съответно носи и отговорността клиентът да бъде обслужен по най-добрия начин. В голяма степен доверието на ръководството към служителите се оправдава. Когато човек има ясно зададена широко рамка, в която може да се движи свободно, работи по-добре, отколкото когато е закован на точно определено място. Стараем се да прилагаме европейски модел в работата и да поддържаме благоприятен микроклимат.
- Когато сравняваме българските спедиторски фирми с европейските, трябва да се правят два паралела. Като цяло, на българския спедитор му се налага да работи повече и да извършва повече услуги от западния. Нашите клиенти са свикнали по този начин, особено корпоративните клиенти, за които се предлага комплексна услуга. Спедиторските фирми получават обаждания по всяко време на деня, иска се нещо конкретно и бързо и трябва веднага да се вземе решение как то да бъде извършено. Особено когато става въпрос за комбиниран превоз, трябва да се прецени откъде да мине стоката, да се съобрази географската, политическата , климатична обстановка. Например, в момента нивото на река Дунав е критично ниско, това пречи някои от превозите да се извършват с воден транспорт и тово налага използването на други по-скъпи транспортни схеми. От една страна, на българските фирми се налага да извършват повече дейности, докато на Запад всичко е уредено, там нещата са ясни. От друга страна, при нас съществува проблемът с парка – вагонен, автомобилен, който е по-лош от западния. Една от най-важните задачи за БДЖ, например, е да обнови и ремонтира вагонния парк. Вагоните не достигат за извършване на превозите, най-дефицитни са специализираните вагони. Този проблем трябва да се реши в кратки срокове. При автомобилите положението е малко по-различно, защото има много частни фирми, които са инвестирали и продължават да инвестират в нови автомобили, но има и доста стари автомобили, които вече не отговарят на изискванията за движение в границите на Европейския съюз.
По отношение на европейските стандарти, спедиторите са едни от първите, които на практика са покрили изискванията на ЕС. Ние работим в тясно взаимодействие с фирми от ЕС, основните превози се извършват по направлението България-Западна Европа. Документацията е почти напълно унифицирана с ЕС. Самата схема на работа вече е идентична с тази в Западна Европа.
- Какви са другите основни проблеми на спедиторите, освен забавянето на плащанията?
Емил Фингаров:
- Голямата конкуренция има своите минуси. На моменти се стига до положение, в което дадени фирми стигат до снижаване качеството на услугата, а това има лоши последици за спедиторския пазар като цяло. Това отново е въпрос на време, няма да стане за ден и за два, но се надявам, че в близките години на пазара ще останат по-добрите фирми, както е в Европа. В момента европейските спедитори присъстват в България и имат голяма конкуренция от страна на българските фирми. Самият пазар ще регулира този процес. Товародателите все повече очакват една комплексна услуга от спедитора - от консултацията, намирането на варианти, предлагането на най-добра цена,транспортните схеми, и всякаква съпътстваща информация. Тези фирми, които се насочат към индивидуално и комплексно обслужване на клиента, ще имат бъдеще на пазара в България. Много е важна и организацията в самата фирма. Екипът трябва да бъде мотивиран, да знае каква е целта във фирмата. Добрата организация предполага разпределяне на отговорностите. В "Трансленд" всеки отдел има делегирани права, може да действа и самостоятелно, но съответно носи и отговорността клиентът да бъде обслужен по най-добрия начин. В голяма степен доверието на ръководството към служителите се оправдава. Когато човек има ясно зададена широко рамка, в която може да се движи свободно, работи по-добре, отколкото когато е закован на точно определено място. Стараем се да прилагаме европейски модел в работата и да поддържаме благоприятен микроклимат.