Стандартите за управление на качеството, повишаването на ефективността и обучението са основните ни акценти

17.06.2003 | 01:00
по статията работи: econ.bg
 

Специално за ECON.BG

 

- Г-н Василев, бихте ли ни представили консорциум FLAG?

Венцислав Василев:

- Членове на FLAG са три американски организации, които работят заедно. ACDI/VOCA работи в областта на селското стопанство и хранително-вкусовата промишленост. Ние сме Корпусът за международно сътрудничество (IESC) и работим в други индустриални сектори, като лека промишленост, производство на облекла, мебели, парфюмерийно-козметични продукти, фармацевтика, туризъм, ИТ софтуер. Университетът Делауеър (UD) се занимава с проекти в екотуризма и провежда обучение. Работим в секторите, които имат потенциал за развитие, за създаване на работни места, за износ. Целите ни са съобразени с националните приоритети: повишаване на жизнения стандарт, създаване на работни места, конкурентоспособен частен сектор, интеграция в ЕС.

Предлагаме обучение, техническо съдействие, консултантски услуги от български и американски специалисти в критични, важни за клиентите области. Това могат да бъдат продажби, маркетинг, управление на производството, управление на качеството, разработка на нови продукти, оптимизация, намаляване на разходи, управление на човешките ресурси. Там, където фирмите чувстват, че имат проблеми или където, ние, при анализа на силните и слаби страни и диагностичния анализ, виждаме нужда от подобрения, така че фирмите  да могат да реализират бизнес целите си и да станат по-конкурентни. Работим, както на фирмено ниво, така и на секторно и национално ниво. С различни партньорски организации и асоциации правим и по-широк кръг обучения за разпространение на положителни практики. На национално ниво FLAG е подпомогнал разработката на някои закони и системата за складови записи в зърнения сектор. От една страна, предлагаме обучение и технически услуги с цел повишаване конкурентоспособността на фирмите и от друга страна, сме разработили и други услуги за съдействие. Например, конкретен план за внедряване на международни стандарти за управление на качеството. Много фирми, за да могат да участват в търгове, трябва да имат ISO 9000 или добра производствена практика, в хранително-вкусовата промишленост е HACCP, по отношение на изискванията към околната среда - ISO 14000. Все повече се изискват стандарти, които касаят здравословни и безопасни условия на труд. Много често чужди фирми са задължени и искат да възлагат поръчки само там, където тези условия са спазени. Международните стандарти са много важни за интегрирането на фирмите в ЕС и въобще за излизането на международните пазари. Организираме участие на наши фирми на международни изложения, като очакваме те да покрият част от разходите. Нашата роля е да ги подпомогнем, да организираме, да ги стимулираме, да покрием определени рискове. Фокусирани сме към увеличаване на износа чрез подпомагане на българските фирми, както в областта на контактите, така и по отношение на достъпа до експортно финансиране и пазарна информация. Оказваме помощ и в областта на бизнес планирането с цел привличане на инвестиции.

- Имате ли приоритетни сектори?

Венцислав Василев:

- Целевите ни клиенти са експортно-ориентирани частни български фирми, които имат възможност за растеж. Приоритетните ни сектори са: лека промишленост, алтернативен и еко туризъм, информационни технологии.

- Какви са резултатите досега?

Венцислав Василев:

- За последните 5-6 години са осъществени над 1400 проекта за техническо съдействие, от които около 1150 са за фирмите от малкия и средния бизнес. Близо 45 милиона щатски долара са инвестирани за съвместни предприятия. Направили сме 39 бизнес плана за стойност над 25 милиона долара, които са отпуснати за финансиране на фирми в агробизнеса, строителството и туризма. Създадените и запазени работни места са близо 25 хиляди. 124 компании са в процес на въвеждане на международни стандарти за качество, а 74 вече са сертифицирани.

Работим доста активно в бранша за производство на облекла, където има естествено търсене. От една страна се опитваме да помогнем на фирмите да бъдат по-конкурентоспособни чрез специалисти в областта на управление на производството и от друга страна, да привлечем фирми купувачи на облекла, които да проявят интерес към възлагане на поръчки в България. Сега разширяваме тази дейност в областта на мебелите, домашния текстил. Целта ни е да привлечем предприятия и от съседните страни, за да можем да предложим производствените възможности на целия регион.

- Какви услуги предлага Търговският център (TDC) и GTN (The Global Trade & Technology Network)?

Венцислав Василев:

- Търговският Център е създаден специално, за да насърчи регионалната търговия и достъпа на български фирми до външни пазари. В тази насока организираме бизнес срещи с партньори от съседните страни и търговски изложения. Досега са осъществени 23 бизнес мисии на български фирми в чужбина, подпомогната е реализацията на експортни сделки за над 10 милиона долара, както и участието на близо 500 български фирми на международни изложения. Глобалната търговска и технологична мрежа (GTN) работи към Търговския Център. Това е система за електронна търговия, където при регистриране на фирмите се прави автоматично срещане на търсене и предлагане. Оказва се и допълнително съдействие в процес на преговори, обработване и финализиране на сделките. Глобалните резултати са подпомогнати сделки за над 100 милиона щатски долара за две години. Регистрираните фирми в GTN са близо 7000, като българските фирми са над 260. Услугата е безплатна.

- Споменахте Системата за Складови записи в България. Как беше въведена и как действа тя?

Венцислав Василев:

- FLAG разработи Системата за Складови записи в България като една интегрирана, комплексна система, която обхваща, както производителите на зърно, така и самите складове, финансовите институции и държавата. Системата дава възможност пазарът да функционира нормално и да се избегне сезонността. Вместо производителите да продават на безценица, когато цената е ниска, те могат да оставят зърното в склада, срещу което получават една ценна книга и могат да продадат зърното, когато цената е по-изгодна.

- Какви са вашите впечатления, кое затруднява, най-вече, развитието на МСП у нас?

Венцислав Василев:

- Помогнали сме на много фирми. Следващите 6 месеца трябва да изпълним около 60 проекта и да задълбочим работата си в области, като създаване на центрове за обучение и центрове за консултантска помощ. Доста голяма част от програмата ни в момента е в стандартите за управление на качеството. Там трябва да се работи и по отношение на повишаването на ефективността. Когато се приложи подходът за управленско консултиране и се анализират проблемите във фирмата и кое би трябвало да се подобри, за да се повиши ефективността, тогава могат да се правят и различни промени в начина на управление на поръчките, на производствения процес, контролът на качеството. Друг момент е взаимното управление на процеса, така че да няма тесни места или мотивацията на персонала. Често правим обучения, например за продажбени умения. Свикнали сме да мислим, че най-важното е да произведем нещо, а всъщност важното е да можем да го продаваме. Почти всички български фирми, които искат да бъдат конкурентоспособни трябва да следват подхода на утвърдените международни компании или да бъдат иновативни по отношение на продажбите. Клиентът е взискателен и трябва да бъде предразположен и убеден.

 

Венцислав Василев:

- За последните 5-6 години са осъществени над 1400 проекта за техническо съдействие, от които около 1150 са за фирмите от малкия и средния бизнес. Близо 45 милиона щатски долара са инвестирани за съвместни предприятия. Направили сме 39 бизнес плана за стойност над 25 милиона долара, които са отпуснати за финансиране на фирми в агробизнеса, строителството и туризма. Създадените и запазени работни места са близо 25 хиляди. 124 компании са в процес на въвеждане на международни стандарти за качество, а 74 вече са сертифицирани.

Работим доста активно в бранша за производство на облекла, където има естествено търсене. От една страна се опитваме да помогнем на фирмите да бъдат по-конкурентоспособни чрез специалисти в областта на управление на производството и от друга страна, да привлечем фирми купувачи на облекла, които да проявят интерес към възлагане на поръчки в България. Сега разширяваме тази дейност в областта на мебелите, домашния текстил. Целта ни е да привлечем предприятия и от съседните страни, за да можем да предложим производствените възможности на целия регион.

- Какви услуги предлага Търговският център (TDC) и GTN (The Global Trade & Technology Network)?

Венцислав Василев:

- Търговският Център е създаден специално, за да насърчи регионалната търговия и достъпа на български фирми до външни пазари. В тази насока организираме бизнес срещи с партньори от съседните страни и търговски изложения. Досега са осъществени 23 бизнес мисии на български фирми в чужбина, подпомогната е реализацията на експортни сделки за над 10 милиона долара, както и участието на близо 500 български фирми на международни изложения. Глобалната търговска и технологична мрежа (GTN) работи към Търговския Център. Това е система за електронна търговия, където при регистриране на фирмите се прави автоматично срещане на търсене и предлагане. Оказва се и допълнително съдействие в процес на преговори, обработване и финализиране на сделките. Глобалните резултати са подпомогнати сделки за над 100 милиона щатски долара за две години. Регистрираните фирми в GTN са близо 7000, като българските фирми са над 260. Услугата е безплатна.

- Споменахте Системата за Складови записи в България. Как беше въведена и как действа тя?

Венцислав Василев:

- FLAG разработи Системата за Складови записи в България като една интегрирана, комплексна система, която обхваща, както производителите на зърно, така и самите складове, финансовите институции и държавата. Системата дава възможност пазарът да функционира нормално и да се избегне сезонността. Вместо производителите да продават на безценица, когато цената е ниска, те могат да оставят зърното в склада, срещу което получават една ценна книга и могат да продадат зърното, когато цената е по-изгодна.

- Какви са вашите впечатления, кое затруднява, най-вече, развитието на МСП у нас?

Венцислав Василев:

- Помогнали сме на много фирми. Следващите 6 месеца трябва да изпълним около 60 проекта и да задълбочим работата си в области, като създаване на центрове за обучение и центрове за консултантска помощ. Доста голяма част от програмата ни в момента е в стандартите за управление на качеството. Там трябва да се работи и по отношение на повишаването на ефективността. Когато се приложи подходът за управленско консултиране и се анализират проблемите във фирмата и кое би трябвало да се подобри, за да се повиши ефективността, тогава могат да се правят и различни промени в начина на управление на поръчките, на производствения процес, контролът на качеството. Друг момент е взаимното управление на процеса, така че да няма тесни места или мотивацията на персонала. Често правим обучения, например за продажбени умения. Свикнали сме да мислим, че най-важното е да произведем нещо, а всъщност важното е да можем да го продаваме. Почти всички български фирми, които искат да бъдат конкурентоспособни трябва да следват подхода на утвърдените международни компании или да бъдат иновативни по отношение на продажбите. Клиентът е взискателен и трябва да бъде предразположен и убеден.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 27.12   537 г. – В присъствието на император Юстиниан I тържествено е осветена новата църква Света София в Константинопол. 1703 г. – Подписан е Метуенския договор...