Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
В началото на новата учебна година в Техническия университет в София ще започне да функционира GPRS система, инсталирана от Ериксон. Това ще даде възможност
обучението да се извършва в реално време. Системата е част от проекта на компанията за работа с българските висши учебни заведения.
- Господин Ботушаров, кои са насоките в развитието на фирмата, акцентите за българия? къде сме ние в общата
стратегия за развитие на компанията?
Васил Ботушаров:
- Тази есен ще отпразнуваме единадесетата годишнина от присъствието ни на българския телекомуникационен пазар. Наред с проекта за цифровизация на мрежата на БТК през тези години бяха
изпълнени и редица други мащабни проекти. Днес наши големи клиенти са Министерството на вътрешните работи, Министерството на отбраната, Министерството на външните работи и редица други. През 1995
г. спечелихме търг на Банксервиз за изграждане на система за пренос на данни - Банкнет, която обхваща всички по-големи градове в страната. Изградихме подобна система за нуждите на БТА, както и
разширихме и ъпгрейдвахме до Frame relay мрежата на БТК - Булпак. През 2002 г. спечелихме търг на Световната банка за изграждане на национална система за пренос на данни на БДЖ. Наш голям клиент е
и мобилният оператор GloBul.
Девизът на Ериксон е "Дойдохме, за да останем". И той се е превърнал в елемент от фирмената ни стратегия навсякъде по света, разбира се, и в България.
- Какъв е екипът, с който Ериксон провежда политиката си в България, Кои са характерните му страни?
Васил Ботушаров:
- Нашият екип се състои предимно от млади хора. Всички, след като постъпят на работа в Ериксон, задължително преминават обучение в центровете на фирмата. Това им дава възможност да се изградят като добри специалисти, притежаващи необходимите знания, което им позволява да бъдат включени при изпълнението на проекти на фирмата по целия свят.
В Ериксон има правила, които са задължителни за всички служители. Така се създава фирмена култура, която изгражда чувство за принадлежност към една компания със 128-годишна традиция. Разбира се, ние в България следваме тези традиции и ги доразвиваме съгласно спецификата на пазара.
Да бъдем коректни, да държим на думата си, да бъдем професионалисти - това са основните ценности, на които при нас се държи изключително много. За нас е важно не само да спечелим даден договор, но и да дадем на клиента това, което е очаквал от нас, да работим с него като партньори. Защото тангото е танц, който се танцува от двама. Което означава, че непрекъснатите контакти с клиентите и основните техни препоръки се имат предвид и при създаването на новите софтуерни версии и продукти.
- По какви проекти предстои да работите?
Васил Ботушаров:
- През последните 5 години работим в тясно сътрудничество с Техническия университет в София. Спонсорираме редица техни мероприятия, отпускаме стипендии за най-добрите студенти, а някои от тях продължават обучението си в Швеция. Спонсорираме преподаватели при издаването на учебници и ръководства. През 2001 г. предоставихме за нуждите на учебния процес комплект GSM система, инсталирана в контейнер, което дава възможност на преподаватели и студенти да провеждат учебния процес в реална среда. В момента инсталираме GPRS система, която ще започне да функционира в началото на новата учебна година. Вярваме, че тези наши усилия допринасят за повишаване на качеството на учебния процес и изграждането на добри инженерни кадри в България. Разбира се, това не е всичко, ние поддържаме контакти и с други вузове в страната като например Нов български университет и Свободен университет-Бургас.
- В Румъния стартира национална система 112 за спешни телефонни повиквания. Може ли да се каже, че това е специфичен мениджмънт в условия на криза?
Васил Ботушаров:
- Препоръка на ЕС към всички новоприети и предстоящи за приемане страни, каквато е и България, е да изградят национални системи за спешни повиквания 112. Първият етап от изграждането в Румъния на национална система 112 за спешни телефонни повиквания е базиране на комуникационния център за обществена безопасност на Ериксон - CoordCom. Системата предлага лесен и пряк достъп при разрешаването на критични ситуации както за румънски, така и за чуждестранни граждани.
Пускането в действие на услуга с номер 112 в Румъния представлява първият по рода си проект в региона на Югоизточна Европа.
- Какво се прави в България по този въпрос?
Васил Ботушаров:
- Доколкото ми е известно, подобни идеи през последните 2-3 години се дискутират и в България и считам, че в най-скоро време такъв проект ще стартира и у нас.