Специално за ECON.BG
Г-н Герговски, различават ли се маркетингът на теория и маркетингът на практика? С какво най-често се отъждествява маркетингът на практика?
Борислав Герговски:
Това зависи от фирмата, за която работи и от начина на мислене на специалиста по маркетинг. Не би трябвало да има сериозни различия. Всеки, които се занимава с маркетинг би трябвало да се придържа към теорията. Тя е основата, върху която един маркетолог следва да гради кариерата си.
Трудно ли се налага марка на българския пазар?
Борислав Герговски:
Става все по-трудно. Пазарът е наситен с много и най-различни продукти. Налагането на една марка е дълъг и продължителен процес, който изисква много средства и време. След влизането на страната ни в ЕС критериите за налагане на един продукт коренно ще се променят. Ще става все по-трудно, ще се въведат множество стандарти. Това ще даде възможност само на големи фирми да имат производство, множество чужди фирми ще отворят представителства у нас. Полезното в случая е, че ще бъдат направени много инвестиции.
Помагат ли промоциите?
Борислав Герговски:
Да, помагат, както промоциите, така и ТВ и радио рекламата. Маркетингът на практика се заключава в това да се изследват цените на конкурентите, различни видове презентации, демонстрации, дегустации и други маркетингови активности. Промоционалните техники като елемент от маркетинговия микс трябва да се допълват с всички останали елементи, което оказва влияние върху изграждането на имиджа на продуктите и на самата компания. Моето внимание е как да насоча вниманието на потребителя в търговската мрежа към продукта който представлявам.
Знаят ли българските мениджъри как да комуникират? Какви грешки наблюдавате в тази насока?
Борислав Герговски:
Въпроса има две значения – комуникация към потребителя на активностите които прави фирмата или комуникацията като цяло. Аз не мога да бъда коректив, има хора които се занимават в детайли с тази част от маркетинга. Добрата и точна комуникацията е част от успеха. Някои събития, обаче я изпреварват понякога.
Познава ли българският мениджър клиента си?
Борислав Герговски:
Трудно ми е да отговоря. Но поне съм сигурен, че се налага да го прави. Вкусовете и желанията на клиентът, обаче, непрекъснато се променят. Оттук идва трудността. Маркетинг мениджърът трябва постоянно да мисли да предложи нещо различно на клиента, максимално да привлече вниманието му. В изобилието от продукти на пазара потребителя е затруднен. Нужно е да му бъде привлечено вниманието и той да бъде провокиран да купи точно определен продукт.
Какво липсва на маркетинг мениджърите в България?
Борислав Герговски:
Фирмена култура и бизнес етика.
Готов ли е българският бизнес да плаща за маркетингови проучвания и консултации?
Борислав Герговски:
Дори и да е готов да заплати, тези проучвания няма да са верни. Много малко фирми правят маркетингови проучвания за нов продукт през маркетингова агенция. В България все още много голям дял има сивата икономика. Повечето фирми които имат интерес към българския пазар предпочитат да тестват продуктите си в директна, активна дистрибуция. Това е сериозен проблем при влизането на България в ЕС през 2007 година.
Има ли стратегическо маркетингово планиране у нас?
Борислав Герговски:
Според мен все още не. Трудно е някои да се наеме да прави дългосрочна маркетингова стратегия. Още самият пазар не е готов за подобно нещо.