Тимът е добър колкото лидера си

25.04.2005 | 01:00
по статията работи: econ.bg

 

Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG

 

Госпожо Петкова, какво означава да си мениджър?

Даниела Петкова:

От една страна, да си мениджър, означава да обезпечиш ефективното функциониране на институцията, която управляваш, а от друга - да си човек с определени чисто човешки качества, защото основният ресурс, с който работиш, са хората. Някой може да е много образован, интелигентен, голям професионалист в дадена област, дори и гениален, но той ще се провали като мениджър, ако няма честен и открит характер и ако не поставя почтеността пред всичко останало. Необходимостта от баланс между това да се гради печеливш бизнес и да се запазят чисто човешките качества според мен е най-голямото предизвикателство в работата на всеки, който се занимава с управление. За да се постигне, трябва да се правят компромиси и това е винаги тежко. Сигурно няма управленец, на когото да не му се е налагало да премълчи истина в името на бизнесинтереса, независимо колко честен и открит характер има. Няма и такъв, на който не му се е налагало да уволни човек, който е мил, добър и почтен, но от гледна точка на бизнеса неефективен, или да задържи на работа човек, който е неприятен по характер, но много производителен в работата. Ужасно изморително е това ежедневно балансиране. Все пак най-голямата отговорност в моята работа като изпълнителен директор е тази пред обществото - социалната отговорност.

Важно ли е умението да се работи в екип и защо?

Даниела Петкова:

Това е едно от най-важните умения. За да се управлява добре, е нужна група от различни хора, които имат различни силни страни и умения. Който си е поставял за цел да изгражда екип и е изминавал дългия и неравен път до неговото създаване, знае, че поне няколко пъти, преди да види крайния резултат, му се е искало да се откаже и му се е струвало безсмислено това голямо усилие. Когато най-после видиш, че екипът вече работи, изпитваш удовлетворение от постигнатото и разбираш, че усилието си е заслужавало.

Какво е за Вас екипът? Кой е лидерът и взаимозаменяеми ли са хората в екипа?

Даниела Петкова:

Екипът е група от хора, които са постигнали съгласие по целите си. Знаят къде отиват и всеки допринася с различни умения да се стигне до крайната цел. Колко добър е тимът, зависи от това, колко добър е лидерът. От него зависи да създаде атмосфера, при която всеки може да се съсредоточи върху собствения си специален принос, без да се нарушава общият синхрон. От лидера зависи и чувството на увереност у всички останали за това, че екипът се движи напред и може и постига целите си. Без това чувство на увереност хората се демотивират и не могат да работят ефективно, ето защо едно от най-важните качества на лидера е да поставя правилно целите.

Кой носи отговорността за взетите решения?

Даниела Петкова:

При добрите екипи не е важно кой според закона носи отговорността, а кой в действителност е отговорен за дадено действие или бездействие на целия екип. В добре работещия екип отговорностите са разпределени не само като отговорности, но и като права и пълномощия и съответстваща власт за вземане на самостоятелни решения. Овластяването може да даде на хората свободата да вършат работата, на която са способни. Една от най-често срещаните грешки, която и аз самата съм допускала, е да не се делегират права за вземане на решения на членовете на екипа. В този процес отново лидерът има много важна роля, която е изразена перфектно в казаното от Лао Дзъ: "Що се отнася до най-добрите лидери, хората не забелязват тяхното съществуване. Следващите по добрина хората ги почитат и възхваляват. От по-следващите се страхуват; още по-следващите - мразят. Когато най-добрият лидер свърши работата си, хората казват: "Ние самите го направихме."

Как тези принципи намират изражение при функционирането на екипа на ПОК Доверие и какъв е пътят за неговото развитие и мотивация?

Даниела Петкова:

Всички работещи в ПОК Доверие АД знаят, че екипният принцип на работа се оценява много по-високо от индивидуалните достижения. Всеки от нас е приел ролята си като член на екип, който има важна социална мисия - не само да работи и получава заплата или да допринася за печалбата на фирмата, а и да прави нещо полезно за хората и тяхното бъдеще.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Между приятели: - На кого е кръстена дъщеря ви Гертруда? - На дядо си Пенчо. - ?!? - Беше герой на труда....
На този ден 16.12   955 г. – Започва понтификатът на папа Йоан XII. 1653 г. – Оливър Кромуел става лорд-протектор на Англия, Шотландия и Ирландия. 1740 г. – Избухва Войната...