Специално за Econ.bg
- Господин Асенов, какви ще са първите ви действия като директор на Агенция "Митници"? Смятате ли да смените някого от четиримата си заместници?
Асен Асенов:
- Това, което зависи от мен, ще се опитам да съхраня. Заедно се ангажирахме с този екип да започнем процеса по стабилизация на администрацията в митниците и към настоящия момент, поне от моя страна, няма причини да предлагам промяна екипа. Аз поне не съм запознат и с такива намерения от тяхна страна.
- Ще продължи ли програмата за реформи в митниците?
Асен Асенов:
- Това, което си поставяме като приоритет е затварянето на глава 25 от преговорите с Европейския съюз, отнасяща се до митническия съюз. Оттам-нататък в отделните области имаме стратегия и ще се опитваме да я следваме. Най-вече в трите основни функции на митниците - фискална, икономическа и социална. Това ще се опитваме да реализираме.
- Транспортната комисия не гласува предложението ви новото звено за митнически контрол да има право да спира превозни средства във вътрешността на страната, докато не го създадете. Това ще стане ли до другата седмица?
Асен Асенов:
- Идеята за мобилните екипи не е някаква нова идея. Това просто са служители от митническата система, които следва да бъдат обучени и да изпълняват специфичните функции по митнически контрол. Те просто трябва да имат правомощията да спират превозните средства и във вътрешността на страната за контрол по Закона за митниците. Такива проверки се извършват и сега на самата митница.
- Милион и половината шофьори в България обаче знаят, че право да ги спират в движение имат само служителите на КАТ и на ДАИ за служебните превозни средства. По какво ще различават вашите служители?
Асен Асенов:
- Те също ще имат специализирани технически средства, регистрирани и обозначени по съответния ред. Освен това, в искането за поправка на Закона за движение по пътищата е залегнало и даването на статут на автомобили със специален режим на движение на возилата на тези мобилни групи. Засега имаме четири автомобила, които ще изпълняват тази функция. На първия етап от въвеждането в действие на мобилните групи те ще са пет, а на втория - 10. Служителите ще бъдат около двайсетина. Униформите са униформи на митническите служители. Поне в предложението за законова промяна е залегналa идеята аз да издам заповед, с която персонално да определя служителите заедно с описание на техните правомощия.
Съществува, разбира се, риск на пътя да спират и рекетьори, но мобилните звена ще бъдат с ясно определен брой, така че не се опасявам от некоректни действия.
Проблемът е, че такива звена трябва да се въведат още сега. Когато ще бъдем приети в Европейския съюз, ние ще бъдем една от външните граници на европейската митническа зона и такъв контрол трябва да е напълно развит и разработен до тогава.