Специално за Econ.bg
Интервю на Петър Чернев
Борислав Стефанов е изпълнителен директор на Българската агенция за инвестиции (БАИ). На 19 април стана ясно, че той ще наследи на поста подалия оставка Стоян Сталев.
Той е работил в московския офис на консултантската компания Boston Consulting Group (2007-2009), където е участвал в проекти в Сърбия, Полша, Индия и Русия. Бил е директор продажби и развитие
на "Лада Имидж" (новосъздадено дъщерно дружество на "Автоваз"), което развива бизнеса с авточасти на Лада. От 2003 г. до 2005 г. е работил в DaimlerChrysler - Дубай.
Стефанов има бакалавърска степен по бизнес администрация от Американския университет в България. Завършил е магистратура по международен мениджмънт в Regents Business School, Лондон, и МВА в
Harvard Business School, Бостън. Член е на Mensa International.
Седмица преди да стане ясно, че той ще е новият директор на БАИ Стефанов взе участие в кръгла маса на тема: "България: Привлекателна дестинация за инвестиции", организирана от Американската търговска камара в България. Тогава пред Econ.bg той коментира теми, сред които са инвестиционният потенциал на България, колко ще струва утвърждаването на страната като търговска марка, как може да убедим инвеститорите да останат в България и др.
Г-н Стефанов, какъв е инвестиционният потенциал на България?
Борислав Стефанов:
Инвестиционният потенциал е много голям. Много фирми, които по един или друг начин са останали в България, говорят само суперлативи за страната като място за чуждестранни инвестиции.
Мога да откроя няколко основни теми - едната е, че България има добра данъчна политика. Всъщност ние предлагаме едни от най-ниските данъци и такси в целия Европейски съюз. Много пъти беше споменато, че имаме квалифицирана работна ръка - много по-голяма от тази за държава с нашите размери.
Това, по което би трябвало да се работи повече, са две основни групи предложения. Едната е в посока маркетинг - България все още страда от известен проблем с имиджа. Това е така, доколкото много фирми просто не са наясно с предимствата, които се предоставят и въобще с възможностите за инвестиция у нас. Така че това е една от насоките, в които определено трябва да се работи, за да се повишат чуждестранните инвестиции.
Другата група мерки са свързани с администрацията - намаляване на бюрокрацията, ускоряване на много от процесите. На няколко пъти беше предложено да отпаднат мерки, които не са задължителни, но пречат на бизнеса.
Естествено това е един процес, който няма точно начало и край, но все пак в тези две насоки трябва да се работи.
Колко ще струва утвърждаването на България като търговска марка?
Борислав Стефанов:
Като някаква конкретна цифра - колкото повече, толкова по-добре (смее се - бел.ред). Ще дам един пример - една страница на списание от рода на Economist, или ¼ страница във вестник от рода на Financial Times, струва около някъде около 30-40-50 хил. евро. Така че може да си представите, че за една истинска координирана кампания, която да трае поне няколко месеца и да бъде в няколко големи медии плюс Интернет, става въпрос за няколко милиона минимум.
Ние в инвестиционната агенция няма да се откажем и ще работим по въпроса. Ето - днес (12 април - бел.ред.) беше съобщено, че БАИ започва работа по проект в тази сфера. Това далеч не е единственото, което се прави за промотиране на държавата. Така че надеждата ми е, че ако от много различни места се извършва някаква маркетингова кампания, това ще бъде от полза за всички.
По време на събитието (кръглата маса на тема: "България: Привлекателна дестинация за инвестиции" - бел.ред.) министър Трайчо Трайков сравни България с корейска кола през 80-те години, която е евтина, но не дава гаранции. Как това може да се промени?
Борислав Стефанов:
Едно от нещата, които корейците направиха, беше, че вложиха много маркетинг. През 80-те години марки като "Деу", "Хюндай" и "Киа" бяха синоним на това, което японските коли бяха 30-40 години по-рано. Както виждате, в момента "Хюндай" вече предлагат коли, които се състезават със S класата на "Мерцедес".
Това, което те от една страна правят, е да увеличат маркетинга, за да може да повече първоначални купувачи да открият марката. Оттам нататък те работят за повишаване на качествата на марките. Естествено маркетинг сам по себе си не е достатъчен. Но веднъж някой избрал "Хюндай" пред конкурентни японски или ниско бюджетни европейски коли, той притежава колата за известно време. След това е възможно, ако е убеден в качествата, той пак да си купи същата кола.
Същото е с инвеститорите - ако някой дойде в България, дори за някакви дейности с по-ниска добавена стойност, и той бъде убеден в предимствата на страната, може да се очаква увеличаване на дейността му - да прибави дейности с висока добавена стойност и т.н.
Как може да убедим инвеститорите, които са дошли за малко, да останат?
Борислав Стефанов:
Много е важно фирмите - особено големите, които искат да инвестират няколко десетки или няколкостотин милиона долара, евро или лева, да бъдат третирани по един начин, който да ги накара да останат тук. Тоест - най-малкото те трябва да не бъдат третирани като фирма с 4-5 души персонал, която не знае какво точно иска да инвестира у нас.
Днес беше споменато, че е важно подходът към различните инвеститори да бъде гъвкав. По този начин те няма да остават с впечатление, че се опитваме да им предлагаме само закон. В смисъл - България не разполага с шаблон, който да предлага на всички и това отблъсква много инвеститори. Големите инвеститори имат възможност да избират между много държави. За тях е важно да се почувстват важни, така че е важно да видим конкретните мерки, които ги интересуват.
Какви компании основно проявяват интерес към инвестиции в България?
Борислав Стефанов:
През последната година интересът е основно от компании в сферата на възобновяемите енергийни източници (ВЕИ). Въпреки това в условията на криза, през последния месец проведохме няколко срещи с фирми от сферата на производството, имали сме няколко запитвания и проявен интерес от фирми, които се интересуват от научно-изследователска дейност.
Въпросът е мерките, които се предлагат на потенциалните инвеститори, да бъдат интересни и да се различават за различните индустрии, така че да може фирми от различни сфери да дойдат при нас. БАИ разбира се не работи с всички възможни инвеститори, така че това, което се опитваме да направим, е да разширим профила на фирмите, с които работим.
Колко време, според Вас, ще отнеме на потока от преки чуждестранни инвестиции да се възстанови?
Борислав Стефанов:
Трудно е да кажа някаква конкретна дата. Доклад на PriceWaterhouseCoopers, който скоро гледах, говореше за инвестициите в Източна Европа като цяло. Там е отчетено как за периода от 2003 до 2008 г. те са се увеличили петкратно и съответно са спаднали с 50% за целия регион миналата година. Разпределението е подобно за всяка държава. Не е правилно да се говори, че България набляга прекалено много на недвижими имоти или туризъм. В много от държавите в региона процентите са подобни.
Като дата за възстановяване на нивата от периода 2007-08 г. от PriceWaterhouseCoopers дадоха 2013-14 г. Тогава може да се очаква възстановяване на нивата за целия регион. В точни цифри това означава, че ако в региона са били вложени около 150 млрд. долара през 2007-08 г., то през 2013-14 тези нива могат да бъдат отново достигнати.
Разкажете ни повече за проекта, който БАИ разработва?
Борислав Стефанов:
Проектът се финансира по ОП "Конкурентоспособност" на Европейската комисия. Общият бюджет е около 23 млн. лв. - той ще бъде разпределен в рамките на 3 години. В проекта са включени 33 различни дейности, като почти всички ще бъдат извършвани с външни компании и съответно за тях ще бъдат обявени обществени поръчки.
Надяваме се първите поръчки да бъдат обявени в срок от 4 до 6 седмици от сега (12 април - бел.ред.).
Ще има четири основни групи мероприятия - едното от тях ще бъде свързано с анализиране на досегашните индустрии. Ще се опитаме да откроим десетина индустрии, които в момента имат потенциал не само за развитие, но и за бързо и успешно привличане на инвестиции. Освен това ще можем да помислим за индустрии, които в момента може би ги няма, но имат потенциал за развитие у нас - доколкото България предлага по-добри условия от Чехия, Сърбия и други държави в региона, с които сме конкуренти.
На базата на тези индустрии ще се опитаме да изградим една маркетингова стратегия, която да включва различни целеви държави и различни мерки - например как да се раздели миксът между маркетинг и медия, реклами в печатни средства, телевизии плюс различни семинари, конференции и кръгли маси.
Всъщност за маркетинговата и медийната част ще отидат около 16 млн. от всички пари. Тук съответно ще отиде и по-голямата част от времето.