Специално за Econ.bg
- Господин Петров, как се представи България на изложението на информационни технологии CEBIT в Хановер?
Пламен Петров:
- На CEBIT направихме доста приятно шоу за България, много хора се посъбраха около нашия щанд, позагледаха се в продуктите и услугите на нашите фирми, успяха и да видят приликите и разликите между винарската индустрия и високите технологии - направихме дегустация на български вина.
Направихме и презентация, която даде обзор на това, което България предлага: високвалифициран труд и правителство с готовност да подкрепя тази индустрия, резултати на студенти и ученици, които показват потенциал. И не на последно място - 35 години традиция в създаването на софтуер и хардуер.
Нашите страни конкурентки в региона за привличането на инвестиции в тази област са изключително агресивни в маркетирането на възможностите си.
Голямо впечатление направи и нашата визитна картичка, която всъщност е един мини-диск с 30 мегабайта информация.
- Имаше ли проявен някакъв конкретен интерес от големи фирми?
Пламен Петров:
- Имахме среща с немска компания, която произлиза от високотехнологичен парк и след това се е профилирала в развитието на такива компании. Надяваме се техния опит и желание да се материализират у нас. Това е компанията SHWR.
CEBIT е изложение, което в никакъв случай по-нататък не бива да пропускаме. В него участват 8300 изложители. Това е мястото, на което трябва да покажем какво предлагаме.Всъщност, акцентът на моето представяне бяха центровете за развитие и развойна дейност.
- Как можем да привлечем интереса на големите чуждестранни компании?
Пламен Петров:
- С присъстващите на презентацията фирми обсъдихме възможностите за това как да подобрим позицията на нашите компании по отношение на инвеститорите. У нас липсва начинът, по който българските фирми да се одобряват, за да кандидатстват за развитие на софтуер, например. Липсва репутацията на нашата индустрия и гаранциите за качество. А това може да стане единствено под формата на кооперация между браншовите организации и правителството. Ние не можем да създадем сами кредит на доверие пред големите фирми, че поръчките им ще бъдат свършени в срок и качествено. Проблем е, че при нас става въпрос за много малки фирми, които дори не се познават помежду си.
- Има ли в България вече конкретни проекти за създаването на развойни центрове?
Пламен Петров:
- В Хановер споменах инициативите, които сме започнали и поканих фирми да направят паралелна на правителството инвестиция в такива центрове. Посочих и как набираме средства в новосъздадената агенция. Надявам се, че ще можем да убедим колегите и обществото, че трябва да похарчим между 5 и 10 милиона лева тази година. Трябва да сме подготвени и за това, че ще загубим голяма част от тези средства. Това са малки фирми и рискът е много голям. Но ако един малък процент от чуждите компании успеят с тяхната идея, с други думи успеем да направим един миниатюрен "Майкрософт", то тази инвестиция ще се възвърне многократно. Светът се движи с много голяма скорост и не бива да потъваме в малки проблеми.