Интервюто е дадено специално за econ.bg.
- Г-н Атанасов как ще се отрази според Вас двойното увеличение на акциза на бирата върху потреблението?
- Увеличението на акциза на бирата влече след себе си пропорционалното увеличение на данък добавена стойност - това означава в рамките на 12-15% увеличение на цената на бирата само поради увеличението на данъците. Трябва обаче да се отчете факта, че суровините и материалите също увеличават своите цени и това означава увеличение на себестойността на продукцията. Така че, пивоварите ще са принудени да направят от 3 до 5% увеличение на цените за да покрият себестойността. Така че, за следващата година увеличение на цените на бирата ще бъде с 20%, което от своя страна води до минимум 20% спад на потреблението с всички икономически последствия свързани с това.
- Какъв е дела на износа на българска бира и ще се увеличи ли вноса с вдигането на налога?
- Българска бира се изнася, но Съюза на пивоварите няма точна статистика за това. Износа на бира е незначителен, може би по-малко от 1% от общото производство на бира, но засега и вноса на пиво у нас е под 1%. Едно увеличение на цените на българска бира, автоматически означава да се отворят широко вратите за вносна бира, което допълнително ще рефлектира върху пивоварната индустрия в България.
- Има ли вероятност да се затворят по-малките пивоварни?
- В бизнеса е така, първо страдат най-малките, защото икономически най-трудно издържат на резките промени в икономическата рамка. Не искам да съм лош пророк, но се страхувам, че след като десет години в България няма фалирала пивоварна, сега можем да го видим това. Това ще е в резултат на свиването на пазара, което ще е последица от вдигането на акцизите и данъците.
- Предвижда ли се производство на чужди марки бира у нас?
- Това е въпрос на фирмена политика, но не изключено.
- Каква е консумацията на бира в България?
- Най-високите продажби на бира в България бяха през 1999 година. Тогава потреблението беше 70 литра на глава от населението и се доближи до европейската консумация от 80 литра. В момента потреблението от 50 литра е приемливо ниво, имайки предвид, че това е четвъртата поредна година в която виждаме нарастването му. Според мен това е свързано с промяна на културата на потреблението. Тази тенденция за увеличение на консумацията на нискоалкохолни за сметка на високоалкохолни напитки се наблудава и в страните в Западна Европа и отвъд океана. Увеличаването на потреблението е въпрос на държавна политика, защото рефлектира върху здравето на хората.