Специално за ECON.BG
- Г-жа Маркс, как е организирана образователната система във Великобритания? Коя е основната разлика между българската и английската образователна система?
Лесли Маркс:
- От това, което знам за българската образователна система, бих казала, че тя е много подобна на британската. Ние имаме дванадесет години на средно образование, три години за бакалаварска степен и още една за магистърска и още три години за студентите, които искат да придобият докторска степен. В България имате четиригодишни бакалавърски програми, за разлика от нашите тригодишни, магистратурите са доста подобни и може би има по-големи различия по отношение на докторската степен. При нас докторските програми са изцяло изследователски.
- Защо изтичането на мозъци от България е в такива мащаби според Вас? Трябва ли това да ни притеснява?
Лесли Маркс:
- Ние имахме същия проблем в Англия през 60-те години и мисля, че това наистина трябва да ви притеснява. Фактът, че умните млади хора напускат страната ви наистина е тревожен. Те изнасят част от потенциала на страната, оставят зад тях нещо липсващо. Според мен е много важно умните студенти да бъдат стимулирани да останат, когато е възможно. Разбира се, предимството на младите хора, които напускат България и работят навън е, че когато се върнат, носят нови знания, различни умения, по-глобална перспектива. Наблюдаваме това по отношение на много държави – в арабския свят, Либия и Египет, а също и Турция. Младите хора наистина напускат страната си, за да учат в Америка или Англия и дори остават да преподават след придобиването на докторска степен, но когато се върнат в родината си, те носят нещо ново и добро за страната. Според мен, този феномен има както предимства, така и недостатъци.
- Има ли ефективно сътрудничество между университетите и работодателите във Великобритания? Какви могат да направят нашите университети в тази насока?
Лесли Маркс:
- Трябваше да работим усилено, за да убедим работодателите, че трябва да се обвържат с нас. Моментът, в който работодателите осъзнаха предимствата от това сътрудничество беше когато разбраха, че ако ни казват техните нужди, ние можем да им осигуряваме по-квалифицирани служители. Това, което е опитваме да направим сега е да доведем индустрията до университета. Предлагаме на водещи производители, на водещи хора от областта на медиите да преподават, да участват в изработването и изпълнението на учебните програми. И ако има нещо, които ние не сме направили, хората от бизнеса и медиите ни казват – "ние се нуждаем от хора, които да могат да правят това и това". Сега сътрудничеството е доста добре развито, особено между търговската индустрия и университетите. Взаимодействието в Англия е силно и носи много облаги и за двете страни. Студентите се дипломират с по-добра квалификация, не само като академични знания, но и като умения, които са им нужни за развитието им в практиката. Ползите за икономиката от сътрудничеството с академичната общност са, че получава по-добри служители. След като студентите завършат, те имат връзка с практиката, университетите им помагат при намирането на работа и т.н. Това е много важно.
- Каква е препоръката Ви по отношение на българската държавна политика в областта на образованието?
Лесли Маркс:
- Не бих могла да дам съвет на българите за това как да организират образованието си. Сигурна съм, от това което виждам, че имате една добра образователна система, имате много добри университети. Бих ви препоръчала да развивате връзките с чужди университети. Според мен, ползите от сътрудничеството между български и английски университети, например, са огромни и за двете страни. Така че, ако има нещо което бих ви посъветвала, това е задълбочаване на сътрудничеството, защото така ще има полза и за студентите, и за академичната общност.
- Кое е основното, което получава един студент завършил Middlesex University – Великобритания?
Лесли Маркс:
- Ударението сега се поставя на академичните знания съчетани с практически умения. Опитваме са да подготвяме млади хора, както за академична кариера, ако това е желанието им, така и за навлизане в практиката, след първата или втората степен, като ги учим не само на познания, но и на способности. Умения и знания. По този начин те успяват да са представят по-добре пред потенциалните работодатели, стават по-конкурентоспособни. Вярваме, че им даваме повече шансове в живота.
- Не бих могла да дам съвет на българите за това как да организират образованието си. Сигурна съм, от това което виждам, че имате една добра образователна система, имате много добри университети. Бих ви препоръчала да развивате връзките с чужди университети. Според мен, ползите от сътрудничеството между български и английски университети, например, са огромни и за двете страни. Така че, ако има нещо което бих ви посъветвала, това е задълбочаване на сътрудничеството, защото така ще има полза и за студентите, и за академичната общност.
- Кое е основното, което получава един студент завършил Middlesex University – Великобритания?
Лесли Маркс:
- Ударението сега се поставя на академичните знания съчетани с практически умения. Опитваме са да подготвяме млади хора, както за академична кариера, ако това е желанието им, така и за навлизане в практиката, след първата или втората степен, като ги учим не само на познания, но и на способности. Умения и знания. По този начин те успяват да са представят по-добре пред потенциалните работодатели, стават по-конкурентоспособни. Вярваме, че им даваме повече шансове в живота.