Специално за ECON.BG
- Г-н Гърков, Главна данъчна дирекция въвежда вече подаването на декларация за ДДС по Интернет. От кога важи това?
Крум Гърков:
- Услугата "ДДС по Интернет" е достъпна в Интернет на www.taxadmin.minfin.bg от февруари тази година за фирмите, регистрирани като големи данъкоплатци. Тя им спестява доста време и усилия при изпълняване на ежемесечните им задължения към данъчната администрация. Най-късно през юли ще имаме възможност да предложим услугата и всички над 85 000 фирми, които са регистрирани по ДДС и не са големи данъкоплатци.
- Как на практика става подаването на декларацията и дневниците по ДДС през Интернет?
Крум Гърков:
- Това е изключително проста операция и за да може да бъде ползвана услугата не са необходими нито големи инвестиции, нито висококвалифициран персонал. Първата предпоставка за използването на услугата на данъчната администрация "ДДС по Интернет", която не е и техническа, е да бъде заявено желание за ползване на услугата. Това става чрез попълване на стандартен документ, който е достъпен на Интернет страницата на Главна данъчна дирекция (www.taxadmin.minfin.bg). Самото му подаване се извършва в Териториална дирекция "Големи данъкоплатци", ако фирмата е голям данъкоплатец. Необходимо е фирмата да притежава универсален цифров подпис, интернет връзка и стандартен интернет браузер, какъвто всяка една от тези фирми използва в ежедневна си дейност. Самото подаване се извършва отново през сайта на данъчната администрация и времето за обслужване е в рамките на няколко минути. Това, което показва пилотната експлоатация на услугата в Бургас е, че времето е от една до две минути, за всяка отделна фирма. Разбира се то може да варира в зависимост от качеството на инфраструктурата и обема на подаваната информация. Но пак казвам, че услугата е изключително проста за използване.
- Да разбираме ли, че ако съответната фирма няма електронен подпис, тя не би могла да се възползва от услугата "ДДС по Интернет"?
Крум Гърков:
- Точно така и това не е прищявка на данъчната администрация. Комуникацията в електронен вид между администрацията и нейните клиенти е уредена от Закона за електронния документ и електронния подпис, където се казва, че за целта се използват универсални електронни подписи. Така, че услугата не може да бъде ползвана, ако съответната фирма или данъкоплатец не притежава поне един валиден електронен подпис.
- А вие имате ли информация колко струва електронният подпис в момента и това ли е цената една фирма да се възползва от услугата "ДДС по Интернет"?
Крум Гърков:
- По рано споменах, че инвестицията, която трябва да бъде направена от всеки, желаещ да контактува с данъчната и с всяка друга администрация в електронен вид, не е голяма. В чисто технически аспект има няколко компонента, които трябва да се придобият. Това са картовият четец за електронния подпис, самата смарт карта, на която е и самият универсален цифров сертификат. В България има двама доставчици на удостоверителни услуги – "Банксервиз" АД и "Информационно обслужване". Инвестицията е много малка на фона на мащаба на фирмите, които са големи данъкоплатци. А дори и за отделния гражданин, инвестицията в придобиването на електронен подпис не е голяма и си заслужава, предвид, че електронните услуги тепърва ще се развиват и спектърът им ще се разширява в държавната администрация, съгласно Стратегията за електронно правителство и "екшън" плана за нейното изпълнение, който беше приет в началото на тази година.
- Каква е амбицията – колко фирми да ползват услугата "ДДС по Интернет"?
Крум Гърков:
- В момента имаме около 86 000 фирми, регистрирани по ДДС. Нашата амбиция е всички да станат ползватели на услугата. Европейската практика показва, че между 25 и 50%, в зависимост от конкретната страна, от фирмите регистрирани по ДДС подават исканата от тях информация в електронен вид. В някои държави процентът е 100, тъй като там нормативно е регулирано подаване на информацията свързана с ДДС единствено по електронен път. От друга страна нашите ангажименти, във връзка с присъединяването ни към ЕС през 2007 г., изискват създаването и поддържането на специфични информационни системи, свързани с обмен на информация, специално в областта на ДДС. Върху такъв проект се работи вече, който ще бъде активно в експлоатация в средата на 2006 г. Там е предвиден изцяло електронен обмен на информация между данъчната администрация и задължените да я предоставят лица.
Разбира се, услугата няма да е статична. В момента работим по нейното развитие и интегрирането й с други услуги и с други информационни системи.
- По рано споменах, че инвестицията, която трябва да бъде направена от всеки, желаещ да контактува с данъчната и с всяка друга администрация в електронен вид, не е голяма. В чисто технически аспект има няколко компонента, които трябва да се придобият. Това са картовият четец за електронния подпис, самата смарт карта, на която е и самият универсален цифров сертификат. В България има двама доставчици на удостоверителни услуги – "Банксервиз" АД и "Информационно обслужване". Инвестицията е много малка на фона на мащаба на фирмите, които са големи данъкоплатци. А дори и за отделния гражданин, инвестицията в придобиването на електронен подпис не е голяма и си заслужава, предвид, че електронните услуги тепърва ще се развиват и спектърът им ще се разширява в държавната администрация, съгласно Стратегията за електронно правителство и "екшън" плана за нейното изпълнение, който беше приет в началото на тази година.
- Каква е амбицията – колко фирми да ползват услугата "ДДС по Интернет"?
Крум Гърков:
- В момента имаме около 86 000 фирми, регистрирани по ДДС. Нашата амбиция е всички да станат ползватели на услугата. Европейската практика показва, че между 25 и 50%, в зависимост от конкретната страна, от фирмите регистрирани по ДДС подават исканата от тях информация в електронен вид. В някои държави процентът е 100, тъй като там нормативно е регулирано подаване на информацията свързана с ДДС единствено по електронен път. От друга страна нашите ангажименти, във връзка с присъединяването ни към ЕС през 2007 г., изискват създаването и поддържането на специфични информационни системи, свързани с обмен на информация, специално в областта на ДДС. Върху такъв проект се работи вече, който ще бъде активно в експлоатация в средата на 2006 г. Там е предвиден изцяло електронен обмен на информация между данъчната администрация и задължените да я предоставят лица.
Разбира се, услугата няма да е статична. В момента работим по нейното развитие и интегрирането й с други услуги и с други информационни системи.