*"ДС-Концепт Факторинг" е партньор на Econ.bg
Борислав Цветанов е управител на ДС-Концепт Факторинг в България от 2005 г. Завършил е икономика в Хайделберг, Германия и има магистърска степен по „Счетоводство и контрол" от УНСС, София.
DS-Concept Factoring ("ДС-Концепт Факторинг") е немска финансова компания, със седалището в Мьонхенгладбах. Основната дейност на фирмата в България се изразява във финансиране износа и вноса на български компании. Предлаганата от DS-Concept Factoring финансова услуга "факторинг" се извършва в тясно сътрудничество със застрахователна компания Euler Hermes Kreditversicherungs-AG.
През май 2000 г. дружеството разкрива свой офис в Турция. От 2003 г. функционира филиал на DS-Concept Factoring GmbH и в София с цел да осигури достъп на български износители и вносители до Factoring финансиране. През следващите години експанзията на фирмата продължава като днес разполага с филиали в Египет, Пакистан, Дубай, Бангладеш, Унгария и САЩ.
С Борислав Цветанов - управител "ДС-Концепт Факторинг" в България, разговаряме за последствията от икономическата криза върху българския бизнес и как факторингът може да послужи като добър антикризисен инструмент.
Г-н Цветанов, как оценявате състоянието на българския бизнес в момента? Какви са последствията за него от икономическата криза?
Борислав Цветанов:
За съжаление България не остана встрани от разразилата се през 2008 г. финансова и икономическа криза, а както и показват последните анализи икономиката ни се възстановява доста по-бавно в сравнение с развитите Европейски страни. Последствията за българския бизнес и особено за някои сектори са в рамките на разтърсващи до катастрофални. Освен борбата с намаляващите продажби повечето фирми трябваше да минат през намалени кредитни линии и силно ограничени възможности за външно финансиране. На практика се стигна до един омагьосан кръг, при който в следствие на намалената оценка на обезпеченията банките трябваше да намалят съществуващите кредитни линии. За да компенсират намалената си ликвидност фирмите започнаха да разчитат все повече на стокови кредити от страна на доставчици и да бавят възможно най-дълго плащанитя към тях. В резултат на това се стигна до влошаване на търговските взаимоотношения и доверието между фирмите, скок на лошите вземания, увеличение на търговския и финансов риск и до ръст на фалитите през послдените две години. Тази тенденция се наблюдаваше не само в България, но и в цяла Европа.
Каква роля определяте на факторинга в ситуацията, в която се намираме?
Борислав Цветанов
В създалата се ситуация факторингът се явява добър антикризисен инструмен за много фирми. Посредством него те могат да съумеят да излязат от създалия се омагьосан кръг. С тази финансова услуга бизнесът получава възможност да набави липсвашите му ликвидни средства и елиминира риска от неплащане. Факторинг компанията финансира примерно 80% от фактурната стойност в рамките на 24 часа след експедиция, поема риска от неплащане и ангажимента за събиране на вземането. Факторинг финансирането пряко зависи от платежоспособността на крайните контрагенти, а не от обезпеченията, които може да предостави факторинг клиента. Тоест ползвайки факторинг фирмите могат да намалят зависимостта си от краткосрочно кредитиране и същевременно да бъдат по-конкурентноспособни предлагайки отложено плащане на своите клиенти и бързо разплащане с доставчиците си.
Как се отразява кризата върху дейността ви?
Борислав Цветанов:
ДС-Концепт Факторинг е експортно ориентирана факторинг компания. Поради това дейността ни е пряко зависима от икономическата ситуация в Европа и Америка. Реално погледнато спад в износа на българските фирми се наблюдаваше от края на 2008 до пролетта на 2010 по простата причина, че кризата в западна Европа започна почти година по-рано преди да бъде усетена и в България. Дори и през този период интересът към Факторинг финансирането нарастваше с всяка изминала година, като започнахме работа със сектори, които преди не проявяваха интерес към този вид финансиране.
Какви са Вашите очаквания и прогнози занапред?
Борислав Цветанов:
Смятаме че и в близките години Факторингът като финансов инструмент ще продължи да се развива и увеличава своя дял. Процентът на доставките финансирани с помощта на Факторинг в България е все още доста нисък в сравнение с останалите икономики в Европа. От друга страна появата на нови факторинг компании на Българския пазар ще послужи, като допълнителен катализатор при популяризирането на услугата.