Французите все още не познават България достатъчно добре

15.10.2010 | 16:20
по статията работи:
Стефан Дюлайе, вицепрезидент на Френско-българската търговска камара
Французите все още не познават България достатъчно добре

Специално за Econ.bg

Интервю на Апостол Апостолов

Стефан Дюлайе е на 48 години, роден е в Париж. Завършил е Висшия институт по мениджмънт (Institut Superieur de Gestion). Има богат професионален опит в сферата на маркетинга и комуникациите във Франция, Великобритания, Швейцария и България. В България работи от 2002 г. Става генерален директор на агенцията за маркетингови комуникации Euro RSCG Sofia. През 2003 г. е избран за вицепрезидент на френско-българския делови клуб, който през 2005 г. прераства във Френско-българска търговска камара. През януари 2005 г. става генерален директор на медийната агенция Media Planning Group (част от глобалната комуникационна група Havas, както и Euro RSCG Sofia). През 2005 г. е избран за президент на Международни медийни събития (Албена). В момента продължава да работи като консултант в сферата на медиите и рекламата.

Акценти:

  • Когато живееш във Франция, не познаваш България
  • Казусът със строителството на АЕЦ „Белене" отблъсква инвеститорите
  • Ако искат да популяризират продукцията си, българските винопроизводители не трябва да се разделят на марки и на групи;
  • България е една от страните, в които французите инвестират най-малко;
  • Dalkia може да се заинтересува от приватизацията на столичната "Топлофикация"
  • Управлението на Саркози и силата на комунизма сред французите;

Г-н Дюлайе, кои са основните цели, които си е поставила Френско-българската търговска камара?

Стефан Дюлайе:

Основната цел на камарата е да събере на едно място всички френскоговорящи бизнесмени в България. Към момента имаме над 130 членове, което представлява над 90% от френския бизнес в страната. Събираме се поне веднъж месечно. Имало е месеци, когато се срещаме и повече пъти.

Камарата е платформа за обмяна на идеи, тъй като всички шефове на френски компании се събират и споделят идеи. Понякога каним политически личности, които да ни разясняват политиката на правителството или плановете на партията, която представляват.

По време на срещите в камарата обсъждаме възможности за обмяна на идеи с други чуждестранни търговски камари в България. Имаме програма за обмяна на идеи с американската, немската и белгийската търговски камари.

Другата наша цел е когато имаме запитване от френския бизнес (например някоя фирма иска да дойде в България), да даваме информация за това как се развива бизнесът в България, какви стъпки трябва да предприемат, за да дойдат тук.

В кои наши отрасли френските инвеститори проявяват интерес? Посочете примери за вече реализирани инвестиции.

Стефан Дюлайе:

В момента интересът е основно към финансовите структури, фармацевтиката и транспорта. Редица наши компании като „Рено", „Пежо" и „Ситроен" имат представителства в България. Да не забравяме и инвестиционната политика на „Данон", която приватизира „Сердика". А също така и компанията „Карфур", която стъпва на българския пазар чрез гръцкия си клон.

Строежът на АЕЦ "Белене" представлява ли още интерес за френските компании?

Стефан Дюлайе:

Знам, че има няколко енергийни френски компании, които имат интерес към строителството на централата в Белене. Проблемът е, че усложнената икономическа ситуация ги принуждава да бъдат по-предпазливи с инвестициите. Това от една страна. От друга - политиката на правителството около строителството обезкуражава хората да инвестират. Не знам как стоят нещата в детайли, но казусът със строителството отблъсква всички инвеститори, не само френските.

Кои български продукти се ценят най-много от вашите сънародници?

Стефан Дюлайе:

Когато живееш във Франция, не познаваш България. Българските продукти не са познати за французите. Мисля, че сме 15-ят или 16-ят клиент на България. Французите правят разлика между представата си за страната и за продуктите. Познаваме добре розовото масло, което се използва в козметиката. Когато говорим за България, първото нещо, което ни идва наум е, че това е страната на розите и киселото мляко „Данон", на което пише „български вкус". Знаем, че имате хубаво вино и красиви българки. А разбира се, футболистите Стоичков и Бербатов.

Вашата страна е известна с прекрасните си вина. Както току-що казахте, у нас също има хубаво вино, но като че ли още името ни не е известно във винените среди по света. Какъв съвет бихте дали на българските винопроизводители? Какво трябва да направят те, за да се опитат да се представят във възможно най-добра светлина?

Стефан Дюлайе:

Мога да кажа, че можем да им помогнем, ако трябва (смее се). Ние французите, смея да кажа, сме добри маркетингови експерти. Виното „Божоле", което предлагаме в София, е едно младо вино, което не е много хубаво, но има добра маркетинг кампания. Всяка година, на един и същи ден, по едно и също време, по света се прави дегустация на виното. Това го прави продавано и известно.

Как може да направите вашето вино още по-популярно? Там, където живея във Франция, се внася и се презентира калифорнийско вино. Това, което бих искал да препоръчам на винопроизводителите ви е, вместо да се разделят на марки и на групи, да се съберат и да организират седмица на българското вино във Франция. Ако те не са активни и не вземат инициативата в свои ръце, няма как виното ви да бъде известно в другите държави. Франция си има толкова много вино, че ако някоя друга държава не й покаже собственото си производство, няма как да разберем че съществува.

Имате ли данни на каква стойност са френските чуждестранни инвестиции в България?

Стефан Дюлайе:

Не е толкова лесно да се каже. За последните 10 години инвестициите са за около 800 000 евро, което ни позиционира между 12-о и 14-о място като инвеститори. България е една от страните, в които най-малко се инвестира. Може би това се дължи на липса на познания за реалните възможностите, които предлага страната ви.

След бума на икономическата криза имате ли данни за френски проекти, които са отложени в България?

Стефан Дюлайе:

Нямам информация за големи френски проекти, които да са били анулирани. Това, което направи кризата е, че има фирми, които не лансираха нови продукти на пазара. Това ме навежда на мисълта, че по-скоро има инвестиции, които не са били реализирани към даден момент.

Има един сектор, в който Франция ще бъде по-активна през следващите години - това е енергетиката. Имаме Dalkia, която приватизира „Топлофикация" - Варна, най-вероятно ще се заинтересува от приватизацията на столичната „Топлофикация". Компанията-майка на Dalkia - Veolia Environnement,  купи контролния пакет на United Utilities - собственик на „Софийска вода". И в тази сфера със сигурност ще има инвестиции за подобряване на водата в София.

Наскоро на дневен ред беше не икономически трус, а обществено-политически. Смятате ли, че един казус, какъвто е случаят с българските роми във Франция, може да навреди на дипломатическите отношения между двете страни?

Стефан Дюлайе:

Не, не мисля. Първо, аз лично смятам, че депортирането на ромите е решение не само спрямо България, а към всички страни. Това е вътрешнополитическо решение. Освен това, ако хората не се съобразяват с политиката на държавата, в която са емигрирали, би трябвало да се върнат в държавите, от които идват. Моето лично мнение е, че случаят няма да създаде дипломатически проблем.

Лично вие подкрепяте ли политиката, която следва президентът Никола Саркози? Нека да припомня, че в Париж имаше редица протести, в които се включи дори кметът на столицата...

Стефан Дюлайе:

Избирането на Саркози като президент беше съпътствано с много надежди от хората. Аз го подкрепях и вярвах в идеите му. Той беше избран като знак на промяната. Саркози избра за министри личности, признати като експерти в своите среди. Сега проблемът е, че Франция е държава, която не може да се управлява от когото и да било. Преди години Маргарет Тачър във Великобритания се справи със синдикатите и привилегиите за доброто на кралството. Това за момента не е направено във Франция. Не бива да се хвърля изцяло вината върху Саркози. Страната е в много сериозна икономическа криза и трябва час по-скоро да се реагира. За жалост, ние във Франция сме една комунистическа държава,  и сме доста по-комунистически настроени, отколкото българите. Никой не иска да му бъдат отнети каквито и да било привилегии. Никола Саркози е изправен пред дилемата дали да отнеме социалните привилегии, или не.

Можете ли да откроите поне три качества, които цените у българските бизнесмени?

Стефан Дюлайе:

На първо място - може да се разчита на тях. Откровени са. В България един шеф на фирма, когато няма пари за заплати, откровено го признава: „Съжалявам, нямам пари". Когато вие си мислите, че никога няма да ви плати, всъщност дълбоко грешите. В един момент той има парите и си плаща. Това създава респект и лоялност сред работниците.

В заключение, един въпрос извън икономиката: Франция прости ли вече на България, че я отстрани от финалите на Мондиала в САЩ преди 16 години. Кои бяха основните поуки, които си извлякохте?

Стефан Дюлайе:

Мисля, че Франция отдавна е простила на България. Дори съм убеден, че на Световното по футбол в САЩ целият френски народ се е радвал на успехите на България. Благодарение на това, че ни елиминирахте, направихте нещо много по-добро от това, което ние щяхме да постигнем. Резултатите на отбора направиха така, че Франция да научи не само за Костадинов, Стоичков, Михайлов, а и за целия ви прекрасен национален отбор. Имаше и една голяма жертва на злополучния мач през есента на 1993 година - Давид Жиноа, който сгреши топката тогава. (След грешка на френския футболист в последната минута на срещата, топката попадна в краката на Емил Костадинов, който отбеляза победния гол за националния ни тим, което класира България на финалите в САЩ, а Франция отпадна - бел.авт.).Въпреки че в този мач френските футболисти бяха губещите, всички французи поддържаха българския тим, тъй като тогава той беше по-добрият. Тази загуба обаче имаше и положителен ефект за Франция - тя провокира създаването на училища за млади таланти във футбола. Убеден съм, че те изиграха своята положителна роля за спечелената от страната ни през 1998 година световна титла.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Лекарят ми предписа 2 литра вода на ден. Сметнах я в кубчета лед и ми излезе 14 уискита...
На този ден 24.04   1479 г. пр.н.е. – Тутмос III става фараон на Египет. 1184 г. пр.н.е. – Гърците влизат в Троя с помощта на Троянски кон (по предания). 1771 г. –...