Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
Френско-българската търговска камара съществува от ноември 2004 г., но днес ще бъде нейното официално откриване. Съставена e от 70 членове, между които най-големите френски и
чуждестранни фирми в България, както и български фирми, които особено активно работят във Франция. Президент на организацията е господин Патрик Фавр - генерален директор на STAR BAT Bulgarie OOD, a
вицепрезидент - Стефан Дьолайе, генерален директор на агенцията за маркетингови комуникации Euro RSCG Sofia. От българска страна вицепрезидент е Сашо Чакалски, президент на Насърчителна банка и
известен франкофон. Сред останалите членове са компании като Данон Сердика, Alcatel Bulgaria, Air France, Албена Инвест Холдинг, BNP Paribas, Автомотор корпорация Citroen, SG Expressbank, София
Франс Ауто и др.
Господин Фавр, каква е основната разлика между
Българо-френския бизнесклуб и настоящата Камара?
Патрик Фавр:
Първата основна разлика е статутът на търговската камара. Френско-българската търговска камара вече е член на UCCIFE /l'Union des Chambres de Commerce et d'Industrie Francaises a l'Etranger/ - Съюза на френските търговско-промишлени камари в чужбина - и е в тесни контакти с всички френски органи, отговарящи за насърчаването на френските инвестиции. Освен това, Френско-българската търговска камара е официална структура, която има своя собствена администрация. Организацията ни вече разполага с всички необходими средства, за да защитава интересите на своите членове, да предоставя подкрепата си на френските и българските предприятия с цел тяхното по-нататъшно развитие или установяване в България или във Франция. Тъй като поддържа широка мрежа от контакти с чуждестранни търговско-промишлени камари Френско-българската търговска камара е изключително полезна както за членовете си, така и за клиентите си в процеса на мултиплициране на техните контакти с чуждестранните делови общности.
Всъщност идеята за създаването на камарата се развиваше в продължение на десет години в атмосферата на Деловия клуб Франция-България, в който се осъществяваха приятелски срещи на французи, живеещи от години в България. Всеки от нас имаше собствен бизнес, вече бяхме осъществили множество контакти с български приятели и партньори. Организирахме делови събития, по време на които да обсъждаме основните въпроси и проблеми, свързани с инвестиционния процес в България. В крайна сметка ни липсваше единствено статутът на камара.
Как виждате бъдещето на френските инвестиции в България, имайки предвид и предстоящото присъединяване на българия към ЕС?
Патрик Фавр:
Добро и очевидно с тенденция към растеж.
Каква е основната мисия на Камарата?
Патрик Фавр:
Основните цели на Френско-българската търговска камара са насърчаване на деловата активност и търговско-икономическите взаимоотношения между юридическите лица със седалище на територията на Франция и на България и увеличаване на инвестициите в България. В най-общ план мисията ни е да бъдем активен стимулатор на процеса на засилване на икономическите, търговските, туристическите и културните взаимоотношения между двете страни.
Как една българска фирма може да постигне успех на френския пазар?
Патрик Фавр:
Една добре структурирана и информирана българска фирма, предлагаща висококачествени услуги или продукция, има всички шансове за голям успех на френския пазар, когато прилага добра ценова политика.
Стефан Дюлайе:
Българският бизнесмен трябва да е подготвен за влизането в ЕС
Кои бяха основните мотиви да създадете Френско-българската търговска камара?
Стефан Дюлайе:
Камарата е приемник на Делови клуб Франция - България, създадена още през 1994 г. Френският бизнес се интересува от България и макар да не сме инвеститор номер едно в страната ви, а да сме на 14-о място, мога да кажа, че търговско-икономическите връзки между двете страни са едни от най-старите. Клубът обединяваше всички директори на френски фирми, които работят в България. Търговската камара зае мястото на клуба и основната ни цел е да помогнем на българските фирми и бизнес да излязат на френския и на франкофонския пазар. Предоставяме контакти и информация на двете страни съобразно тяхната сфера на дейност и подпомагаме сътрудничеството. И не на последно място - поощряваме френските фирми да инвестират в България.
Голямата разлика е, че вече имаме и установен офис и сме много по-ефективни. В клуба просто се събирахме от време на време. Сега в офиса работят активно двама души - Морис Брюне и директорът на камарата Фани Генчева. Това са хората, които движат контактите между френските камари и фирми и българските.
Какви проблеми среща френският бизнесмен, който иска да инвестира в България?
Стефан Дюлайе:
Основното е как да бъде убеден, че може да инвестира тук. Морис Брюне и Фани Генчева се заемат с тази нелека задача. Камарата предоставя множество благоприятни условия за потенциалните инвеститори. И мисля, че икономическите отношения се развиват много добре - вече в България има около 90 френски фирми, на които ние помагаме.
Българските фирми членове на камарата успяват ли да намерят свое място на френския пазар?
Стефан Дюлайе:
Да, тръгнахме и в тази посока. Български винопроизводители се интересуват от възможностите да изнасят качествено българско вино във Франция. За целта се свързваме със сродните търговски камари във Франция и се опитваме да им организираме бизнессрещи. Има и фирми от бисквитената и козметичната индустрия, които също искат да стъпят на франкофонските пазари. И мисля, че са конкурентоспособни. В крайна сметка скоро България ще влезе в ЕС и българският бизнесмен трябва да е подготвен за възможностите да развива дейността си и в страните членки.
Фани Генчева
Услугите ни са необходими на всеки предприемач
Какво място заема Френско-българската търговска камара в България и в Европа?
Фани Генчева:
Френско-българската търговска камара е най-новата френска търговско-промишлена камара в чужбина. Тя започна дейността си на 1 септември 2005 г. Мястото, което заема, е също толкова значимо, колкото това на всяка друга европейска търговска камара. Услугите, предоставяни от камарата или още CCFB, са изключително необходими за всеки френски или друг чуждестранен инвеститор, който желае да проучи българския пазар, да научи повече относно потенциалните партньорства и възможностите за установяване на местния пазар. Нашият екип е съставен от лица, говорещи няколко чужди езика именно с цел да бъдем полезни на членовете и клиентите ни, които имат международен профил.
Различава ли се българският от френския бизнесмен - какви са общите и различните точки на работа според вас?
Фани Генчева
Голямата прилика между всички делови хора е желанието им за успех и за максимално развитие и разширяване на дейността им. Българските делови мъже и жени са свикнали да поемат множество рискове в областта на бизнеса. За разлика от тях френските инвеститори предпочитат да имат много добра представа и информация относно пазара, преди да се установят.