Хората са в основата на успешния бизнес анализ

22.10.2010 | 17:53
по статията работи:
Тимо Елиът, световно известен консултант в областта на бизнес анализите (BI)
Хората са в основата на успешния бизнес анализ

Специално за Econ.bg

Интервю на Петър Чернев

Тимо Елиът има 20-годишен опит в областта на информационните стратегии, използвани в реална обстановка. През този период той е консултирал много фирми по целия свят. Неговият популярен блог, свързан с процеса на бизнес анализ (Business Intelligence - BI), се занимава с иновации в сферата на аналитичните и социалните медии.

Елиът често съветва и изнася лекции пред ИТ и бизнес аудитории, засягайки теми, свързани с последните нововъведения в областта на процеса на бизнес анализа и как може тези процеси да бъдат направени успешни.

Преди да започне да се занимава с бизнес анализи, Елиът е бил компютърен консултант и водещ анализатор за проекти на Shell в Нова Зеландия.

На 16 септември компанията, занимаваща се с проучвания на пазара на ИТ и телекомуникациите IDC, проведе конференция за системите за бизнес анализ (IDC Business Intelligence Roadshow 2010). Един от лекторите на събитието беше Тимо Елиът. Той разказа пред Econ.bg какво представлява бизнес анализът, какво е приложението му в трудните времена на кризата и какво е бъдещето му в контекста на развитието на информационните технологии.

Г-н Елиът, можете ли да ми обясните на прост език какво означава бизнес анализ (БА)?

Тимо Елиът:

Бизнес анализът означава много неща за много хора. Най-важното за него е, че той позволява на хората да взимат по-добре решения, използвайки информацията.

А защо той е важен?

Тимо Елиът:

Всичко, което хората, занимаващи се с бизнес, се опитват да направят днес - подобряване на продажбите, намаляване на разходите, увеличване на удовлетвореността на клиентите и др., не може да бъде свършено без наличие на информация за това какво се случва.

Много често по време на бизнес срещите днес двама души започват да спорят за това какво трябва да се направи. Единият казва "това", другият - "онова", а в крайна сметка въпросът остава нерешен. Тогава трети човек, разполагащ с информация, заявява: „Ей, знаете ли, знам какво искат клиентите". И внезапно акцентът на разговора се променя, хората могат да се съсредоточат върху истината и фактите, а не просто върху дадено мнение.

Разполагате ли с данни колко се употребява процесът на бизнес анализ в България?

Тимо Елиът:

Страхувам се, че не разполагам с никакви конкретни данни за България. Мисля, че IDC разполага. Въпреки това вярвам, че страни като България имат възможност да започнат използването на новите технологии в тази сфера много бързо, подобно на телефоните.

Вместо да инвестирате във фиксирани линии, вие започнахте директно да използвате мобилните комуникации.  Мобилните телефони, които използвате в България, са толкова съвременни, дори понякога се предлагат и по-нови модели от тези, които се използват в останалите страни.

Подобна е ситуацията и при инструментите за бизнес анализ. И при тях може направо да започнете да използвате най-новите приложения. Това е голяма възможност.

Това (използване на най-новите инструменти - бел.авт.) подходящо ли е да се прави във времена, когато всички компании намаляват разходите си, колкото е възможно повече?

Тимо Елиът:

Да. От IDC по-рано обясниха, че икономическата криза се е превърнала в катализатор на развитието на бизнес анализa. Това е така, защото когато намалявате разходи, трябва да го правите разумно. Образно казано, ще искате да отстраните излишните тлъстини, без да режете кокала.

В момента на много правителства в Европа им се налага да намаляват бюджетите си. С помощта на процеса на бизнес анализ те могат да разберат какво могат да съкратят, без да засегнат нещо важно.

И още веднъж - много важно е да имаш инструменти за бизнес анализ.

До каква степен развитието на процеса на бизнес анализ беше възпрепятствано от настъпването на кризата?

Тимо Елиът:

Хората искаха (след като настъпи кризата - бел.авт.) да похарчат възможно най-малко. Вследствие на това ръстът на пазара на БА се сви. Той все още е налице, въпреки това не е същият, какъвто беше преди кризата. Всички останали ИТ сектори последваха съдбата на бизнес анализа.

Най-важното, което трябва да се отбележи, е, че много компании разполагат с инструменти за БА днес. На тях просто им се налага да се уверят, че използват това, което имат, а не да инвестират в нов софтуер.

Това, което често спира бизнес анализа, не е кризата, а културата. Често хората казват: „Аз имам информация, но няма да я споделя с теб". От тази гледна точка компаниите трябва да инвестират в културата на служителите си - процес, който не е задължително да струва пари. Той просто изисква време и проницателност от страна на управителите на съответните дружества.

Що се отнася до прозрачността - как може тя да бъде подобрена? Как може компаниите да комуникират по-добре помежду си?

Тимо Елиът:

Най-голямата възможност, която аз виждам, се крие в това, че много компании въвеждат процеси на бизнес анализ за малка група от хора, които се занимават с анализаторски дейности. Това е важно, но не променя културата на съответната компания или фирма.

Компаниите трябва да правят определени информации достъпни за всеки един работник в дадената компания. Може да става въпрос за почивките, човешките ресурси или нещо подобно, до което всеки може да има достъп. 

Веднъж разбрали, че имат достъп до информация и знаят къде да я намират, хората започват да искат още и още. Тогава компетентността на служителите също ще се повиши, тъй като те непрекъснато ще искат още и още информация.

Какво прави един проект за бизнес анализ успешен? Има ли някакви готови рецепти, които може да препоръчате?

Тимо Елиът:

Това, което прави един процес на бизнес анализ успешен, са хората. Всичко се върти около хората. Тези, които водят процеса, трябва да разберат, че това, което правят, е бизнес трансформация, а не въвеждане на нов софтуер или хардуер.

Много често ИТ отделите на компаниите отговарят за проекта. Какво правят те - осигуряват необходимите информация и инструменти и казват: "Добре, използвайте го". В резултат... хората не го използват (проекта - бел.авт.) толкова, колкото могат. Следователно много важно е някой да ръководи процеса на бизнес анализ. Софтуерът и технологията идват след това.

Къде се намират социалните мрежи в пирамидата на процеса на бизнес анализ?

Тимо Елиът:

Според мен следващата голяма вълна от промени в бизнеса е това, което хората наричат Еnterprise 2.0. Във все повече организации липсва комуникация между отделните звена на йерархията. Размяната на информацията става по-скоро на вертикално ниво - често на различни екипи.

Както казах и по време на презентацията си, нека се обърнем към света на потребителите и да използваме това в работния процес. Погледнете Facebook или Twitter - тези технологии първоначално са били използвани вътре в дадената организация.

Та какво пречи например търговците от дадена фирма  да имат нещо като вътрешен Twitter - непрекъснат поток на информация, който им показва какво се случва. Например, когато някой свърши нещо по задачата, която му е възложена, или има проблем с поддръжката, всичко това ще се отразява в тази мрежа и ще бъде достъпно за работещите във фирмата.

Според мен именно това - размяната на информация, е изключително важно в процеса на бизнес анализ. Това е и част от Enterpise 2.0. Според мен процесът на бизнес анализ става нещо по-голямо - набор от инструменти, които помагат на хората да работят по начина, по който го правят.

Оцени статията:
2.00/1
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 05.12   1492 г. – Христофор Колумб става първият европеец, който стъпва на остров Испаньола (днес Хаити и Доминиканска република). 1848 г. – Калифорнийска златна...