Хората са основната възможност за реално конкурентно предимство

27.01.2003 | 01:00
по статията работи: econ.bg
 

Специално за Econ.bg

 

- Г-жа Бояджиева, кои са членовете на Българската Асоциация за Управление и Развитие на Човешките Ресурси /БАУРЧР/?

Таня Бояджиева:

- Асоциацията е отворена за всички, които имат интерес в тази област. Голяма част от членовете ни са мениджъри или консултанти по управление на човешки ресурси в различни компании в държавния и частния сектор, също така и управители на фирми, преподаватели и студенти в областта на икономиката и управлението на човешки ресурси. Базата ни е много широка. Не е така, обаче, с новоучредения към асоциацията Институт за сертифицирани професионалисти, където ще членуват само тези, които са покрили определени стандарти в професията. Те ще бъдат определени като сертифицирани професионалисти в областта на човешките ресурси.

- Какви са критериите за един сертифициран професионалист по управление на човешки ресурси?

Таня Бояджиева:

- От две години работим по проект на Британския съвет с помощта на консултанти от Института по персонал и развитие в Лондон. Разработихме стандарти, които обхващат различни области на професията управление на човешки ресурси - от общия мениджмънт, управление на изпълнението на работата, управление на заплащането, трудово правни въпроси, управление на безопасността и здравето и други. С помощта на програмата, която разработваме, след време ще може да става такова сертифициране, доказване нивото на професионализъм. Един от начините е чрез оценяване на извършената до момента работа, обучението на съответния човек, практическия опит, който е събрал. Този подход е популярен на Запад и цели да даде насоченост за развитие на хората в тази професия, да им помага да задълбочават професионализма си. Добре е и за работодателите, защото ще могат по-добре да дефинират нуждите си.

- Осъзнават ли българските фирми ролята на човешкия фактор?

Таня Бояджиева:

- На думи да, но на практика не толкова. Едно е реториката за това, колко са важни хората и съвсем друго, реално да се направи така, че хората в компанията да са мотивирани, да работят с ангажираност и да се развиват. Това се прави в много малко компании и за съжаление, повечето са с чуждо участие. Именно тук е ролята на Асоциацията - да популяризираме добрия опит, да доказваме с примери, че е възможно да се постигат по-добри финансови резултати чрез едно разумно управление на хората в компанията. Връзката е много пряка. Вече има български компании, които се обръщат към нас, искат да научат повече и търсят професионалисти в областта на управлението на човешките ресурси.

- Какви са начините за мотивиране на хората?

Таня Бояджиева:

- Ако човек се чувства уважаван и ценен, ако усеща, че развива потенциала си и задълбочава знанията по професията, това го кара да се чувства мотивиран. Разбира се, важно е и заплащането. Двете неща вървят ръка за ръка. Само добрата заплата може да е мотивация за кратко време, ако човек усеща, че потенциалът му не се използва, мотивацията ще изчезне. От друга страна, колкото и да е привлекателна работата, липсата на съответно заплащане води до отдръпване. Човек трябва да чувства, че получава достойно заплащане за труда си. Тук е важно да се създават реалистични очаквания за това, какво би следвало да се получава за съответния труд. В България има разминаване, защото хората не са наясно за какъв труд какви пари би следвало да получават.

- Коя е основната слабост на човешките ресурси у нас?

Таня Бояджиева:

- Трябва да говорим по-скоро за области за развитие. Ние периодично провеждаме конференции и форуми, на които каним мениджъри от различни компании да споделят мнението си. Един от основните проблеми е негативното мислене, убедеността, че нещата няма да се развият. Този негативизъм отравя атмосферата, мотивацията в една компания. Чуждите инвеститори се сблъскват непрекъснато с това и се учудват защо сме толкова негативно настроени. За това има исторически причини, но както знаем, една чаша може да се види наполовина пълна или наполовина празна. Усилията трябва да са насочени към това да се вижда пълната страна на чашата, хубавите неща в една компания или държава и оттам да се тръгне за преодоляване на слабостите.
Има го и момента на нереалистично самочувствие за това колко сме образовани, но реално, с годините обучението ни изостана. За работа в съвременна фирма не може да се разчита само на знания от университета. За която и да е професия, трябва непрекъснато да се учи. Знанията остаряват и трябва да се заменят с нови неща. В този смисъл, хората трябва да имат реалистични очаквания за това какво представляват и какво трябва да развият. Добрите компании работят много по развитието на знанията и уменията, не само в чисто професионалната сфера, но и в междуличностен аспект. Междуличностните умения са много важни, особено при професиите свързани с работа с хората – мениджър, търговец, лекар, преподавател. Радваме се, че това вече започва да се разбира в българските компании.

- Може ли управлението на човешките ресурси да бъде конкурентно предимство на една компания?

Таня Бояджиева:

- В днешно време, хората са единствената възможност за реално конкурентно предимство. Технологиите не са проблем за нито една компания, кредитите също вече не са такъв проблем. Хората са тези, които могат да тласнат компанията напред или обратно, да я дръпнат назад. Правилното управление на тези хора се явява ключово за компанията. Особено в днешно време на непрекъснати промени, умението да се прави така, че хората да вървят в крак с промените е абсолютно необходимо за оцеляването на фирмата. Това е свързано и с управлението на емоциите на хората в една компания, на т.нар. "емоционален капитал".

- Кои са приоритетите на Асоциацията за тази година?

Таня Бояджиева:

- Продължаваме работата си с британските консултанти по проекта за стандартите, за създаване на необходимата квалификационната схема. Работим заедно с първия пилотен център за обучение в тази област – училището по мениджмънт в Нов български университет, където се прави първата магистърска програма съобразена със стандартите. За специалистите по управление на човешки ресурси, които са доказали високо ниво, пътят е чрез доказване на това ниво. За тези, които сега започват или имат малък опит, пътят е насочено обучение и натрупване на опит. Надяваме се и други центрове да разширят програмите си с разработените от нас стандарти.

Предвидили сме да разширим PR дейността си. Много е важно да бъде осъзнато значението на доброто управление на човешките ресурси за развитието на икономиката ни. Предвидили сме редица събития, както и клубове по интереси на отраслов принцип. Обмяната на опит е много важна. Успешните западни практики не могат да се прилагат механично при нас. Трябва да намерим това, което работи най-добре в България и да го разпространяваме сред българските фирми.

 

- Ако човек се чувства уважаван и ценен, ако усеща, че развива потенциала си и задълбочава знанията по професията, това го кара да се чувства мотивиран. Разбира се, важно е и заплащането. Двете неща вървят ръка за ръка. Само добрата заплата може да е мотивация за кратко време, ако човек усеща, че потенциалът му не се използва, мотивацията ще изчезне. От друга страна, колкото и да е привлекателна работата, липсата на съответно заплащане води до отдръпване. Човек трябва да чувства, че получава достойно заплащане за труда си. Тук е важно да се създават реалистични очаквания за това, какво би следвало да се получава за съответния труд. В България има разминаване, защото хората не са наясно за какъв труд какви пари би следвало да получават.

- Коя е основната слабост на човешките ресурси у нас?

Таня Бояджиева:

- Трябва да говорим по-скоро за области за развитие. Ние периодично провеждаме конференции и форуми, на които каним мениджъри от различни компании да споделят мнението си. Един от основните проблеми е негативното мислене, убедеността, че нещата няма да се развият. Този негативизъм отравя атмосферата, мотивацията в една компания. Чуждите инвеститори се сблъскват непрекъснато с това и се учудват защо сме толкова негативно настроени. За това има исторически причини, но както знаем, една чаша може да се види наполовина пълна или наполовина празна. Усилията трябва да са насочени към това да се вижда пълната страна на чашата, хубавите неща в една компания или държава и оттам да се тръгне за преодоляване на слабостите.
Има го и момента на нереалистично самочувствие за това колко сме образовани, но реално, с годините обучението ни изостана. За работа в съвременна фирма не може да се разчита само на знания от университета. За която и да е професия, трябва непрекъснато да се учи. Знанията остаряват и трябва да се заменят с нови неща. В този смисъл, хората трябва да имат реалистични очаквания за това какво представляват и какво трябва да развият. Добрите компании работят много по развитието на знанията и уменията, не само в чисто професионалната сфера, но и в междуличностен аспект. Междуличностните умения са много важни, особено при професиите свързани с работа с хората – мениджър, търговец, лекар, преподавател. Радваме се, че това вече започва да се разбира в българските компании.

- Може ли управлението на човешките ресурси да бъде конкурентно предимство на една компания?

Таня Бояджиева:

- В днешно време, хората са единствената възможност за реално конкурентно предимство. Технологиите не са проблем за нито една компания, кредитите също вече не са такъв проблем. Хората са тези, които могат да тласнат компанията напред или обратно, да я дръпнат назад. Правилното управление на тези хора се явява ключово за компанията. Особено в днешно време на непрекъснати промени, умението да се прави така, че хората да вървят в крак с промените е абсолютно необходимо за оцеляването на фирмата. Това е свързано и с управлението на емоциите на хората в една компания, на т.нар. "емоционален капитал".

- Кои са приоритетите на Асоциацията за тази година?

Таня Бояджиева:

- Продължаваме работата си с британските консултанти по проекта за стандартите, за създаване на необходимата квалификационната схема. Работим заедно с първия пилотен център за обучение в тази област – училището по мениджмънт в Нов български университет, където се прави първата магистърска програма съобразена със стандартите. За специалистите по управление на човешки ресурси, които са доказали високо ниво, пътят е чрез доказване на това ниво. За тези, които сега започват или имат малък опит, пътят е насочено обучение и натрупване на опит. Надяваме се и други центрове да разширят програмите си с разработените от нас стандарти.

Предвидили сме да разширим PR дейността си. Много е важно да бъде осъзнато значението на доброто управление на човешките ресурси за развитието на икономиката ни. Предвидили сме редица събития, както и клубове по интереси на отраслов принцип. Обмяната на опит е много важна. Успешните западни практики не могат да се прилагат механично при нас. Трябва да намерим това, което работи най-добре в България и да го разпространяваме сред българските фирми.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 12.11   680 г. – Започва 6-ият вселенски събор в Константинопол. 1914 г. – Първа световна война: Османската империя обявява война на държавите от Антантата. 1918 г....