Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
Господин Захариев, има ли разширяване на пазарите на Кремиковци през миналата година?
Валентин Захариев:
Пазарната ни ориентираност остава същата - страните от Европейския съюз, главно Италия, Испания, Гърция. Напоследък се засилва интересът от Централна и Източна Европа, има все повече запитвания, но реално нови пазари нямаме.
Как ще се отрази покупката на завода за ламарина в Сърбия?
Валентин Захариев:
Съображение номер едно да участваме в търга за този завод е, че той не работеше и можехме да го вземем на изгодна цена. Като вложим усилия във възстановяването на производството, целта е да увеличим дела на продуктите с по-висока добавена стойност - ламарина с полиестерно покритие. Кремиковци има една такава линия, която произвежда 36 хил. т годишно, и със завода в Сърбия на практика удвояваме капацитета на този продукт, който е един от най-скъпите. С това, от една страна, целим да установим доминация на пазара на балканските страни - България, Македония, Сърбия, Албания Косово, Босна и Херцеговина, Словения.
Ще участваме в търг в Косово за закупуване на завод за поцинковане. Целта отново е да установим доминация на Балканския полуостров. Освен това поцинкованата ламарина е изходна суровина за завода в Сърбия.
Кога ще заработят новите мощности за непрекъснато разливане на стомана и какъв ще бъде ефектът от тях?
Валентин Захариев:
През юни ще бъде официалното откриване на завода за непрекъснато разливане на стомана. Това е стара инвестиционна програма, още отпреди 20 г. С нея правим сериозна заявка да бъдем между модерните заводи в Европа, защото досега бяхме единствените без такава технология. Инвестирахме 40 млн. EUR. Надяваме се, че с новата технология ще намалим производствените разходи и ще постигнем по-добри финансови резултати и, разбира се, ще повишим конкурентоспособността на нашата продукция. Ефектът ще е около 25 EUR на тон снижаване на разходите.
Какви са прогнозите ви за отрасъла?
Валентин Захариев:
За радост секторът се развива много добре, не само в Европа, но и в целия свят. В момента всички производители на стомана печелят, почти няма губещи. За съжаление вече идва периодът на скъпите суровини, който допълнително ще отнеме от печалбата на стоманопроизводителите.
Докъде стигнаха преговорите с индийската компания за намиране на стратегически инвеститор?
Валентин Захариев:
С индийската компания преговаряме вече година и два месеца, твърде дълъг период, но не мога да дам никакви прогнози. По-скоро те са песимистични, отколкото оптимистични.