Ще поощряваме коректните платци и ще събираме дължимото от некоректните

31.03.2011 | 11:04
по статията работи:
Стоян Цветанов, Изпълнителен директор, "Топлофикация – София"
Ще поощряваме коректните платци и ще събираме дължимото от некоректните

Интервю на Росица Георгиева, Агенция "Фокус"

Г-н Цветанов, към настоящия момент какво е състоянието на дружеството по отношение на несъбраните взимания за изразходвана топлинна енергия?

Стоян Цветанов:

Приоритетна задача на новото ръководство на Топлофикация София е да повиши събираемостта. Анализите, които направихме, показват, че събираемостта започва да пада постепенно след 2002 г. През 2006 г. понижението е рязко с близо 10%, като тази тенденция се задържа и през 2007, 2008 и 2009 г. Едва през 2010 г. за първи път се наблюдава леко покачване на събираемостта. На базата на сериозен анализ на тази информация, разработихме и предложихме пакет от мерки, които са отразени в Оздравителната програма на дружеството. С изпълнението на тези предложения и стъпките, които вече сме предприели, очакваме през тази година събираемостта да се вдигне с около 7%.

Ще работим в две основни посоки - поощряване на коректните платци от една страна и категорична политика с всички законови средства за събиране на дължимото от некоректните.

Бих искал специално да отбележа, че 70 000 от нашите клиенти нямат нито една просрочена сметка през последните три и повече години. За коректните клиенти, които са близо 2/3 от нашите потребители, сме предвидили специална бонусна програма, която ще стартира след броени дни.

В момента задълженията на некоректните абонати към Топлофикация са в размер на около 260 млн. лв. от битови и стопански потребители. Съществува група клиенти, които дължат големи суми и на практика деструктивират работата на дружеството. Анализите ни сочат, че това не са хора с ниски доходи, защото след предприемане на съдебни процедури те намират средства и се издължават изцяло. Ние ще продължаваме да търсим правата си по съдебен път. Всеки месец завеждаме по близо 1200 дела. В момента работим активно по завеждане на дела за задължения до 3 години.

В общественото пространство беше поставен въпросът за давността на просрочените задължения. В тази връзка е важно да обясним на нашите клиенти, че неплащането и изчакването да мине давностният период, след който задълженията ще бъдат автоматично опростени, е процедурно невъзможно. Важно е да се знае, че давността спира да тече, когато е заведено съдебно дело. Ние автоматично не можем да отпишем нито едно задължение. Длъжни сме да предприемем всички законови мерки, за да си съберем парите. Едва когато съдът се произнесе, че сумата не се дължи, можем да я отпишем. Затова ако те слушат деструктивните гласове и бавят плащането се излагат на риска да трупат допълнителни лихви и в края на краищата да бъдат натоварени с още излишни разходи. Бих посъветвал всички, които имат забавени плащания, да се свържат максимално бързо с нас, за да потърсим взаимноприемлив начин за разрешаване на проблема и по възможност да бъдат избегнати и съдебните разходи.

Вие предлагате краткосрочни, средносрочни и дългосрочни мерки за намаляване на загубите. Кои са основните мерки сред тези три групи и какви са очакванията за състоянието на дружеството след прилагането на тези мерки? Кои са основните насоки по отношение на инвестициите, които ще правите през 2011 година?

Стоян Цветанов:

Инвестиционната програма, предложена от нас, е амбициозна и дори бих казал, агресивна, но нямаме време за губене. За 2010 г. са инвестирани близо 13 млн. лв., а през 2011 г. сме планирали размерът на инвестициите да достигне 42 млн. лв, което е близо 3,5 пъти повече. Тези средства ще бъдат вложени в обновянане и рехабилитация на топлоизточници и преносна мрежа. Започваме да изграждаме нов турбогенератор в ТЕЦ-София. Той е 35 мегавата. От 30 г. това е първата сериозна инвестиция в топлоизточник. През 1977 г. е последната с изграждането на ОЦ „Люлин". Планираме инвестицията в мощността да е с наши средства - около 32 млн. лв. Турбината ще е готова до 2-3 г. Успяхме да постигнем доста облекчен режим за разсрочено плащане на необходимите средства за съответния период. Друга инвестиция е по гранд в размер на 10 млн. евро от ЕБВР за подмяна на абонатните станции. Това ще са последните 1900 абонатни станции, които трябва да бъдат модернизирани до края на 2011 г. Съоръженията ще намалят консумацията на енергия в сградите с до 30%, което няма как да не се отрази положително и върху сметките на хората. Залагаме в плановете си много и на инсталация, която ще изгаря остатъка от преработката на завода за отпадъците на София. Там предвиждаме да бъдат изградени мощности с капацитет около 50 мегавата. Подготвили сме техническото задание и сме го представили на Столичната община. Външен консултант ще направи оценка на цялостото състояние на фирмата. Очакваме в близко време да стартира процедурата. Когато бъдат изградени и двете мощности, максимално ефективно ще усвояваме базовия топлинен товар на столицата. Само от инсталацията за боклука разходът на газ за централата ще се намали с около 10%.

Едно от предложенията ви е клиентите на дружеството да заплащат по 12 равни месечни вноски за ползване на топлоенергия. Какъв ще е според вас ефектът от въвеждане на тази мярка и според вас, как би се приела тя от потребителите?

Стоян Цветанов:

Предложението за плащане на равни месечни вноски има за цел да се избегне стресът на високите зимни сметки и всички последващи негативи за нашите клиенти. В момента около 20 000 абонати на Топлофикация София заплащат сметките си на равни месечни вноски, но очакваме броят им да нараства значително с популяризирането на тази възможност. Това е възможност за балансиране както на разходите на клиентите, така и на Топлофикация. Схемата на 11 равни месечни вноски и 12-та изравнителна вноска е разумна, защото дава възможност за разпределение на финансовата тежест равномерно през цялата година. В условията на икономическата криза плащането на равни вноски е възможност за точно разпределение на семейния бюджет и за икономии. По този начин през зимата хората избягват риска да се сблъскат с непосилни за плащане сметки и съответно се намалява риска от просрочия и трупане на лихви, които допълнително натоварват клиента.

От направените анализи за последните години установихме, че когато абонат получи по-висока зимна сметка и не е в състояние да я плати, той просрочва следващите си сметки и натрупва задължения. Впоследствие тези суми могат да станат обект на търсене по съдебен ред.

Според проучванията ни около 100 лева е сумата, която абонатите ни споделят, че могат да отделят за парно и топла вода месечно. Ако клиентът отоплява средно по големина жилище и избере плащането на равни вноски, размерът на една месечна вноска е в тези граници. Така през зимните месеци равната месечна вноска е по-ниска от значителното реално потребление на топлинна енергия в жилищата.

Потребителите на различните видове битови услуги в цяла Европа отдавна са се убедили в предимствата и удобството на равните месечни вноски. У нас преди години въпросът за плащането на равни вноски беше широко дискутиран, но тогава обществото не беше наясно какво представлява този процес и какви са ползите от него. Считаме, че сега в публичното пространство вече има друга нагласа, познават се европейските модели и може да се направи информиран избор. Затова бихме искали отново да отворим обществената дискусия по темата. Тази промяна в закона ще даде възможност и дружеството да повиши събираемостта си, да си осигури равномерност на паричния поток.

Какви други законодателни промени предлагате - по отношение на спиране на парното в сгради с некоректни платци, по отношение на събиране на суми от топлинните счетоводители и други?

Стоян Цветанов:

"Топлофикация София" е член на Асоциацията на топлофикационните дружества в България и предложенията за промяна в сега действащия Закон за енергетиката /ЗЕ/ са изработени и съгласувани с останалите дружества, така че това е позиция на топлофикационния бранш. Основен принцип в политиката на Топлофикация София е равноправнопоставеност на всички абонати. Предоставянето на топлинна енергия за редовните ни платци не може да бъде застрашавано от некоректните. За съжаление е необходимо да се предвиди и крайна мярка - спиране на топлоподаването в сгради с повече от 2/3 неплатени сметки, която да дисциплинира неплащащите абонати. Ако хората в тази сграда не желаят услугата и по тази причина не плащат, те имат право да вземат решение на общото събрание на блока и да се откажат от нея. Но практиката ни показа, че щом една услуга може да се ползва и да не се плаща, никой не иска да се откаже от нея.

Принципното предложение за отказ на общински услуги за длъжниците, след като беше обсъдено в постоянните комисии на Столичния общински съвет, ще отпадне, защото няма достатъчно правни основания за прилагането му.

Ние ще продължим да търсим всички законови механизми за повишаване на събираемостта и осигуряване на стабилното функциониране на дружеството.

Равнопоставеността на абонатите ни изисква да се справим с проблема с кражбата на парно и това обяснява искането за криминализация на кражбата на топлинна енергия. Информацията от нашите клиенти и наблюденията ни показаха, че кражбата е основната причина за нереално високите сметки в блоковете, където има много неползващи парно. Този проблем не може лесно да бъде решен, но това е един от вариантите, които могат да бъдат прилагани.

Какъв е размерът на бизнесплана на дружеството за настоящата година, който вие ще предложите за разглеждане на Столичния общински съвет на 31 март? Променя ли се размерът спрямо 2010 година?

Стоян Цветанов:

Най-напред искам да кажа, че тенденцията се обръща и започваме да стабилизираме финансово дружеството. Излишно е да очакваме, че с магическа пръчка ще доведем компанията до положителен финансов резултат, но в по-дългосрочен план именно това е целта на оздравителната ни програма. А вярвам, че след като собственикът и дружеството работят в една посока, ще са видни и резултатите. В бизнес плана ни е заложено да намалим загубата на дружеството за 2011 г. на 7 млн. лв., при равни други условия. За 2010 година очакванията ни са, че ще приключим със загуба под 18 млн. лв.

Един от проблемите, които посочи ДКЕВР в „Топлофикация-София", беше свързан голямата аварийност на мрежата? Какви стъпки ще предприемете за намаляване на авариите?

Стоян Цветанов:

Един от основните приоритети е да работим за намаляване на загубите на дружеството и това е една от причините да залагаме по-големи инвестиции в обновяване и рехабилитация на съоръженията ни, отколкото през минали години. Ремонтната програма на дружеството от 2006 г. се изпълнява в рамките на 2-3 млн. лв. годишно, което е недопустимо по отношение на сигурността на системата и действа като закърпване на текущи проблеми. Затова и сме поискали от ДКЕВР да ни разреши средства за ремонтна програма в размер на 6,9 млн. лв. - два пъти повече от планираните за миналата година. Така през тази година ще успеем да подменим 11 км топлопроводи, а през 2012 г. - минимум 15 км. По отношение на аварийността смятаме, че тя е в нормални за зимния сезон граници. През миналага година е имало 740 пробива, а през януари тази година пробивите са общо 48, от които два малко по-тежки.

През тази година предвиждате да извършите реконструкция на 11 км топлопроводи. В кои квартали ще работите и каква е стойността на дейностите?

Стоян Цветанов:

През лятото на 2011 година ще извършим строително монтажни работи за близо 5,5 млн. лева. Имаме предвидени обекти в целия столичен град. В район Оборище предстои да подменим близо 2 км. тръби, ще рехабилитираме магистрален топлопровод в район Люлин, ще работим също така в Надежда и Лозенец. С оглед икономия на средства и през тази година със собствени сили ще подменяме свързващи елементи в топлопреносната мрежа.

Ако ДКЕВР повиши цената на газа, ще искате ли корекция на цената и ще можете ли да покривате задълженията си към "Булгаргаз"?

Стоян Цветанов:

Както винаги съм казвал, цената на топлинната енергия е балансирана и на този етап ние нямаме основание да искаме корекция. Ако сметне за необходимо, Комисията служебно ще определи промяната в цената в зависимост от размера на промяната на цената на газа. От началото на годината основното, което си поставихме за цел, е да гарантираме отоплителния сезон, който вече приключва. Мога да заявя, че успяхме да се справим. За да гарантираме сезона, поехме ангажимент до 10 февруари да платим 90 млн. лева. на „Булгаргаз" и го изпълнихме. След това имахме още един погасителен план за около 70 млн. лв., който също така успяхме да изплатим. Превеждаме всичко, което постъпва по касите, за да може от своя страна и Булгаргаз да се разплаща с газовия доставчик. Сега изпълняваме поредния график за плащане, но това е нещо нормално в отношенията ни с „Булгаргаз". До сега сме изплатили на газовото дружество около 200 млн. лв. Но вие знаете, че в отношенията ни с доставчик ни има дисбаланс. Плащаме авансово природния газ, а парите за доставената топлинна енергия започваме реално да ги събираме след 2 месеца. Към края на отоплителния сезон натрупваме известно количество текущ дълг, който редуцираме през следващите месеци.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Резултати | Архив
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 26.04   1336 г. – Франческо Петрарка изкачва връх Ванту – символичен рожден ден на алпинизма. 1802 г. – Наполеон Бонапарт подписва обща амнистия, която позволява...